Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23

    Passat 2013 FEL: Airbag

    Hej!

    Någon som har något bra tips på första hjälpen eller vad som kan vara fel när det står:
    FEL: Airbag

    Jag har testat att koppla ur passagerear airbagen några dagar för att sedan koppla in den igen men det verkar vara förar airbagen som är knas.
    Testade igår att koppla ur batteriet i 30 minuter för att kanske få den återställd men det är samma fel. Tyvärr har jag ingen ODB2 läsare.

    Någon som vet något bra test eller vad som kan vara fel?

    /C

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Det tråkiga svaret är läs av felcoder med lämplig diagnosutrustning. Vilket fall som helst så måste felcoder avläsas åtgärdas o raderas med diagnosutrustning. Annars kvarstår felmeddelandet.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Ok...tack. Jag får väl köpa mig någon diag utrustning då eller höra om någon polare har en man kan låna.
    Airbag känns dyrt att laga
    Senast redigerad av vfr den 2023-09-26 klockan 14:02. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Passat 2013 FEL: Airbag

    Citat Ursprungligen postat av combato Visa inlägg
    Jag har testat att koppla ur passagerear airbagen några dagar för att sedan koppla in den igen men det verkar vara förar airbagen som är knas.
    Att koppla ur en Airbag leder direkt till ”Fel Airbag” när tändningen aktiveras.

    Du kan dra ur kabeln när tändningen är av, bara du sätter ihop innan du aktiverar tändningen.

    Vanligt fel på många bilar är ärgade kontakter under stolarna. Men för att kunna nollställa felkoderna och varningslampan behöver du VCDS eller liknande, som beskrevs ovan.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var bor du, Tony?

    Det kanske finns någon med VCDS i din närhet som kan hjälpa till? Jag bor t.ex. utanför Kungsbacka och kan hjälpa till här.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Tack för tipset om att kolla kontakterna @pelk. Jag får se om jag vågar pilla med det. Tänkte isf koppla ur batteriet. Såg lite filmer om det på YT. Men det är ju som sagt bra att först få felkoden så man vet vilken airbag det är som strular. Finns väl några stycken...

    Jag bor i Kungälv @vfr. Schysst att du erbjuder dig

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Återupptar min egna gamla tråd då jag aldrig lyckades lösa detta fel
    Jag började med att köpa mig biltemas felkodsläsare för VW/Audi. Fick ut bifogad felkod och körde en reset. Efter ca 1 vecka kom felkoden tillbaka.

    Tog då och kopplade ur batteriet och pillade upp den kontakten som sitter under passagerarsätet men den ser jättefräsch ut så jag satte tillbaka denna.
    Såg också att det sitter en slags enhet under passagerarsätet som ev kanske har med felet att göra? Ser ut som en mindre hårdisk. Kan den ha pajat?
    Eller kan det vara glapp vid handskfacket vid själva nyckel kontakteringen där man stänger av/sätter på passagerar airbagen tro?

    Någon som haft samma felkod och har några ledtrådar och om det går att fixa själv?

    /T
    Namn:  airbag-cut-off.jpg
Visningar: 532
Storlek:  82.7 KB

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det står ganska tydligt i displayen tycker jag

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, plocka ut den och rengör med sprit. Eller köp ny!
    Det du funnit under stolen är blåtanden..

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Igår pillade jag isär den och såg som ny ut. Gjorde dock rent med elektronikrengörning och satte ihop igen. Får se om det slutar larma annars får jag leta efter en ny

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-26, 22:56
  2. Fel på dieselvärmare till Passat Alltrack 2013
    Av knibbeman i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 07:48
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 21:51
  4. Airbag problem passat koppla bort krocksensor
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 11:22
  5. Fel på airbag
    Av GTI-nissen i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 15:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin