Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38

    Montera bort mobilhållare? Polo 6R

    Hämtar min "nya" Polo i morgon och den har ju en sån där fast mobilhållare (Bury) och en adapter för iPhone 6 i detta fallet. Finns ju en adapter för större telefoner men den är ju ganska dyr och klumpig och därmed inte intressant.
    Så tanken är att plocka bort hållaren och installera någon annan. Har googlat på detta och letat i forum men hittar förvånansvärt lite. Finns någon youtubefilm som visar att hur man lossar själva hållaren från fästet i instrumentbrädan men inget mer.

    Så frågan är helt enkelt; någon som gjort detta och fått till någon snygg lösning? Det blir ju ett hål i instrumentbrädan efter demontering...

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hmm.... sitter inte BT mottagaren i den där klumpen? Annars, montera en ny hållare på samma plats?
    Mitt personliga tycke - en idiotgrej att fabriksmontera en sån där klump på en bil byggd efter år 2000...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Kan det vara så illa att BT mottagaren sitter där? Får kolla med säljaren i morgon. Isåfall är det ju inte mycket att göra åt. Håller med om att det är en idiotgrej att montera en sån klump och som dessutom kräver så dyra adaptrar.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    På vår Polo som dottern har nu, så sitter det en liten klump istället för det modellanpassade fästet i själva hållaren. Det är blåtandsmottagaren. Så det är inget som är dolt inne i hållaren utan väl synligt isåfall.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Mats Adolfsson
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    38
    Ok, tack! Jag får leva med den då helt enkelt. Inte hela världen...

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det stämmer som Håkan säger, på bilar som inte hade Bluetooth integrerat så kunde det eftermonteras genom att installera en Bluetoothadapter i Bury-dockan. Det finns åtminstone två olika varianter, en med endast två knappar (https://www.eftermontering.se/module.../covers/97.jpg) och en mer avancerad med touchscreen (https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...RtsGw&usqp=CAU). På bilar med Bluetooth från fabrik är det antingen integrerat i mediaenheten (så är fallet åtminstone med RNS-315) eller så sitter det en separat modul under passagerarstolen.

    Själva Bury-dockan på instrumentbrädan stöder laddning och handsfreefunktioner samt den externa mobilantennen som sitter integrerad i takantennen.

    Jag har samma "problem" i min Polo. Försökte följa denna guide för att få loss den: https://workshop-manuals.com/volkswa...cket/removing/, dock så gick jag bet på punkten "detaching it by hand using gentle force". Jag lät den vara eftersom jag inte ville bryta sönder den. För även om man lyckas få loss den så lämnar den ju ett fult hål efter sig. Det jag gjorde var att rita upp min egen mobilhållare och beställa en 3D-utskrift av den (hittade en färdig 3D modell av delen som man klickar fast i Bury-dockan, resten av hållaren ritade jag upp enligt min telefon).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Ljussensor Polo 6R
    Av cheba i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 22:58
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 09:34
  3. Polo 2009 - hur montera bort instrumentbräda?
    Av pologolfen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 18:38
  4. Polo 6r xenonkonvertering
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 20:12
  5. Köpråd Polo 6r
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 00:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin