Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6

    Golf Variant Syncro GL 1.8 -1997 Rycker på låga varv / dör

    Tjenare!
    Behöver hjälp att ställa diagnos på våran gamla surbil

    Kort beskrivning:
    Bilen äter stift, vad kan det bero på? Alla 4 stiften är kritvita och typ söndervittrade.

    Lång beskrivning:
    Vi har gått och köpt oss en gammal skrothög som ska användas som packåsna/dragbil inför flytt här, en gammal lång-golf med blyga 44000 mil på mätaren

    Den har gått klockrent sen vi köpte den för några veckor sedan, men uppenbarligen drar den lite olja så vi fick en liten varningslampa på instrumenteringen att vi bör fylla på (en gul sådan som blinkade till tvärt och sedan slocknade), kontrollerade då oljan och den var under "min" så vi fyllde på kanske en halvliter och då var det bra igen.

    Nästa dag när vi åter körde bilen började den liksom hosta till på låga varv främst på 2:an och 3:an efter man växlat och framförallt om man gasade mycket, gasar man lugnt så händer inget.
    Under hela dagen höll den på så och vi beslöt att göra en mini-service (byta stift och luftfilter) och se om det skulle hjälpa. På väg till biltema så blev symptomen värre och värre tills bilen helt enkelt dog när man stod på tomgång och tryckte på gaspedalen (kändes som jag dränkte bilen av att trycka på gasen typ).

    Hursomhelst så var stiften helt kritvita och "frasiga", typ söndervittrade och bytet av stift gjorde såklart att bilen gick klockrent igen, inga ryckningar alls ens om jag provocerade den och tryckte fullt från under 1k rpm på 2:an / 3:an (som hade dödat den innan stiftbytet).

    Nu några dagar senare börjar symptomen komma tillbaka igen, inte alls lika illa än men ändå tendenser till samma sak så jag misstänker att den har börjat käka upp dom nya stiften igen.

    Vad kan detta bero på? Kan det ha hänt något när den kördes med för lite olja en stund? (oljenivån var bra när vi köpte bilen men har inte kontrollerat den dagligen så kan säkert ha kört med lite olja några dagar, dock fylldes det på såfort bilen sa till)

  2. #2
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 284
    Kritvita söndervittrade stift tyder på hög temperatur i förbränningsrummet. Orsakas ofta av för mager bränsleblandning = För lite bensin i förhållande till luftmängden.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Kan stiften vara av fel typ också?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Tack för svaret, vad kan det i sin tur bero på då? Trött soppapump? Trasig luftmassemätare? (Eller vad används på dom här bilarna för att kolla luftflöde?)

    Hittade just den här bilden för övrigt, https://www.sporthoj.com/forum/attac...0&d=1460098881.
    Tändstiften ser ut ungefär som den bilden där det står "Ash Deposits" vilket verkar tyda på att den äter för mycket olja, tycker inte den drar överdrivet mycket olja dock, har haft hojar som slurpat i sig 1l / 200 mil utan att ha haft bekymmer med det.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Kan stiften vara av fel typ också?
    Möjligt, stiftet som satt i (som var söndervittrat) såg helt annorlunda ut än det vi fick med oss från biltema. Framförallt hade det gamla stiftet 1 elektrod medan de nya hade 3 elektroder, så verkar lurigt om det blir samma sak med så pass olika stift?
    Det ska dock vara de rekommenderade stiften om inte biltemas guide ljuger (vilket inte vore första gången iofs!)

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Patrikwa Visa inlägg
    Tjenare!
    Behöver hjälp att ställa diagnos på våran gamla surbil

    Kort beskrivning:
    Bilen äter stift, vad kan det bero på? Alla 4 stiften är kritvita och typ söndervittrade.

    Lång beskrivning:
    Vi har gått och köpt oss en gammal skrothög som ska användas som packåsna/dragbil inför flytt här, en gammal lång-golf med blyga 44000 mil på mätaren

    Den har gått klockrent sen vi köpte den för några veckor sedan, men uppenbarligen drar den lite olja så vi fick en liten varningslampa på instrumenteringen att vi bör fylla på (en gul sådan som blinkade till tvärt och sedan slocknade), kontrollerade då oljan och den var under "min" så vi fyllde på kanske en halvliter och då var det bra igen.

    Nästa dag när vi åter körde bilen började den liksom hosta till på låga varv främst på 2:an och 3:an efter man växlat och framförallt om man gasade mycket, gasar man lugnt så händer inget.
    Under hela dagen höll den på så och vi beslöt att göra en mini-service (byta stift och luftfilter) och se om det skulle hjälpa. På väg till biltema så blev symptomen värre och värre tills bilen helt enkelt dog när man stod på tomgång och tryckte på gaspedalen (kändes som jag dränkte bilen av att trycka på gasen typ).

    Hursomhelst så var stiften helt kritvita och "frasiga", typ söndervittrade och bytet av stift gjorde såklart att bilen gick klockrent igen, inga ryckningar alls ens om jag provocerade den och tryckte fullt från under 1k rpm på 2:an / 3:an (som hade dödat den innan stiftbytet).

    Nu några dagar senare börjar symptomen komma tillbaka igen, inte alls lika illa än men ändå tendenser till samma sak så jag misstänker att den har börjat käka upp dom nya stiften igen.

    Vad kan detta bero på? Kan det ha hänt något när den kördes med för lite olja en stund? (oljenivån var bra när vi köpte bilen men har inte kontrollerat den dagligen så kan säkert ha kört med lite olja några dagar, dock fylldes det på såfort bilen sa till)
    Nu när jag läste lite noggrannare så är det ngt som inte stämmer med den långa beskrivningen ovan. Eftersom det är en 97:a så utgår jag från att det är en mk3. Dessa har aldrig funnits med oljenivå övervakning. Finns ingen givare som mäter hur mycket olja som finns i motorn. Det enda som mäts och visas på panelen är lågt oljetryck. Om den har haft så lite olja i sig så att den varnar för lågt oljetryck då är oljan i princip slut i motorn. Då räcker inte 0,5l för att komma upp på rätt nivå på stickan. Bara mellan min-max är det en liter. Det borde ha krävts flera liter för att det skulle bli ok. => oljetrycket har varit för lågt trots att det funnits olja i motorn = nånting är tokslut
    Alltså är det ngt som är skumt! Varnar den för lågt oljetryck och den körs med detta då är det nog ingen ide att köpa mera delar utan bättre att skrota den. Tyvärr.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Nu när jag läste lite noggrannare så är det ngt som inte stämmer med den långa beskrivningen ovan. Eftersom det är en 97:a så utgår jag från att det är en mk3. Dessa har aldrig funnits med oljenivå övervakning. Finns ingen givare som mäter hur mycket olja som finns i motorn. Det enda som mäts och visas på panelen är lågt oljetryck. Om den har haft så lite olja i sig så att den varnar för lågt oljetryck då är oljan i princip slut i motorn. Då räcker inte 0,5l för att komma upp på rätt nivå på stickan. Bara mellan min-max är det en liter. Det borde ha krävts flera liter för att det skulle bli ok. => oljetrycket har varit för lågt trots att det funnits olja i motorn = nånting är tokslut
    Alltså är det ngt som är skumt! Varnar den för lågt oljetryck och den körs med detta då är det nog ingen ide att köpa mera delar utan bättre att skrota den. Tyvärr.
    Ska erkänna att jag inte ens hann se symbolen då den slocknade direkt så det kan ha varit vad som helst egentligen, dock var den gul, inte argt röd som en oljetryckslampa brukar vara. Dock gav den ifrån sig ett hyfsat tydligt pip samtidigt som lampan tändes. Och när jag kollade oljan så var stickan i princip torr men gick upp mellan min/max av att jag fyllde i resten av flaskan vi hade i bilen (typ halvfull litersflaska) och nu har den stannat på den nivån sedan dess och den har inte varnat något mer sen dess heller så det känns inte som det är helt kört än! Den behöver bara hålla c:a en månad till då flyttlasset går så får väl bunkra upp med billiga skitstift tills dess om den tänkt börja knapra såna till frukost :P

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Är den Vit?

    Soppafilter?
    Lambdasond?

    Låter som det går väldigt varmt om det går både olja och stift.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Är den Vit?

    Soppafilter?
    Lambdasond?

    Låter som det går väldigt varmt om det går både olja och stift.
    Är den vit? Vilken då? Tändstiften har nån typ porös yta på själva polen, lite åt det vita hållet.
    Om du syftade på bilen av nån anledning så är den grön :P

    Ingen aning vad som är gjort och inte med den, nu är iaf tändstift och luftfilter bytt men får göra lite småservice på den å se om det blir bättre
    Nu har den gått bra några dagar iaf och oljenivån har varit konstant så helt katastrofalt verkar det inte vara. Möjligt att det är nåt som händer när man belastar motorn lite hårdare, har mest cirkulerat i stan/landsväg max 70km/h nu och då verkar den bete sig ordentligt.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Patrik Wall
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    6
    Liten uppdatering bara för att avsluta tråden:
    Nu är allt i ordning och motorn går klockrent igen!

    Bytte som sagt stiften då dom var tokslut, bilen ryckte lite vid enstaka tillfällen efter det, kollade och bytte tändkablarna som också såg lite tråkiga ut. Dom nya stiften ser skitbra ut fortfarande, var antagligen tändkablarna som gav dålig kontakt till stiften och de "nya" rycken uppstod pga det. Är ju ett under att bilen ens gick med dom stiften och tändkablarna

    Den har fortfarande inte dragit nån mer olja så vettefan vad det var frågan om (kan den på nåt sätt dra olja pga att den misständer?)

    Varningslampan som tändes är också oklart vad det var frågan om (hann som sagt inte se vad det var för symbol innan den slocknade igen), kan den ha börjat gå varm och varnade för det kanske då det var dåligt med olja vid tillfället?

    Nåja, hursomhelst. Om någon annan har liknande problem med ryckig gång så är tändstift och tändkablar ett bra första tips att undersöka

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-12, 02:24
  2. Rycker på låga varv, 16v-88
    Av jak i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 19:24
  3. Toledo 1.8 rycker/hoppar vid låga varv
    Av dzoma i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 03:31
  4. Rycker på låga varv
    Av Larwsson-90 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 19:13
  5. Ryckig på låga varv på låga växlar
    Av Bibooo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin