Sidan 1 av 5 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 88
  1. #1
    Barbapappa
    Gäst

    VW Lupo Gti 2002 *uppdaterad 17/10 med 'höstens äventyr'*

    Tänkte presentera min lilla bil här, börjar lite med historian då kanske. Jag köpte den i November 2006 uppe I Enköping av Jimmy Särås. Bilen var då 'kittad' och klar skulle man kunna säga, anledningen till det var att Jimmy hade haft bilen som ersättare för sin uppskrämmda Audi RS4 som han hade fått maskinella problem med bara nån månad innan årets höjdpunkt, den årliga resan till Nürburgring & Spa med kompisgänget. ;-)

    Så goda råd var dyra och en bil måste fixas och sen preppas lite för att bli banduglig, Blocket luslästes och en (!) Lupo Gti hittades. Jag själv såg också annonsen på Blocket och försökte faktiskt byta till mig bilen, men det gick inte bra och Clion blev inte av med Clion då. Hur som helst så var det dags att lätta på sedelboken igen, för en massa gå fort saker behövdes tydligen, H&R coilovers, H&R krängare fram, bussningar till framvagn, stålomspunna slangar till bromsarna, blåa Pagidbelägg runt om med orginalskivor, en rensad inredning och en omgång Sparco Corsa stolar skulle göra bilen lite lättare, en omgång r-däck blev det också. Nu började det bli tight om tid, bilen skulle vara klar snart och avresedan närmade sig med stormsteg. Bilen skulle få nytt avgasystem också och en stor service skulle göras med kamrem och sånt. Alla fortåkargrejer kom inte fram i tid så dessa skulle monteras efteråt, så coilover dämparna som köptes ligger här hemma hos mig nu och är inte monterade, även bussningarna är kvar att fixa dit, krängaren är dock fixad.

    Men resan blev av ner till Ringen och Spa, bilen funkade över förväntan enligt föregående ägare. Det enda tråkiga som hände med bilen på resan var att de främre bromsarna blev riktigt dåliga då en polare till honom lånade bilen på Spa några varv, så bilen lämnades in på service där och skivor, belägg och abs-givare byttes till nya friskare grejer (orginal), inte lika bra bett men dom fungerade bra, dessa sitter fortfarande kvar och de blå Pagid beläggen bak är kvar också. ;-)

    Här kommer lite bilder från den resan stulna från förra ägarens sida www.rs4.com
    Dåligt med bilder från Ringen på denna bilen, men här är en i.a.f. 9,06 btg uppmättes enligt föregående ägare vilket jag tycker verkar bra för en trött tantbil. ;-)


    Några bilder från Spa när vi ändå är på gång.


    Legendarisk kurva på legendarisk bana.


    Full krängning verkar det som. ;-)
    Senast redigerad av Barbapappa den 2008-10-17 klockan 01:45.

  2. #2
    Barbapappa
    Gäst
    Sen var det inte så roligt med denna bilen längre verkade det som, och direkt när han postade inlägg om

    sina uppleveser med bilen på rejsa så tänkte jag att jag får skicka ett pm och fråga om han kunde tänka

    sig att sälja bilen. Då herrn i fråga är bilhandlare och köper bilar flitigt även på fritiden så var ju

    chansen stor tänkte jag, och visst kunde han tänka sig att sälja bilen. Ut med några bilder av Clion på

    alla ställen på internet tillsammans med fina bilder och ett bra pris, den blev man av på inom en vecka,

    perfekt. Och efter många om och men så blev det så att jag och min mor tog en långtur i hennes Lupo upp

    och kollade på bilen, bilen motsvarade förväntningarna och det blev affär. Packade in alla avhängda

    Lupoprylar in i morsans bil och fyllde även min så mycket det gick, fick plats precis.

    Körde hem bilen och en sån skillnad mot Clion, den här var ju klar och kändes bra. Väghållning i klass

    med Clions redan på Hakka4 dubbdäck! Det var ju knappt att man ville åka och jobba dagen efter köpet,

    ville ju bara ut och testa. ;-)

    Jag tog några bilder på bilen i ett regnigt Göteborg i November dagarna efter jag hade köpt bilen, då såg

    det ut så här.



    Bilen kördes hela vintern utan problem, ibland snöade det också...


    Fick även monterat in en liten radio och ett fack istället för mugghållaren som jag omgående gjorde

    sönder tyvärr.

  3. #3
    Barbapappa
    Gäst
    Fick inte gjort så mycket i vintras men jag fick bytt krängaren fram i.a.f. Det var H&R som hade tillverkat denna, den var till och med en mm tunnare än orginalet, men då det är ett annat material i den som är något mindre 'mjukt' så blir det väl mer fjong i denna ändå.


    Och nya däck till säsongen fick man köpt då de gamla Hankook r-däcken som det kördes med förut var svinstora, 205/50-15" gör ju bilen ännu tröttare så dom såldes, 195/50-15" kändes vettigare. Köpte däcken från www.orionracing.se som kan rekommenderas, suverän service! Däcken blev Yokohama A048 i gummiblandning medium. Så här några månader efter jag köpte dom när jag har provat dom på bana 3 tillfällen så funkar dom väldigt bra! Har även kört dom på gatan nu nån månad utan problem. Däcken fick jag provkört redan i mars faktiskt. Hade dom monterade på bilen när den stod i Gtiklubben och Bugrunners monter på mässan.


    Bilen körde vi till mässan på kärra, får tacka 'tjipp' här på forumet för all assistans som vanligt!


    städade även bilen inuti...

  4. #4
    Barbapappa
    Gäst
    Sen blev det dax att prova bilen för första gången på bana. Lite innan påsk så såg jag en liten blänkare på Rejsa att det skulle vara bankörning på Sviestad uppe i Linköping, dessutom verkade det som att det skulle komma många folk man kände till via de olika forumen som man aldrig hade träffat förr, dessutom lite bilar man ville spana närmare på. Så på Påskafton så styrde jag bilen ditåt, den gick så fint så, men den brummar rätt bra med det av Uppsala avgasteknik byggda systemet som sitter på, 2,5" från grenröret med rejs-kat, man vänjer sig. ;-) Jag har för mig att jag hade runt 27mil dit, och trots sportig stol så tyckte jag man satt oväntat bra på en såpass lång tur.

    Niklas Falk tog denna bilden i depån innan vi släpptes ut på banan, hans bilder kan även ses i tidningen Automobil där hans far Lars (med ryggen mot kameran) brukar vara med och skriva lite. Dom åkte en rask Clio Sport ph2 till träffen och filmade även från bilen.


    Ute på start och mål rakan, foto Niklas Falk.


    Ingången till karusellen. Foto Daniel Ahlin.


    Mitt i karusellen. Foto Daniel Ahlin.


    Bilen kändes väldigt bra, och det enda jag kunde säga att jag inte var helt nöjd med var förbrukningen och bromsarnas bett. Bilen drog runt 2,4-2,6L per mil på banan visade det sig, men då var det nästan ett läge på gasen på denna banan också. När det gäller bromsarna så tror jag att det var orginalbeläggen som gjorde att pedalkänslan inte var på topp, som ni kan se på filmen så fegbromsas det en hel del också och man skulle nog verkligen kunna flytta bromspunkterna några meter framåt...

  5. #5
    Barbapappa
    Gäst
    Nästa körning gjorde jag och Lupon på Falkenbergs bana den 27:e April tillsammans med Sportvagnsklubben Göteborg, www.svkg.nu Jag har ju i flera år varit med och både kört och fotat på deras träffar, jag körde både med gamla Lupon och med Clio sporten. Men nån av deras riktiga bantäffar har jag aldrig kört på utan det har enbart handlat om sprint-körningarna på Parkbanan i Göteborg. Men i år så tänkte jag att jag skulle blir medlem i klubben istället för att få tillgång till ännu fler körningar, bokade genast upp mig på denna Falkenbergsträffen och även en heldag på Kinnekulle den 18:2 Maj, ska bli väldigt kul.

    Det är som alltid välordnat och en himla kul blandning med bilar, allt från gammal till nytt, och det gäller även förarmaterialet. ;-)

    Falkenbergsbanan hade jag aldrig heller kört på förr, så det var extra kul. Vi hade ju bara banan några timmar och planerad körtid blev cirka 45min per bil denna kvällen då det kördes i tre olika grupper. Grupp 1 kallades för 'fullrace' och där var det snabbare bilar och rena rejsbilar (ej gat reggade) allt från nya 997 gt3r till välbyggda och riktigt snabba(!) hundkojor. Grupp 2 var gruppen där jag körde, där var det gatbilar som var reggade och förare som hade kört mycket förr, allt från GT40 till Luposar till Volvo 850. Grupp 3 var helt likvärdig hastighetsmässigt men här var rutinen mindre, omkörningar var också begränsade till start och mål karan för att förarna skulle koncentera sig på körningen. Vi körde alla i 15-minuters pass.

    En lagom kvällstur, lagom med bilar också. Alfa Sud:en närmast kameran gick riktigt bra, ett tag... Sen sköt han innehållet i motorn i kurvan innan start/mål rakan. Mindre bra med saneringsarbeten när körtiden är så begränsad, mindre bra även att skjuta motorn på premiären för året, men Alfas boxermaskiner kanske inte ville varva 8200rpm. ;-)

    Foto: 'Nisse997'

    Jagad av en bra snabb 854: turbo, på rakorna har man inte nåt att hämta, tyvärr går denna bilen även fint när det svänger. ;-)

    Foto: 'Nisse997'

    Här är man jagad av en snabb Opel Speedster och en mindre snabb tidig Supra.

    Foto: 'Nisse997'

    En bild till då, en ensam Lupo i kvällsljus. ;-)

    Foto: 'Nisse997'

  6. #6
    Barbapappa
    Gäst
    Nu i Söndags så åkte jag ner till Sturup med bilen på klubbens första träff för året, det är ju alltid extra kul med klubbträff på nåt vis.

    Klockan 05:30 var det samling vid Shell Sandsjöbacka, då skulle vi åka mot Sturup. Vägen ner gick fint och det var runt 30mil vill jag minnas, och vi fick stanna och tanka i Löddeköpinge på vägen dit, inte så lång räckvidd med Lupo gti som ni kanske märker... Strax innan vi är framm vid banan alldeles när vi har svängt av E6:an så möter vi en Lupo gti till, en röd Gti precis som min, detta är den andra jag möter under tiden jag äger bilen, den andra som också den var röd stod brevid min bil på jobbet då min kollega hade fått den som lånebil. ;-)

    Vädret var väldigt fint i Skåne också och jag blev tillfrågad om jag kunde stå i insläppet och ta förarnas uppgifter och pengar, visst kunde jag det. ;-) När det var klart så var det verkligen hög tid att byta däck, jag hade kört dit bilen på gatdäck eftersom jag äntligen hade fått dessa monterade på orginalfälgarna, r-däcken ska ju hålla en stund till är det tänkt. Fick lånat en domkraft av Figgz som åker grön 'Kadastra', tacka så hemskt mycket för detta!

    Foto: 'Struve'

    Sen var det dax att åka ut på banan, och jag var ju här senast 2003 och man kan ju lugnt säga att det har satsats lite på att göra banan bättre för förare och publik! Nu var ju banan riktigt kul!
    Jag tror att denna bilden är tagen från posteringen över det första krönet från depån sett.

    Foto: 'Nillet'

    Hårnålskurvorna från gamla start och mål rakan upp till nya var ju inte nån favorit, men jag tyckte jag fick bättre kläm på dom ju mer jag körde. Har har Jani fångat mig mitt mellan svängarna. ;-)


    Här är bilen i fullfartskurvan (om man åker Lupo vill säga) precis innan ova nämnda krön. Bilden togs av 'Figgz'


    Får tacka alla insyltade (Borbos, Ola, Junfors, Teddy, Cicci, Micke m.fl.) för en trevlig träff!
    Och tack alla snälla fotografer då så klart. ;-)

  7. #7
    Barbapappa
    Gäst
    Det verkar jobbigt att man inte får posta fler än 4 bilder per inlägg tycker jag, det blir till att dra på med desto fler inlägg istället. Men nu är jag nöjd för idag, skrivkramp.. ;-)

  8. #8
    Erik
    Gäst
    jäkla va fint!

    kul

    engång lupo...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Härlig berättelse!

  10. #10
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Härlig berättelse!
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    jäkla va fint!
    kul
    engång lupo...
    Man tackar!

  11. #11
    Barbapappa
    Gäst

    SVKG, Sprint 1, Parkbanan Göteborg

    Jaha, igår var det då äntligen premiär för sprintkörningarna på Parkbanan i Göteborg, detta är ju något av en favorit som ni kanske märker. Jag var med och körde 2004 första gången tror jag och har varit trogen gäst sedan dess. ;-)

    Hela upplägget tycker jag är kanon, det är samling klockan 08:30 varje gång då man får anmäla sig och sånt. Sen är det förarmöte vid 09:00 och sen körs det 5 varv 'följa John' får att kolla in banan lite. Upplägget är sedan så här att man kör 1 varv och man är då helt själv på banan, sen skriver tidtagaren in tiden i protokollet och så får man ställa sig längst bak i kön och invänta sin tur en gång till, man kör alltså bara 2 'skarpa' repor. Det brukar vara klappat ock klart redan vid 13-tiden alltså.

    Det brukar vara ungefär 30 stycken morgonpigga förare som dyker upp varje gång och är det bra väder så kommer det väl ännu fler, det brukar även dyka upp lite publik med lite fina bilar. Och det är en minst sagt trevlig blandning med bilar oftast, allt från nya 997 Gt3r till gamla 2takts Saabar. :-)

    En bana i Göteborg kanske några undrar sig nu, jo bana och bana... Det var Volvo som lät bygga banan åt sitt museum som ligger alldles i närheten, tanken är att ha en liten slinga där bilarna kunde visas upp naturskönt och fotograferas och lite sånt. Och naturskönt för man väl säga att den ligger, mitt ute på en udde med vatten runt om till stor del. Banan i sig är väääldigt smal (tänk cykelbana) men har ändå ett 1,8km långt varv. Det är gräs runt precis hela banan, och kör man ut där med hjulen så blir det dumt bara, så asfalten får man bäst tider om man ligger på. På tre ställen så är det koner utsatta så man får ner farten lite, tror man får 1 sekund per kon om man kommer när dom, är det klockren träff som att man inte ens försökte svänga undan så åker man på 3 sekunder, inte nån bra idé att prova heller alltså.

    Igår var det i.a.f. premiär då! Det dök upp 31 bilar och jag placerade mig på 8:e plats med Lupon, snabbast i min klass dessutom. :-) Tyvärr är antalet konor som är utplacerade lite fler i år mot föregående år så man kan tyvärr inte jämföra tiderna rätt av, men snabbare än gamla Clion är den ju ändå trots långsammare bana. Kan nog bli riktigt kul det här om banan är helt torr nån gång, stora vattensamlingar på två ställen igår!

    Bilder då:

    Foto: 'PDE'
    Inte så bred bana som sagt, men med den lilla Lupon går det fint, det är värre för dom som åker De Tomaso Pantera och sånt. ;-)

    Foto: 'PDE'
    Lite nya konor i detta partiet sänkte hastigheten mer än föregående år.

    Foto: 'PDE'
    Alldeles utanför brukar Stenabåtarna passera till Danmark och Tyskland. ;-)

    Foto: 'PDE'

    Det var allt för idag, tänkte åkt till Rudskogen och kört idag, men vädret verkade inte bra så det hoppade jag över. Blir Kinnekulle på fredag istället.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Haha...

    På den parkbanan skulle min "gamla" Country passat..
    Skit samma om man kom ut på gräset

    Annars kan man väl kommentera bilen din osså
    Röd..... Me like!
    Bättre liten och rapp, än stor och slapp!


    P.S. kanske tid att uppdatera dina bilder på just DIN sida på Faltdach.net?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Mycket kul läsning Peter!
    Din bil gick MYCKET bra på sturup!
    FiggeFiggz för träna lite nu =)

  14. #14
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Faltdach Visa inlägg
    Haha...
    På den parkbanan skulle min "gamla" Country passat..
    Skit samma om man kom ut på gräset
    Annars kan man väl kommentera bilen din osså
    Röd..... Me like!
    Bättre liten och rapp, än stor och slapp!
    P.S. kanske tid att uppdatera dina bilder på just DIN sida på Faltdach.net?
    Jo 'Conny' hade nog gjort sig bra där, du kanske hade blivit dagens 'plöjboy'. ;-D

    Uppdatera bilderna på din sida, jo det skulle man kanske göra, men jag trodde det var du som skötte den biten eller kan man ändra själv? Ska jag maila några vettiga då tycker du eller?

    Fått billbaks bilen än med fixad låda?

    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Mycket kul läsning Peter!
    Din bil gick MYCKET bra på sturup!
    FiggeFiggz för träna lite nu =)
    Man tackar! Kul att få se både dig och bil in action också. Gick ju finfint!
    Banan var mycket roligare nu när dom hade byggt om den också, jag körde ju som sagt där för flera år sen sist och då var den ju mindre kul.
    Ska man rå på den där gubben så får man nog byta till en mer likvärdig bil med stor motor eller ha en stor motor i denna bilen, nåt som inte känns aktuellt. ;-)

  15. #15
    dalle82
    Gäst
    denna läsningen gör ju att suget på en Lupo ökar markant

  16. #16
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av dalle82 Visa inlägg
    denna läsningen gör ju att suget på en Lupo ökar markant
    Haha, det låter bra det.

    Nu har du ju chansen att få en riktigt grym Lupo GTI 02:a också! kollade på blocket precis och hittade 'rock' på forumets bil, den ser ju kanon ut! http://www.blocket.se/vi/11940182.htm?ca=11_s Nära som fasen från dig också ju!

    För att öka suget ännu mer så kanske denna filmen kan vara nåt.
    Filmat i helgen på Parkbanan av Martin '24-Seven' Johansson, Lupon skyndar förbi 1.25 & 3.05 in i filmen.
    Senast redigerad av Barbapappa den 2007-05-16 klockan 17:58.

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag kopierade över några gamla VHS-band till dvd igår och vad fick jag se där om inte reportaget i Motorjournalen om Low And Slow och två Luposar till! Det hade jag glömt bort...

  18. #18
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Jag kopierade över några gamla VHS-band till dvd igår och vad fick jag se där om inte reportaget i Motorjournalen om Low And Slow och två Luposar till! Det hade jag glömt bort...
    Ser man på! Det hade jag nästan glömt bort själv också. ;-D Men jag tror att jag har en kopia på både vhs och en på nån cd nånstans. Den gröna finns ju kvar i samma utförande än, men dom andra två är standard numera. ;-(

    I morgon är det ÄNTLIGEN körning på Kinnekulle, ska bli himla kul med nån bana som man 'hittar runt' på lite bättre. Körde där senast när jag tog licensen med SSK i höstas med Clion. Fick då möjligheten att ha med Leif Blyberg en stund som 'beifahrer', han har väl vunnit Fyndbörsen cup några *host* år i rad nu vill jag minnas, det var lärorikt och nyttigt och man kände verkligen att flytet blev bättre och att man fick rättat till några av de fula ovanorna man hade lagt sig till med. Bra att få med nån som kör liknande bil själv också så det inte är nån som åker rwd bil som har helt annorlunda upplägg och körstil. Får hoppas att tipsen man fick sitter kvar, och att det inte regnar i morgon. ;-)

    Åtgången på r-däcken verkar vara illavarslande...

  19. #19
    dalle82
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Haha, det låter bra det.

    Nu har du ju chansen att få en riktigt grym Lupo GTI 02:a också! kollade på blocket precis och hittade 'rock' på forumets bil, den ser ju kanon ut! http://www.blocket.se/vi/11940182.htm?ca=11_s Nära som fasen från dig också ju!

    För att öka suget ännu mer så kanske denna filmen kan vara nåt.
    Filmat i helgen på Parkbanan av Martin '24-Seven' Johansson, Lupon skyndar förbi 1.25 & 3.05 in i filmen.
    jo jag har sett den lupon på blocket. Men får vänta lite måste sälja min golf först och jag är beroende av bilen dagligen för att komma till jobbet. Så tänkte byta bil på semestern i juli. Och har tänkt att köpa i tyskland för där är ju lite att välja på jämfört med här hehe

    trevlig filmsnutt btw

  20. #20
    Barbapappa
    Gäst
    Jag verkar ju ha missat att uppdatera här från sista körningen, inte bra.

    Jag var ju i.a.f. och körde på Kinnekulle den 18:e Maj, arrangör var SVKG, kanonträff som vanligt!

    Banan var ju väldigt fuktig det första passet, men det torkade upp och blev bättre och bättre för varje varv. Det var ju 40min mellan varje pass så till nästa körning var det nästan helt torrt och man fick upp betydligt bättre värme i däcken. Det var precis som när det kördes på Falkenberg uppdelat i tre pass, fullrejs, lagompasset & lugna passet, 20min körde varje pass, ganska lagom tycker jag, och lagom hette även passet jag körde i... ;-) Till pass nummer tre så var det solsken och värme på banan till och med, bra grepp men man var lite fegare än man brukar under bron av nån anledning. Bilen funkade bra på banan tyckte jag, bromsarna funkade fint och bettade fint men jag hade nog viljat ha mer bett i inbromsningen till kvarnkurvan, men en lösning kan vara på g.

    Lite bilder då! Duktiga fotografer fanns det gott om på plats vilket uppskattas väldigt mycket. ;-)

    På väg in mot kurvan precis efter Molins knäpp.

    Foto: Tobias H

    Precis på krönet som kallas Molins knäpp.

    Foto: Tobias H

    På väg in mot tv-kurvan.

    Foto: 24-seven

    På rakan strax innan bron.

    Foto: 24-seven

    Det var det hela för denna gången.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin