Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Den sista som kom till kompressorn är bakåtkompatibel, passar alltså båda..
    Tyvärr är det inte så, 2 Delphikompressorer med samma partnummer och exakt samma Delphibeteckning (se ovan) har olika reglerventiler.
    Både den från 2012 och den från 2015 ska enligt fyra eftermarknadsförsäljare ha samma reglerventil, för skoj skull beställde jag en ventil från alla dessa fyra, två ventiler passade varken 2012 eller 2015, de övriga två passade 2012 års kompressor men inte i 2015 års, ingen lyckades skaka fram en ventil med samma mått som den som satt i kompressorn från 2015.

    Den ventil som passade 2011/12 års Delphi kompressor enligt mitt tidigare inlägg är av fabrikat Thermotec med beteckning KTT 060034/IC-BE041D.

    Den passar inte en identisk kompressor tillverkad 2014/15 (Vet ej var brytpunkten går)då ventilen till den senare är mindre.

    När det gäller kompressorer från Denso finns det två varianter på ventil men här är den nyare ventilen kompatibel med en äldre kompressor, det som skiljer är längden med en knapp halvcentimeter.

    VAG tillhandahåller inte reservdelar till kompressorer så den vägen kan man heller inte gå.
    Senast redigerad av Lasse62 den 2020-08-22 klockan 12:16. Anledning: Komplettering

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Jonas
    Ort
    KUNGSÖR
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av JLVW Visa inlägg
    Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
    Tack för alla tips.
    Sent svar, jag vet.
    Men varför blir det så här? Någon som vet? Samma problem på min Passat B8 2016.
    Hittade du någonsin ersättningsdelar eller bytte du hela kompressorn? (eller lät du det bara vara?)
    Jag har gjort samma manöver som du för att få det att fungera och det har fungerat i 2 månader men idag släppte det igen.

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Sent svar på denna tråden men efter att ha repat den här säkerhetskopplingen eller vad man kallar det ett par gånger så började jag söka mer efter en ny remskiva, så att man inte behöver byta hela kompressorn. Hittade till slut numret på remskiva med säkerhetskoppling och hittade den på ebay för knappa tusenlappen. Den gick lätt att byta, bara plocka bort en låsring. Så nu fungerar ac:n igen sen ett par veckor. Frågade min märkesverkstad för 3 år sen om det gick att köpa remskiva, men det gick inte, hela kompressorn behövde bytas sa de då, men hittade alltså remskiva på ebay.

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bra med återkoppling..
    Tragiskt att det inte finns någon riktig mekaniker som jobbar som mekaniker..
    När du är tillräckligt duktig på det du gör, får du göra något annat..

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Citat Ursprungligen postat av JLVW Visa inlägg
    Sent svar på denna tråden men efter att ha repat den här säkerhetskopplingen eller vad man kallar det ett par gånger så började jag söka mer efter en ny remskiva, så att man inte behöver byta hela kompressorn. Hittade till slut numret på remskiva med säkerhetskoppling och hittade den på ebay för knappa tusenlappen. Den gick lätt att byta, bara plocka bort en låsring. Så nu fungerar ac:n igen sen ett par veckor. Frågade min märkesverkstad för 3 år sen om det gick att köpa remskiva, men det gick inte, hela kompressorn behövde bytas sa de då, men hittade alltså remskiva på ebay.
    Mycket bra. Länka gärna till vad du köpte så andra kan beställa vid behov.

  6. #26

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Länk till den remskiva jag köpte:
    https://www.ebay.com/itm/26514030481...mis&media=COPY

Liknande ämnen

  1. VCDS Kodning Passat B8 2015-
    Av passat_gts i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2023-01-23, 15:11
  2. AC problem passat B6/3C
    Av znabb i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-28, 08:45
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:31
  4. AC problem Passat kombi -06
    Av nesse86 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 13:10
  5. AC problem??
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 22:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin