Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 88
  1. #21
    Barbapappa
    Gäst
    Då har det mekats lite Lupo, inte ofta det händer så man får ju ha bildbevis när det väl händer. ;-)

    Bytte bromsbelägg fram och monterade nya stötdämpare och fjädrar runt om.

    Bromsbeläggen blev Pagids blå (RS 4-2) som jag var och köpte hos Forza, samma belägg sitter det redan bak och man känner ju att dom klarar värmen mycket bättre när man hade orginalbelägg fram. ;-)

    Stötdämparna jag monterade var H&R coilovers. Det satt ju redan coilovers på, men dessa ska skickas tillbaks till föregående ägare så att han kan ha dom på sin 1,4tdi som det var tänkt. Gött med nya grejer i.a.f. även om inte skillnaden känns så stor. ;-)

    Så här såg det ut när nr man hade bytt beläggen, bara dämparna kvar, suck. Det blev en sen onsdagskväll det här. Tack 'tjipp' för lån av lada och gott sällskap. ;-)


    Jag tänkte prova att köra utan dom där höjdjusteringsplattorna som sitter mellan bakaxeln och fjädrarna bak för dom bygger några cm, ville prova att köra den lite lägre nu. Nu blev det nästan för bra, tight som skam verkade det som i bakvagnen mellan däck och skärmkant, ut med r-däcken som har lite annan inpressning och ut och provköra, verkade funka rätt fint när man hade klämt in de där filtmattorna som innerskärmarna är gjorda av. Men nu verkar det funka, gnager inget i plåten i.a.f. Hjulinställning gjordes i torsdags på Pekkas framvagnsservice, 2,5 grader negativ camber fram och 0 i toe, hoppas det funkar bra och att det inte blir sämre än det var förut när den kändes så bra...


    Lite lägre än innan, nu är det snart bugrun också. Semester hela veckan i vanlig ordning, skönt...

  2. #22
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Det blir ju bra peter o det ska bli kul o se den med en annan sättning så jag hoppas att den blir lite roligare på banan,
    Själv så har jag justerat lite på höjden fram upp ca 10mm ner med dom bakre ca 20mm så jag hoppas att min fungerar på banan som jag tänkt mig för det är ju så lätt o skruva bort sig hehe, I värsta fall så får jag väl justera lite i Mantorp om bilen betersig illa.

  3. #23
    Erik
    Gäst
    lågt å fint de blev

    ett par 14" are på det, hehe

    eller polerade schmidt

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Snyggt som alltid Barba.
    Kommer bli bra på Bug Run!

  5. #25
    Barbapappa
    Gäst
    Då har varit lite händig och bytt olja nu på förmiddan, hopplös placering på oljefiltret tycker jag bara, svårt att inte lyckas få olja över hela golvet när man ska demontera det... Så här ser bilen ut under förresten.


    Fick även gjort en snabb motortvätt, blev betydligt bättre.


    Beställde även nya r-däck av Martin på Wheelbase, Toyo R888 blev det, tog alla 2 han hade kvar. ;-) Ska försöka boka upp mig på två till när han får nästa leverans om han nu får nån mer i år. Däcken ska jag hämta på torsdag nä'r han skulle ta vägen förbi Göteborg, så kan man köra slut däcken på bugrun med gott samvete... ;-D

  6. #26
    JWO
    Gäst
    Riktigt fin lupo detta! gick fint på sturup såg jag

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    roligt litet projekt det där =) du håller till en del i alingsås eller?

  8. #28
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av JWO Visa inlägg
    Riktigt fin lupo detta! gick fint på sturup såg jag
    Man tackar, man tackar.
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    roligt litet projekt det där =) du håller till en del i alingsås eller?
    Tackar! Jo det händer ju att man 'åker förbi' Alingsås ibland ja eftersom man bor i Sjövik. ;-)

  9. #29
    Barbapappa
    Gäst
    Då har man varit på årets BugRun, detta var sjunde gången i rad som jag åker upp. Det blev ju lite körning detta året vilket var kul efter att inte ha kört där på nåt år. Det var ju lite extra spännande med tanke på att både dämpare och bromsbelägg var nya och knappt körda med.

    Lördagen började med däckbyte, fick ju varit och köpt mig en sån där alu-domkraft för ändamålet, en väldigt smidig sak det där tyckte jag som inhandlades på Swedol, gött att slippa hålla på och fippla med träklossar och sånt. Sen var det dax för besiktning vid 8-tiden på morgonen och sen var det förarmöte och körning framåt 10-tiden. Det var nån okänd fotograf som smög förbi och fick med min bästa sida, sjuk värme här redan innan klockan 8, runt 25 grader eller nåt.


    Det kördes på korta banan både det första och andra passet i 25 minuters pass (rätt lagom i den värmen), sen avslutades dagen med ett 1 timma långt pass på långa banan. Långa banan är ju helt okej (dock hör Mantorp inte till favoriterna), men jag har aldrig begripit mig på den korta slingan, den är ju helt kass verkligen i mitt tycke. Det långa passet körde jag ungefär 40min av, sen började soppalampan lysa i vanlig ordning, hade ju säkert gått att köra passet ut, men man är väl feg. ;-)

    Bild från korta banan. På väg ur den där kurvan som förstör hela korta sträckningen...

    Foto: Manny

    Bromsarna funkade väldigt bra tyckte jag, kan varmt rekommendera de blå Pagid-beläggen, nu kände man att man kunde lita mycket mer på grejerna och känslan i pedalen var mycket mycket bättre, speciellt när man hade kört en 20min eller så.
    F2-kurvan/hårnålen är ett av ställena man hade nytta av bra bromsar tyckte jag, gött att ha bra bett så man inte åker in på campingen. ;-)

    Foto: Jani
    Dämparna kände det ingen större skillnad på, men den känns ju mycket stummare eftersom den blev såpass mycket lägre nu än förut. Jag inbillar mig att den kärnger mindre nu efter att ha sett lite bilder, men det är ju svårt att avgöra... På gatan är det studsigt och hoppigt när vägen är ojämn, den går ju att få mer komfortabel om man höjer den lite grann, men vem vill ha hög bil? ;-D
    Full fart in i Pariskurvan, ser inte ut att kränga jättemycket på denna bilden i.a.f.

    Foto: GTiPower

    Får tacka alla snälla fotografer för fina bilder från banan, uppskattas väldigt mycket!

    Jag la mina egna bilder från helgen som gick HÄR.

  10. #30
    Barbapappa
    Gäst
    Så här ser en semesterpackad Lupo ut förresten! ;-)


    Dagen innan BugRun så köpte jag 2st Toyo R888 r-däck av Martin på Wheelbase, något som verkade vara en bedrift i sig självt eftersom tillgången verkar vara synnerligen dålig i min storlek. Alltid bra service och sånt hos Wheelbase tycker jag, tummen upp för honom!

    Men eftersom det saknades minst två stycken däck för att jag skulle kunna få nya däck runt om så hade jag satt ut en annons på Rejsa om att jag ville köpa nya r-däck i 195/50-15". Sen kikade jag på en tråd där det var nån forummedlem som hade bra kontakt med en handlare i Järfälla (Kallhälls däckservice) som hade mycket bra priser och grejer hemma. Eftersom tråden var rätt gammal och dessa däcken jag ville ha väldigt billiga och i gångbar storlek för många bilar så hade jag nästan ställt in mig på att dom skulle vara slut. Men nej det fanns allt en hel uppsättning kvar när jag ringde, frågade då om han kunde tänka sig att skicka ner dom med bussgods till Göteborg. Det tyckte han verkade onödigt eftersom hans polare skulle ner och kika på en bil här, han hade ju plats över också eftersom han åkte skåpbil ner, tummen upp! Så vid midnatt var jag nere vid centralen och hämtade däcken, beställde dom vid 5-tiden, rekordsnabb leverans! ;-)



    Är fortfarande på jakt efter 15x7" fälgar som skulle kunna sitta fint på bilen, om nån har sådana över...

    Nästa körning som är inbokad är den tisdagen den 26:e Juni på Anderstorp, ska bli väldigt roligt! Gillar verkligen den banan, och denna gången ska det tydligen köras hela banan också vilket är en förutsättning för att det ska bli kul. Lite häftigt att det är en av de få banorna som är orörda sedan det kördes F1 där på 70-talet. ;-)
    Senast redigerad av Barbapappa den 2007-06-14 klockan 22:22.

  11. #31
    GTIPower
    Gäst
    Dessa fälgar kanske kan vara något?

    4st Compomotive MO 6x15 ET38 4x100.Fälgarna är i mycket bra skick aldrig körda i skogen.
    Pris: 4000kr
    jonas, Stockholm, 070-5768445
    j.hanssonbyggoanlaggning@spray.se

    Hittade dessa på: http://www.resultatservice.com/

  12. #32
    onk
    Gäst
    Redigt fin bil du har. Lät en hel del om den lille när du brände förbi på banan.
    Det var trevligt att träffas oxå!

  13. #33
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTIPower Visa inlägg
    Dessa fälgar kanske kan vara något?
    4st Compomotive MO 6x15 ET38 4x100.
    Det var ju ett vettigt pris, men 6" är ju lite smalt tycker jag, det har jag ju nu på OZ hjulen och det verkar som att däcken slits i mitten i betydligt större utsträckning än i sidorna, typ som om man har haft asmycket luft i däcken, men det har jag inte...
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Redigt fin bil du har. Lät en hel del om den lille när du brände förbi på banan.
    Det var trevligt att träffas oxå!
    Man får tacka, Jettan din är inte så tokig den heller, gillar dekalerna framförallt, så klockrena! ;-) Jo den brummar en del den lilla bilen, men det ska dom ju göra. Lite motsatt effekt mot Clio Sporten jag hade, där lät insugsljudet mer än avgasystemet, så är det inte riktigt här.

  14. #34
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Peter bilen hade lite bättre sättning nu jämfört med Sturup så det hjälpte säkert med lite mer sänkning,
    Tack för ditt tipps om 7" fälgar på 195-50-15 R däck för jag har sparat 5st rallyfälgar som ska få däck när projekt bubblan är klar.

    PS:Jag har sätt lite bilder på min bil när jag o en polare harvade runt på bugrun o den behöver sänkas mer fram för den ville gärna vara lite små nigande i tvära kurvor med R däck i fel storlek= 195-55-15.

  15. #35
    GTIPower
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Det var ju ett vettigt pris, men 6" är ju lite smalt tycker jag, det har jag ju nu på OZ hjulen och det verkar som att däcken slits i mitten i betydligt större utsträckning än i sidorna, typ som om man har haft asmycket luft i däcken, men det har jag inte...
    ANnars kanske denna från Gummihuset.se funkar?

    DOTZ - BRANDS HATCH Black 6.5*15" den är ju i alla fall 0,5 tum bredare!

  16. #36
    GTIPower
    Gäst
    Eller denna: En Klassiker! (Kan inte bli fel)

  17. #37
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    så trevligt att du skriver att jag har fotat , det var snällt
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  18. #38
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTIPower Visa inlägg
    Eller denna: En Klassiker! (Kan inte bli fel)
    Nej jag gillar dom skarpt och var inne på att köpa sådana redan till den gamla Lupon faktiskt! Nackdelen verkar vara att dom inte är så lätta att få tag på längre, men Jocke O verkade ha lyckats (han skulle få sina idag verkade det som). Jag var förbi däckhandlaren idag och hörde hur mycket han ville ha för en omgång OZ Ultraleggera, och det var inte så stor skillnad i pris mellan dessa två alternativ, men OZ är liiite behändigare att få tag på. ;-)

  19. #39
    Barbapappa
    Gäst
    Då har man varit på en omgång träffar igen.

    Var på Anderstorp och körde förra tisdagen med Hondaklubben som släppte en omgång platser till Rejsa-medlemmar. Väldigt trevlig bana, en klar favorit på många vis.

    Nu ville det sig inte bättre än att det ösregnade HELA dagen! Var redig och packade in r-däcken och domkraften för att byta däck på plats, men jag gav upp de tankarna när jag väl kom dit för det regnade rejält och var jättemycket vatten på banan. Så det fick bli gatdäcken på denna träffen, gamla Michelin Pilot från 2001 eller nåt, satt monterade orginal på min gamla Clio Sport.

    Men det blev ganska så exakt 15 mil körda trots regnet så jag är nöjd ändå. ESP'n fick verkligen jobba då däcken och banan var hal som såpa.

    Lite bilder då kanske?

    Många röda bilar var det på plats.

    Foto: Samuel S

    Regnigt värre och rejält med vatten på raksträckorna...

    Foto: Samuel S

    Hastigheten var begränsad till 150km/h på långa rakan och 100km/h på den korta vid depån, en väldigt bra idé med den hastigheten för det var rikligt med vatten där på rakorna.


    Sikten på rakan var helt hopplös så man ombads sätta igång dimljusen så man syntes lite bättre.

    Skulle även kört en omgång på Parkbanan med SVKG nu i helgen, men det blev inget med det för regnet under natten hade förstört banan med massa stora pölar. ;-(

    Det var nog allt för denna gång.

  20. #40
    Barbapappa
    Gäst
    Fick även köpt mig en omgång nya fälgar. Det blev OZ Ultraleggera i 7x15".
    Har inte kört dom på bana än, men man märker allt skillnad när man har dessa fälgarna på, snabb och lätt i styrningen när den har mindre vikt att släpa på.

    Lite tight med skärmkanten på ena sidan och den tar emot lite när det är stora gupp. Jag vet inte hur man ska göra här riktigt, med jag ska se om man inte kan montera bara delar av justeringen av fjäderskålen så man inte behöver köra med hela paketet där bak under fjädern (bygger en del i höjd), men bilen är ju lite lägre bak nu än fram så det kanske vore bra att stoppa in nåt där...


    Jag ska ta bättre bilder nån dag när den riktiga kameran är med, men ni får hålla tillgodo så länge. ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin