Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7

    Missad dsg service!! Passat GTS -16 HJÄLP!!!

    Hej, tar det från början så all info kommer med.....

    Jag köpte bilen tidigt 2019 från en seriös bilhandlare, (Carson i vallentuna) bilen såg ut att vara i superbra skick, den hade gått 9650 mil och va cirka 2,5 år gammal.. Frågade säljaren angående service då jag inte hittade något ifyllt i boken som va i bilen och fick till svar efter en stund att bilen hade varit en leasingbil hos ett företag och därför troligtvis hade en elektronisk servicebok där all info va... blåögd och godtrogen som jag verkar vara så godtog jag denna förklaring och tänkte inte mera på det eftersom bilen ju gick väldigt bra och sedan dess har jag bara kört och servat bilen som vanligt och det har inte varit några problem alls...

    MEN, nu till problemen...

    När det var dags för stora 12000 mil service så berättade min mekaniker efteråt att han tyckte det va väldigt låg nivå olja i växellådan när dom hade gjort oljebytet, och när jag frågade om han trodde att det hade gjort någon skada på växellådan så sade han att "naah... du kommer troligtvis bara känna att den växlar lite mjukare framöver men annars så ska det vara lugnt"... så då oroade jag mig inte så mkt över det heller men tyckte att det va sjukt konstigt att "Din Bil" (som vi då trodde att hade gjort service på bilen när den va på leasing) hade fuckat upp det så hårt och fått i fel mängd då vi inte hade sett några läckage eller något annat skumt.. men tänkte typ att tydligen kan även dom bästa göra fel... så länge inte växellådan tagit skada så va de ju lugnt... och jag hade ju redan köpt bilen så vad skulle jag göra liksom.. :P

    Men för cirka en vecka sedan började jag luska lite i servicehistorik för att försöka få tag på den elektroniska serviceboken då jag va lite intresserad för att se vad som hade gjorts på bilen.. och fick till svar att bilen aldrig hade varit servad på en auktoriserad verkstad då dom inte kunde se någon historik alls... inte ens från när bilen va ny... dom sade även att detta var något unikt som dom inte hade varit med om förut och att det va superkonstigt att dom inte hade någon historik på bilen då det hade varit företagsleasing som i princip alltid kommer med serviceavtal... och att i princip alla servar sina bilar på auktoriserad verkstad när dom är nya...

    Men efter lite sökande så fick jag reda på vilket företag som haft bilen, och efter jag pratat med företaget så fick jag även redan på vilken verkstad dom anlitat för att serva deras bilar, vilket inte var en auktoriserad verkstad så därför syntes inget i servicehistoriken när dom kollade upp det.

    När jag då ringer verkstan som bilen varit inne hos sedan den va ny så verkar han känna igen bilen och tidigare ägarna och berättar att han gjort olje och filterbyten på bilen efter konstens alla regler och att det är skött som det ska... MEN när jag frågar angående dsg olja vid 6000 mil så säger han att "Nej, det där är ju en 7växlad DSG, dom behöver man inte byta olja på, de är bara 6växlade DSG lådor man behöver byta på, 7 växlade har ingen olja att byta"...... Jag vet om dq200 torrkopplingslådorna som också kallas "dsg7" och att dessa inte behöver oljebyten... men min är ju en 7 växlad DQ500 vilket inte är en torrkopplingslåda och verkligen behöver oljebyten.... Men tänker mera att om han säger sådär så är det nog ingen ide att tjafsa emot och bara säger, tack, då vet jag, hejdå." och sedan lägger jag på luren i min förtvivlan...

    Så med andra ord... min DSG DQ500 (som självklart är en våtlamell) har INTE fått oljebyte vid 6000 mil, utan endast när jag gjorde det vid 12000.... Jag kör ju bilen varje dag och tycker inte att jag känner av några konstigheter ännu iaf... men jag är väldigt rädd att den ska gå sönder i förtid och jag är samtidigt helt förvånad över att den inte redan har gått sönder egentligen då jag vet hur känsliga dsglådor är när det kommer till att man skall hålla intervallerna....

    bilen har nu gått 14500 mil och motor/växellåda känns fortf bra. (enligt mig iaf, och min mekaniker som har provkört den har inte gjort några större anmärkningar heller att det skulle vara något knas)

    jag är själv väldigt noga med service och gör även en mellanservice på motorolja/filterq på 1500 mil, då jag tycker att 3000 mil är för mkt på maskiner med turbo... speciellt en Biturbo...

    Så min fråga till er underbara bilmänniskor är:

    Vad skulle ni göra i min sits?

    Sälja direkt eller försöka ta reda på om någon större skada är skedd?

    Finns det något sätt man kan kolla om växellådan har klarat sig?

    Kan även tillägga att jag älskar denna bil mer än någon annan bil jag ägt och det skulle självklart vara väldigt trist att behöver göra sig av med den då jag själv tagit hand om den som om den vore gjord av guld...

    saker som är gjorda på bilen är:

    Riktig motoroptimering från 240 till 300hk (inget chip)
    Nya bromsar fram och bak både skivor och belägg
    Nytt svänghjul som ska bytas om cirka 3 veckor då jag börjar höra missljud från det gamla..


    Skulle vara trist om jag fick byta dsglådan inom en snar framtid också...

    Fråga gärna om ni undra över någon detalj som jag lämnat ute eller helt enkelt missat att ta med.

    Tack på förhand för alla svar! <3

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Säljaren gjorde ju en utfästelse att det troligtvis fanns en elektronisk servicebok? Jag skulle börja med att skicka en bajsmacka dit.
    Annars - går bilen bra som du säger att den gör, varför krångla. Nästa köpare kommer ju pruta galet när det saknas servicehistorik så varför ta den smällen nu? Ju äldre bilen blir ju mindre intressant är servicehistoriken när alla garantier passerat och det blir viktigare att bedöma skicket som den står.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7
    jag åkte på en rejäl nit kan jag säga.. men det är samtidigt mitt eget fel som inte hade is i magen och ringde till en auktoriserad verkstad och kollade nästa dag... men va rädd att bilen skulle bli såld och då slog jag till direkt... /slap

    pratade just med min mekaniker och han trodde att om vi körde ett nytt dsg oljebyte nu vid 15k å sen igen vid 18k, samt att spola någon liter extra genom lådan så att det renar kanalerna så skulle vi "troligtvis" vara tillbaka på ruta 1... och vara ikapp med intervallerna... så jag håller tummarna på att det går att fixa..(så bra som möjligt iaf) I värsta fall så får jag köpa en renoverad låda från Hellstens växellådor om det skulle skita sig ordentligt efter ett tag.. hade planerat att ha den här bilen och göra den till en "långmilare" men ska bli spännande och se hur långt lådan kommer gå om jag fixar den så bra det går efter förutsättningarna.. :P

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Du kan nog sova gott om natten. Det som är lite skoskav för mig är servicebok och historik. Men om du sköter den och dokumenterar allt så borde det visa goda tecken på att den är omhändertagen. Helhetsintryck och oljebyte var 1500:e mil utan LongLife trams, så har du kommit långt.
    Misskötta buskar som brukats hårt och vårdats sådär är iskalla.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som loadmaster skriver - dokumentera vad du gjort sedan du köpte den. Sedan kan du utelämna infon om extra spolningen, det gör man inte om den funkar normalt så det kan skicka signaler om att den krånglar. I slutändan är det bedömningen av det totala skicket som visar bilägarens intresse att ta hand om den. Full servicehistorik kontra en bil med småbucklor, glass, hundhår och hamburgarkartonger och fotograferas otvättad visar nåt helt annat. Dessvärre är det senare förskräckligt vanligt bland privatsäljare.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Kim Gällros
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    7
    Tack för svar boys, och väldigt bra input... ska även försöka åka till verkstaden och försöka få stämplar av han som gjort service på bilen om han nu har något sådant att ge för att visa att den iaf varit inne på 3,6 och 9k service.. även om inte dsg blev gjord så kan det vara värt något att få lite bläck i boken :P

    och ja, det positiva är ju att bilen fortf går bra och att det inte hade börjat krångla... ännu iaf... xD

    bilen fick som sagt precis nya fina brembo skivor/klossar fram och bak samt nya Michelin Primacy 4 VOL däck och ska snart även få ett nytt svänghjul, så skulle vara sjukt trist att behöva göra sig av med pärlan... så vi hoppas att det löser sig!

    Tack för svar alla och om något händer så kan jag komma med updates!
    (Kan ju vara lite spännande att veta hur långt en DQ500 kan gå som gått 12k mil på oljan från fabriken före första oljebyte ��)

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av KimZen Visa inlägg
    Tack för svar boys, och väldigt bra input... ska även försöka åka till verkstaden och försöka få stämplar av han som gjort service på bilen om han nu har något sådant att ge för att visa att den iaf varit inne på 3,6 och 9k service.. även om inte dsg blev gjord så kan det vara värt något att få lite bläck i boken :P

    och ja, det positiva är ju att bilen fortf går bra och att det inte hade börjat krångla... ännu iaf... xD

    bilen fick som sagt precis nya fina brembo skivor/klossar fram och bak samt nya Michelin Primacy 4 VOL däck och ska snart även få ett nytt svänghjul, så skulle vara sjukt trist att behöva göra sig av med pärlan... så vi hoppas att det löser sig!

    Tack för svar alla och om något händer så kan jag komma med updates!
    (Kan ju vara lite spännande att veta hur långt en DQ500 kan gå som gått 12k mil på oljan från fabriken före första oljebyte ��)
    Man kan ju undra vad det är för verkstad som inte stämplar i boken? Be dem upprätta stämplar och be om kopior på fakturor och arbetsordrar så har du det du mer än innan i alla fall, även om DSGn inte fick sitt oljebyte enligt intervall.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Man kan ju undra vad det är för verkstad som inte stämplar i boken? Be dem upprätta stämplar och be om kopior på fakturor och arbetsordrar så har du det du mer än innan i alla fall, även om DSGn inte fick sitt oljebyte enligt intervall.
    Gissar på att serviceboken inte varit med i bilen vid service och att firman som ägde bilen valde en icke auktoriserad verkstad för att spara pengar. Men som du skriver så borde ju verkstaden kunna stämpla nu i efterhand.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Stämpla inte boken, gör ett separat ark i en hopvikt A4-kartong och notera mätaställning och datum med vad som gjorts spara/scanna fakturor, bilen kan tom. vara värd mer med tom bok när bilen fått lite mil och kommer upp i åren när den ska exporteras till Ukraina

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Passat GTS -16
    Av KimZen i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 00:39
  2. Märkligt ljud i Passat-16, hjälp önskas!!
    Av Ramming_Air i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-13, 21:40
  3. Byte från R - 16 DSG till - 17 manuell
    Av Carlsson i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-11-29, 00:45
  4. DSG-service
    Av onealex i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 17:32
  5. Missad växel på DSG?
    Av golfhenke i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 23:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin