Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Kung Björn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Inför köp av Scirroco R 2.0 -16

    Hello. Jag behöver tips inför köp av bil.
    Har aldrig ägt en vw, så otrolig icke insatt.

    Har kollat och provkört en Scirroco R 2.0 Tsi -2016 rullat 6000

    Dessa fel man läst om, som kamkedjan och dsg låda. Hur omfattande är detta problem på denna bil / årsmodell?
    Kan man motverka detta fel? Grannen, tillika bilmekaniker menade även på att dessa har dåliga packningar i kolvarna och kan dricka mängder med olja.

    Jag vet ej vilken motor nr och dsg nr denna bil har, har läst om lite olika versioner. Är dessa tidigare problem uppdaterade/åtgärdade?

    En opartisk syn inför detta köp från någon eller flera är djupt uppskattat.

    Mvh
    Björne

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Motor: 2,0 TSI motorfamilj EA113, MKB CDLK, kamrem - inte kamkedja.
    Växellåda: DSG6 DQ250, våtkoppling, beprövad växellåda som använts i bilar med högre vridmoment än 250 Nm.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Kung Björn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Motor: 2,0 TSI motorfamilj EA113, MKB CDLK, kamrem - inte kamkedja.
    Växellåda: DSG6 DQ250, våtkoppling, beprövad växellåda som använts i bilar med högre vridmoment än 250 Nm.
    Så en välservad torde inte vara någon "fara" sett till historian kring dsg lådor i allmänhet och tsi i synnerhet?

    Vanligt att dessa dricker litervis med olja?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag vet inte vilken historia med TSI du avser men den förhöjda felfrekvensen för kamaxeldrivningen gäller EA111 1,2 och 1,4 TSI - som har kamkedja. Den historiska problematiken med DSG avser främst den mindre DSG7 DQ200 med torrkoppling för bilar med maximalt 250 Nm vridmoment när den användes i större/tyngre bilar som Passat och Touran i samband med yrkestrafik och mycket stop-and-go.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av maestro Visa inlägg
    Så en välservad torde inte vara någon "fara" sett till historian kring dsg lådor i allmänhet och tsi i synnerhet?

    Vanligt att dessa dricker litervis med olja?
    Hade en Scirocco R -15 några år och fyllde aldrig på nån olja mellan service.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av maestro Visa inlägg
    Så en välservad torde inte vara någon "fara" sett till historian kring dsg lådor i allmänhet och tsi i synnerhet?

    Vanligt att dessa dricker litervis med olja?
    Benämningen "TSI" är ett otyg. Trots att olika motorer bär samma branding (TSI/TFSI) kan det handla om helt olika motorfamiljer. Till exempel i Scirocco. Både R och icke-R med tvåliters bensinare är brandade "2.0 TSI" men det är helt olika motorfamiljer. R har EA113 med kamrem, övriga har den nyare EA888 med kamkedja (och massor av andra skillnader).

    EA113 är den som ofta refereras till som "TFSI" på nätet.

    Jag har samma motor i min Polo. Personligen har jag inte haft problem med hög oljeförbrukning, när jag köpte den var den nästan ny och hade lite högre förbrukning men sen har det hållit sig på en hyfsad nivå. Totalt kanske det blir toppat upp ett par deciliter mellan oljebytena (kör dock tätare oljebyten än serviceplanen).
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Kung Björn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Motor: 2,0 TSI motorfamilj EA113, MKB CDLK, kamrem - inte kamkedja.
    Växellåda: DSG6 DQ250, våtkoppling, beprövad växellåda som använts i bilar med högre vridmoment än 250 Nm.
    Så rakt upp och ner, inte en rasbenägen låda så länge den servas som den ska.
    Söker jag uppgifter på car.info så står det kamkedja som synkronisering för denna bil (R 280hk dsg -16)

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Kung Björn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Benämningen "TSI" är ett otyg. Trots att olika motorer bär samma branding (TSI/TFSI) kan det handla om helt olika motorfamiljer. Till exempel i Scirocco. Både R och icke-R med tvåliters bensinare är brandade "2.0 TSI" men det är helt olika motorfamiljer. R har EA113 med kamrem, övriga har den nyare EA888 med kamkedja (och massor av andra skillnader).

    EA113 är den som ofta refereras till som "TFSI" på nätet.

    Jag har samma motor i min Polo. Personligen har jag inte haft problem med hög oljeförbrukning, när jag köpte den var den nästan ny och hade lite högre förbrukning men sen har det hållit sig på en hyfsad nivå. Totalt kanske det blir toppat upp ett par deciliter mellan oljebytena (kör dock tätare oljebyten än serviceplanen).
    Så Scirocco R -16 skulle du säga har en helt ok maskin+låda. Något spec att vara extra uppmärksam på vid ägande?

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av maestro Visa inlägg
    Så Scirocco R -16 skulle du säga har en helt ok maskin+låda. Något spec att vara extra uppmärksam på vid ägande?
    Om den står ute på vintern, utan kupévärmare, så fryser sidorutorna lätt fast i dörren

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    EA888 (kamkedja) finns också i Scirocco med effekterna 180, 200, 211 och 220 hk. R-versionen är däremot EA113 med 265 hk (2009-2014) och 280 hk (2014-2017). Rapporter om hög oljeförbrukning generellt finns för både EA113 och EA888 i olika generationer, men det är inget jag kan mer om, finns gott om erfarenhet från dessa motorer bland medlemmar här på forumet som säkert kan kommentera.

    Scirocco R är en kraftfull busbil, tror man får vara beredd på att allt kan hända vid ett begagnatköp, oavsett respektive komponenters olika styrkor och svagheter. Enligt min mening bygger den här bilen på en stabil grund och med rätt service/underhåll och intelligent brukande bör den inte generera mer problem än något annat likvärdigt.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag har samma motor och låda i min Golf ED30 som jag haft i 6 år nu. Jag har aldrig haft några problem med varken motor eller låda. Eller egentligen inget annat heller för den delen. Som Fredrik skriver, så är det en beprövad kombination. Det enda jag hört om just DQ250-lådan är att vissa haft problem med mekatronikenheten till lådan, men det är inte speciellt vanligt fel. Och inte alls lika allvarligt som ras på lådan eller kamkedjeproblem på motorn. Jag håller med om att det är pålitlig kombination.

  12. #12
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av maestro Visa inlägg
    Söker jag uppgifter på car.info så står det kamkedja som synkronisering för denna bil (R 280hk dsg -16)
    Det står även serviceintervall kamrem 180000km

    Tekniskt sett så har den ju en kedja också, den lilla som går mellan kammarna (mig veterligen är denna inte känd för att vara ett problemområde). Men för drivning från vevaxeln är det rem.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    ....Jag håller med om att det är pålitlig kombination.
    Jag med!

    Till TS: Köp !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Kung Björn
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Så. Klart. Köpt! Tack för bra återkoppling och erfarenhetsåterföringar.
    Frugan blev dundernöjd över den.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Strålande. Är frugan nöjd brukar det mesta bli bra

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    En fru som vill ha en Rocca ... säljer du henne?

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 00:55
  2. Tveksamheter inför köp av R/R32
    Av Hyperion i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 18:57
  3. Råd inför köp av golf 99 sdi
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 12:28
  4. Tips inför ev. köp av II gti 16v.
    Av hannesbannes i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 01:31
  5. Råd inför köp av Golf GTI DSG -05
    Av Johan_W i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin