Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Ingo Pfeiffer
    Ort
    Älvsjö
    Inlägg
    3

    VW T4: olja i bakre golvfläktkåpan

    Hej. Jag har upptäkt ett oljeläckage i golvfläktskåpan på min T4 kombi. Klar, ljusgul olja utan särskild lukt. Torkade upp det mesta men det rinner ut mer efterhand. Bifogar bilder. Är det någon som kan förklara hur detta kan ha gått till? Åldern spelar säkert roll, bilen är från 97...

    Vilken/vilka reservdel(ar) behövs?

    Tack för tips och råd

    Namn:  F215BF1C-4504-4DD9-B438-896BD05D941D.jpeg
Visningar: 366
Storlek:  470.1 KB

    Namn:  7611F6A8-0345-4B82-BA28-0049A2528376.jpeg
Visningar: 268
Storlek:  304.8 KB

    Namn:  6D7E2620-CDD3-486B-B0E7-CE818EF35CC9.jpeg
Visningar: 351
Storlek:  232.2 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Är du säker på att det inte är glykol? Jag rycker det ser ut så. Glykol mot huden känns "strävt" det är så jag brukar försöka identifiera den vätskan. Fläkten baktill har ju ett litet värmepaket i sig, det är därför det går två kylledningar bak till den. Det rimligaste här är ju att värmepaketet läcker.

    Kylarvätskenivån i expansionskärlet borde ju vara en bra indikering också, om det nu hunnit läcka ut några större mängder.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Ingo Pfeiffer
    Ort
    Älvsjö
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Är du säker på att det inte är glykol? Jag rycker det ser ut så. Glykol mot huden känns "strävt" det är så jag brukar försöka identifiera den vätskan. Fläkten baktill har ju ett litet värmepaket i sig, det är därför det går två kylledningar bak till den. Det rimligaste här är ju att värmepaketet läcker.

    Kylarvätskenivån i expansionskärlet borde ju vara en bra indikering också, om det nu hunnit läcka ut några större mängder.
    Hej och tack för svar. Kylarvätskan har jag tänkt på också men, om du menar kylarvästkeexpansionskärlet framme i motorn, så är vätskan i den blåfärgat och inte gulaktigt. Ska ta ett till känne-prov och dubbelkolla.

    skulle det kunna vara så att ”radiatorn” i fläkten är en oljefylld mojäng som värms av kylarvätskan?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av pipe69 Visa inlägg
    Hej och tack för svar. Kylarvätskan har jag tänkt på också men, om du menar kylarvästkeexpansionskärlet framme i motorn, så är vätskan i den blåfärgat och inte gulaktigt. Ska ta ett till känne-prov och dubbelkolla.

    skulle det kunna vara så att ”radiatorn” i fläkten är en oljefylld mojäng som värms av kylarvätskan?
    Nej! Det är glykolvatten endast.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Nu är det ju svårt att se den exakta färgen och svårare att jämföra den med såsom den "ska" vara. Jag tycker den vätska som syns på papperspåsen är grönaktig, inte gul, även om båda dessa färger förekommer som kylarvätska också. Men känn på vätskan du. Motorolja är oljigt och halt, kylarvätska är strävt och klibbigt, speciellt när det torkat in. Det kan inte vara ngt annat än kylarvätska i värmeväxlaren, annars är det något tokigt galet.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Styrservo-olja ?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Har du AC? Kan ju vara en extra förångare för att få AC även bak, olja från AC kan vara gulaktig. Möjligt läckage i den isf.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Ingo Pfeiffer
    Ort
    Älvsjö
    Inlägg
    3
    Hej och tack för fler svar. Ingen ac i min bil och nu ganska säker på kylvattenläckage. Hittade även denna tråd på tysk forum med länkat till reservdel för ca 200kr...

    https://vwbuswelt.de/index.php?threa...-imluftkasten/

    https://www.autoteile-teufel.de/arti...a/8fh351024431

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Bra grävt! ÅF verkstad skulle ha 150 euro för samma del över disk kunde man läsa.

Liknande ämnen

  1. Törstig VW t4 2,5 bensin
    Av vattenkraft i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 10:38
  2. VW t4 tänd inställning ?
    Av vattenkraft i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 09:36
  3. Olika spridare i VW T4?
    Av Macke K i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 23:12
  4. Fläktproblem VW T4-01
    Av Larsevert i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 16:25
  5. Topprenovering VW Transporter T4 -95 !?
    Av Provar bara i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin