Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12

    AC-problem Passat B8 2015

    Hej,
    Har problem med ACn på min Passat b8 2015. Jag får ingen kyla i kupén.
    Har kollat i VCDS men hittar inga felkoder där, mätt tryck på både lågtrycks och högtryckssida men där är trycken samma, 6-7 bar ungefär, dvs kompressorn verkar inte komprimera.
    Kollar i VCDS under drift och där ser man varvtal och moment på kompressor (800 rpm och 4 Nm på tomgång).
    Har kollat säkringar och de är hela.
    Är tacksam för om någon har någon ide på vad som kan vara fel på min Passat.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har denne samma ventil i kompressorn som äldre passat (VAG)?
    Isåfall är det bara byta ventil, inte kompressor!

    https://www.autodoc.co.no/reservedel...-0-tdi-4motion

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Vi hade en konstig grej i vår B8 (2018) i våras. Frugan klagade på att det aldrig blev nån kyla i bilen. Det tyckte jag det var när jag körde... Jag resettade användarinställningarna för hennes användare/nyckel så plötsligt så hoppade kylan igång för henne också. Kan ju vara värt att testa innan värre ingrepp görs i alla fall.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
    Tacksam för alla tips man kan få.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av JLVW Visa inlägg
    Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
    Tacksam för alla tips man kan få.
    Fungerar fläkten till AC, går inte fläkten så ska kompressorn heller inte gå för att skydda kompressorn från att gå varm.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av JLVW Visa inlägg
    Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
    Tacksam för alla tips man kan få.
    Detta är precis samma felbeskrivning som jag hade när reglerventilen var kass.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...el-Passat-2014

    Tipsar om att kolla ordentligt att du får rätt ventil, gå inte bara efter numret på kompressorn som jag gjorde.
    Senast redigerad av Lasse62 den 2020-07-01 klockan 21:32. Anledning: Stavfel

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
    Tack för alla tips.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Du har ingen bild på vilka muttrar du menar?

    https://www.youtube.com/watch?v=kkJtjgLTa8M
    Senast redigerad av Mex165 den 2020-07-03 klockan 07:53.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av JLVW Visa inlägg
    Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
    Tack för alla tips.
    Bra grävt! Förstår jag rätt om jag gissar att kompressorn då inte fick någon drivning, att bara remskivan snurrade men inte kompressorn?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Här är en bild på remskivan där man ser "muttrarna".
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Jonny
    Ort
    Arnäsvall
    Inlägg
    12
    Hade tänkt byta ut dessa "muttrar" men hittar de inte någonstans, enligt åf kan man inte köpa delar till kompressorn eller remskiva, hela kompressorn måste köpas.
    Är det någon som vet om det verkligen är så?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Om det skulle vara så illa borde du kunna komma lite billigare undan genom att köpa en kompressor från skroten som du plockar reservdelar från.

    m v h Henrik

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    VAG säljer normalt inga reservdelar till kompressorerna, tror det finns/fanns remskivor till en kompressormodell i VAG:s reservdelssystem i övrigt bara kompletta kompressorer.
    Däremot finns det ett otal säljare av delar på andra marknader.

    Ett problem är att det finns ett otal olika kompressorer och tillverkare

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Detta är precis samma felbeskrivning som jag hade när reglerventilen var kass.

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...el-Passat-2014

    Tipsar om att kolla ordentligt att du får rätt ventil, gå inte bara efter numret på kompressorn som jag gjorde.
    Om man byter denna reglerventil själv, är det inte tryck på den när man lossar den. Gasen strömmar väl ut då och den ska fyllas på igen. Bara en undran.

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av passat2001 Visa inlägg
    Om man byter denna reglerventil själv, är det inte tryck på den när man lossar den. Gasen strömmar väl ut då och den ska fyllas på igen. Bara en undran.
    Jovisst

    Töm systemet först.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Tömmer du systemet först, bör du byta torkfilter!
    Byter du den utan att tömma (med hantlangare) så är det inte mycket gas som hinner ut innan du får in den nya.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Problemet med det är att man uppenbarligen inte kan vara säker på vilken ventil som är rätt, jag fick själv fel tre gånger innan jag gav upp och bytte hela kompressorn.

    Förutom att det finns tre olika tillverkare av kompressorer så kan två kompressorer med samma VAG nummer ha olika modell på ventilen.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nja, beror nog på vart du handlar ifrån.
    Finns också andra nummer än VAG´s på dom.
    Dessutom är det olika utformning/fästen på ventilerna, så inga problem att hitta rätt.

    Men det är farlig gas som kommer ut, så är man fumlig och inte vet vad man gör.... Lämna det till en verkstad som du vet gör en bra jobb, inte kör sönder bilen och inte lurar dig..!

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Att det var så enkelt trodde jag också.

    Jag har två kompressorer 5N0 820 803 E, Delphi DH5 6 CVC 14.

    Det som skiljer är tillverkningsåret, 2012 resp 2014

    Reglerventilen är av olika modell trots att toppen ser likadan ut och även resten av ventilen ser vid en snabb titt ut att vara likadan men det som skiljer är grovleken i botten på ventilen och det krävs skjutmått för att mäta.

    Kompressorer från Denso verkar vara mer rättfram.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Den sista som kom till kompressorn är bakåtkompatibel, passar alltså båda..

Liknande ämnen

  1. VCDS Kodning Passat B8 2015-
    Av passat_gts i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2023-01-23, 16:11
  2. AC problem passat B6/3C
    Av znabb i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-28, 09:45
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:31
  4. AC problem Passat kombi -06
    Av nesse86 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 14:10
  5. AC problem??
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 23:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin