Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15

    Passat 1.8t -02 hög bränsleförbrukning?

    Hej!

    Hoppas att kunna få lite hjälp av er som är duktiga på VW. Mina erfarenheter sedan tidigare sträcker sig till flera gamla bubblor och en Golf VR6 som jag hade i min ungdom. Sedan har det mest varit Mercedes.

    Har precis köpt en nybesiktad Passat B5 1.8t -02. Bilen har gått snart 29.000 mil. Välskött och påkostad. Har tankat den två gånger nu och bränsleförbrukningen är (enligt mitt tycke) helt uppåt väggarna! Första gången landade jag på 0.92 och nu 0.97. Milen är till största del landsväg och E4. Absolut ingen blyfot. Kört helt normalt. Vid den typen av körning brukar jag landa på nånstans mellan 0.7-0.8 med Mercedes kompressormatade 1.8-liters motor. Tycker att en förbrukning där nånstans skulle vara mer rimlig för Passaten också.

    Bromsarna ligger inte på. Turbon är bytt 2013 vid ca 19.000 mil. Värden från besiktningen CO: 0.0 [0.3], HC: 20 [200], CO 2500 varv: 0.0 [0.2], Lambda: 1.01 [0.97-1.03]. Bilen är nyservad. Dock ingen notering om luftfilter och tändstift så det ska jag byta. Lambdavärdet ser ju bra ut? Kan det vara LMM? Det finns inga felkoder eller fellampor. En drivknut låter så den ska jag byta. Har ni några tips på hur man kan gå vidare i felsökningen? Har en bra felkodsläsare där man kan få upp olika livevärden osv.

    Skulle uppskatta all hjälp. Tack på förhand!
    Senast redigerad av HerrBenz den 2020-06-21 klockan 12:11.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vill minnas att jag läst om bränsleförbrukningen på just denna motorn i detta forumet, prova att söka.
    Minns också att 0.90 - 1.00 är helt normalt och inget konstigt. Har själv haft en Audi A4 Avant -00 med den motorn och vi låg alltid runt just 0.9 - 1 liter milen. Vår Audi var en 180 hk, vet inte om du har 150 eller 180 och om det spelar någon roll.
    Förmodligen har du 150 hk och en stor bil, så då är din förbrukning inget konstigt.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-06-21 klockan 12:33.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Hej! Tack för svar. Det är en 150 hk. Det låter helt sinnesjukt i mina öron att en så liten turboladdad motor skulle dra så mycket. Hade ju förstått om man körde mycket i stan osv. Men stort tack för svar, får söka

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av HerrBenz Visa inlägg
    Hej! Tack för svar. Det är en 150 hk. Det låter helt sinnesjukt i mina öron att en så liten turboladdad motor skulle dra så mycket. Hade ju förstått om man körde mycket i stan osv. Men stort tack för svar, får söka
    Här har du en sida från Tyskland vad andra ägare har registrerat för förbrukning på Passat med den motorn https://www.spritmonitor.de/en/overv...=1&powerunit=2

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Här har du en sida från Tyskland vad andra ägare har registrerat för förbrukning på Passat med den motorn https://www.spritmonitor.de/en/overv...=1&powerunit=2
    Verkar som att jag ska vara glad att bilen inte dra över litern om jag tittar på den sidan... Blir nog ingen lång VW-karriär för mig då...

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Modernare motorer med lägre friktion och direktinsprutning drar mindre bensin än den hederliga gamla 1.8T, men å andra sidan drar ofta modernare motorer mer olja.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Inga problem att köra en större audi a6 quattro med 1.8t på under 0.7 landsväg, med vettig programvara.. vissa av dessa boxar är lite tokigt justerade från fabrik.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av HerrBenz Visa inlägg
    Verkar som att jag ska vara glad att bilen inte dra över litern om jag tittar på den sidan... Blir nog ingen lång VW-karriär för mig då...
    Nä, den motorn har aldrig varit snålt inställd från fabrik, dock relativt problemfri om man varit noga med årliga oljebyten var 1 500 mil och undvikit ”långlife”.
    Bilmodellen i allmänhet är en av de bättre ihopskruvade från fabrik, riktigt robust i sig. De tidigare modellerna hade lite problem med framvagnen, men det ordnade upp sig i slutet av modellens produktionscykel. I synnerhet verkar ditt exemplar vara väl omhändertaget. Någon deciliter hit eller dit är inget som jag skulle stirra mig blind på. Det finns mycket som är mer kostsamt i ett bilägande än soppainköpen.

    Kan inte tänka mig att du gav något överpris vid inköp?
    Väldigt mycket bil för pengarna, generellt.

    Lycka till med kommande vagnpark!

    / Per

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Att jämföra Merc. med VW är väl inte helt OK! Som jämförelse, vår 01a Mercedes 320 CLK 218hk (W208) drar under vissa betingelser mindre bensin är våran 07a Golf-5 TSI 145hk! Mercedes ursprungliga V6a (8) är ju kanske världens finaste bensin motor, och det gör skillnad!
    Var glad att inte karossen rostar fortare än Gevalias kafferosteri!!

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Inte behöver jag väl nämna sådana basic saker som däcktyp och lufttryck. Det kan göra 10-15% skillnad.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Är osäker, men den ska väl tankas med 98 oktan för att gå bäst om TS inte redan gör det?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Inte behöver jag väl nämna sådana basic saker som däcktyp och lufttryck. Det kan göra 10-15% skillnad.
    Ja och att det är rätt dimension på hjulen, annars visar trippmätaren helt fel.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag hade en 2002 1.8t Passat och den drog ju ca 0,7-0,8 på ren landsvägskörning. Hade man inte bråttom kunde man ibland komma under 0,7 med. Motorvägskörning gör ju att den gärna suger i sig lite mer.

  13. #13
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Inga problem att köra en större Audi A6 quattro med 1.8T på under 0.7 landsväg,
    med vettig programvara...
    Vissa av dessa boxar är lite tokigt justerade från fabrik.
    Kolla din E-post Sn00k

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Kolla din E-post Sn00k
    Detta är ett forum så jag är grymt nyfiken på vad du skriver. Måste vara något intressant eftersom du berättar det här i tråden.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Stefan Storback
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    790
    va åker du med för fälgar och däck gent imot orginal, min 9-3.a tog typ 1 des mer milen med 235/35 19 sommar däck mot 215/50 17" dubbade vinterdäck,

    så däcken gör otroligt mkt, spec på en motorsvag bil,

    men låter mycke det håller jag mä om, körde min octavia RS 1,8t 180hk
    vimmerby - gbg ca 30 mil på 0,72 men då va den typ ny

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Johan S
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    15
    Hej allihopa! Ursäkta sent svar! Och tack för kloka åsikter och funderingar. Jag kör med original VW 16-tumsfälgar med helt nya däck av fabrikat Yokohama. Jag gillar bilen mer och mer. Känns som ni skriver att de verkar vara väl ihopskruvade från fabrik. Valde den motorn pga att de verkar går långt och att de är monterade på längden. Jag tror fortfarande att det är något fel som gör att bilen drar mer än den ska. Tycker att den tvekar en del vid gaspådrag. Känns som att turbon bara laddar fullt vid vissa lägen på gasen. Släpper man av fort kan det rycka till lite med. Har fått för mig att det är LMM som spökar. Det borde kunna påverka förbrukningen om den får fel info om luft som går in i motorn. Nån som har koll på hur man kan mäta upp den? Har en bra felkodsläsare som kan visa värden i realtid också. Ska nog prova att rengöra den och spjällhuset. Sedan byta tändstift och luftfilter med.

    Tack igen för svar.

Liknande ämnen

  1. Hög bränsleförbrukning MK2
    Av rikard.marth i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-01-07, 19:51
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 19:22
  3. Hög bränsleförbrukning Polo -96
    Av Intekungen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 21:09
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 12:31
  5. Hög bränsleförbrukning
    Av Jocke.P i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin