Kan redan nu, ursäkta den långa texten. Men lika bra att redogöra ordentligt vad jag har för problem.

Fick nerslag på besiktningen på stötdämparfjäder höger fram.

Skulle därefter utföra byte av fjädrarna på båda sidorna fram, men det gick inte alls så bra.

Allt satt givetvis fast ärgat och bråkade ordentligt. Fick t.ex kapa stabilisatorstagen, eftersom de inte ens gick att lossa med muttermaskin (inget ovanligt tydligen dock.) Köpte nya från biltema, eftersom jag tolkade det som att de var samma oavsett sportchassi eller ej. Efter att allt äntligen var loss, så visade det sig att Mapco's fjädrar som skulle passa det OEM nr. jag skall ha (3C0 411 105 S / för sportchassi) inte passade alls (inköpta från Autodoc, så var bara att strunta i att returnera..)

Fick därefter istället montera ihop allt igen med den trasiga fjädern och införskaffa andra fjädrar igen. (Eftersom bilen dessutom behövde flyttas för att inte stå i vägen på jobbet).

Fick tag i Lesjöfors fjädrar från Autoexperten (för halva priset jämfört med VW's 1800kr/st).

Dessa passade tack och lov och såg även ut att stämma rätt bra när jag jämförde mot originalfjädrarna. Enda märkbara skillnaden var att sista varvet på fjädern pekade snett uppåt mot stötdämparskålens stoppklack. Detta rättade till sig när fjädern kom i spänn.

Jag passade även på att byta ut själva lagret i fjäderbenslagret (bytte ej gummidelen), eftersom de gamla lagren kändes väldigt lösa och kändes även som att de gick väldigt torrt.

Fick sedan efter att jag fått ihop allt igen, bilen godkänd på besiktningen.

Men nu har jag istället ett "nytt problem". Bilen klonkar när man gör rattutslag stillastående/kör sakta. (Detta gjorde bilen även innan besiktningen och fjäderbytet, fast i mindre skala).

Lokaliserade "klonket" till att fjädern vrider sig i stötdämparen, när hela stötdämparen vrids vid rattutslag, för att sedan hoppa till och "rätta till sig".

Förstår inte riktigt vad som kan vara orsaken till detta och tänkte höra om det finns någon som har några bra inputs om vad det kan vara för fel?

Har sökt lite här och var på nätet, om vad detta kan bero på. Hittade då ett inlägg på ett volvoforum, där någon haft något liknande problem och där någon påpekade att det kunde bli på detta vis om stötdämparens övre mutter dras för hårt. (Tycker inte jag drog så hårt, men kan ju vara så att jag lyckas med det på något vis?)

Denna drog inte jag med momentnyckel, utan fick använda mig av tändstiftshylsa som jag höll med en fast nyckel, och en 7mm insex som fick hålla emot med en skiftnyckel. Osäker på momentet på denna, men enligt autodoc's video om för fjäderbyte, står det 60Nm. (Någon som kan bekräfta detta?)

De nya lagren (SKF från Mekonomen), antog jag var infettade från fabrik, då rester av fett fanns på dessa när de togs ur kartongen. Det verkar ju skumt att behöva öppna nya lager och fetta in dessa? Dessa gick dock ganska trögt att vrida när fjädern och allt satt på plats på stötdämparen. Märks dock inget konstigt i ratten på bilen.