Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Golf Cab -92 skrapar i hjulhusen

    Hej

    Jag har en Cab som jag kört i ett par år nu och efter att jag mot slutet av första sommaren blev "tvungen" att byta hjul eftersom originalhjulen (snowflake) hade tokslut däck och jag fick åka på reserven i ca 20 mil så sitter det nu en uppsättning Fondmetal 7x15" (tror jag) på nu. Minns inte däckdimension, men det känns mindre viktigt just nu, tror det är 195/65 eller 205/60.



    Hjulen sitter som en fläskläpp och "råkade" bli helrätt för bilen, det var inte ens meningen, men nu dras jag med ett problem. Bilen är sänkt och jag vet inte hur man gjort denna sänkning. Problemet är att det skrapar i överallt, framförallt vänster fram (vid högersväng) och baktill (vid gupp och dyl). Bilen känns väldigt mjuk i i bakvagnen och ser ut att hänga lite, men det kan vara inbillning. Fram kanske det är smalare dimension på gummit som är aktuellt, det lär jag ta reda på.

    Min idé om att lösa problemet är att montera ett set med "korrekta" sänkningsfjädrar, för jag vill åka lågt. Och sen ta det vidare från det när jag väl vet vad som sitter på bilen om det fortfarande är problem. Men det jag behöver lite hjälp med är hur jag ska tänka. När det gäller bilar med spiralfjädrar så brukar jag köpa original (med rätt spec) och det ger mig en bra körupplevelse, men nu vill jag åka lite lägre och ändå få en bra upplevelse. Jag behöver ingen racingprestanda, men jag vill inte att det ska skrapa i.

    Börjar man googla på sänkningssatser drunknar man snart och jag vill helt enkelt ha hjälp med att resonera. Okej, kvalitetsfjädrar från H&R (i Tyskland) verkar ju överkomligt, men stötdämpare, behöver man byta dem också? Jag kör ju ingen "performance" (än) och det adderar ju på kostnaden. Coils känns bortom min horisont, så det tänkte jag lämna därhän.

    Till saken hör att jag vill kunna lasta i fyra pers i cabben eller kasta in lite lass i baksätet utan att behöva skrapa i, om det kräver lite mindre/smalare hjul så okej, men jag tänte börja med fjädrarna så jag vet att de är "up to spec". Tanken är att göra jobbet på semestern, så jag vill beställa grejerna nu för att ha dem till hands när jag är ledig. Tips på andra (slitage)saker som är "lika bra att byta ut när man ändå håller på" är tacksamma att få också!

    Tackar ödmjukast för svar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det är för stora gummin.
    På en mk1 är det ganska stort redan vid 195/50-15"
    195/65 eller 205/60 är ju gigantiska.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Kika på vad det är för dimension på däcken som sitter på och leta sen i registreringsbevisets första del (det blåa som du har i bilen) och se vad det står att det skall vara för dimension på däcken där. Sen finns det hjälpsamma sidor på nätet för att beräkna hur mycket olika däckdimensioner skiljer i rullomkrets, t ex http://rullomkrets.se/

    Om rullomkretsen ökat med mer än 5% jämfört med original innebär det en risk att hastighetsmätaren kan visa för låg hastighet och det är inte tillåtet.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Det är för stora gummin.
    På en mk1 är det ganska stort redan vid 195/50-15"
    195/65 eller 205/60 är ju gigantiska.
    Så du tror att jag kan kringgå problemet med mindre gummin? Vilken dimension är att rekommendera i mitt fall enligt dig? (jag måste kolla och återkomma vilken dimension som sitter på, kan ha fått detta om bakfoten)

    Det jag är lite fundersam över är om man gjort ngn bonnasänkning (kapat fjädrarna) och på så vis fått något fel. Idag kan jag inte ha en passagerare i baksätet utan att det skrapar i konstant baktill. En tanke var att se över fjädringen och sen byta gummin. Fram kan jag mer acceptera att gummit är för stort då det bara skrapar i när jag svänger.

    Samtidigt som jag är osäker på fjädrarnas kondition så vill jag ju inte byta saker i onödan. Skulle vara trevligt om man kunde mäta sig fram, men det kan ju bli lite knepigt med referensvärden?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Kika på vad det är för dimension på däcken som sitter på och leta sen i registreringsbevisets första del (det blåa som du har i bilen) och se vad det står att det skall vara för dimension på däcken där. Sen finns det hjälpsamma sidor på nätet för att beräkna hur mycket olika däckdimensioner skiljer i rullomkrets, t ex http://rullomkrets.se/

    Om rullomkretsen ökat med mer än 5% jämfört med original innebär det en risk att hastighetsmätaren kan visa för låg hastighet och det är inte tillåtet.

    m v h Henrik
    Fullt medveten om detta då jag har flera entusiastbilar med avvikande däcksdimension.

    Att hastighetsmätaren skulle visa fel känns som ett mindre problem om man kan ta ansvar för sin egen körning och jag är långt ifrån någon fartdåre, jag vill bara ha komfort och stuk som passar min smak.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Jag har ingen detaljkunskap om däckstorlekar på Golf MK1, men det verkar som att standardstorlek är 185/60 14" på en fälg som är 6jx14.
    (https://www.wheel-size.com/size/volk...abriolet/1992/

    Om du nu har 205/60 15" på din så är det ju ganska rejält mycket större. Faktum är att 195/65 15" är ännu större

    Min erfarenhet i övrigt är att gamla golfar har ganska mjuka fjädrar bak som gärna sackar en del med tiden. Det brukar därför inte skada med ett byte. Bak är dessutom så lätt att byta att till och med jag klarat av det själv

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Däckdimensionen är ju en viktig aspekt, men fälgens bredd och ET (inpressning) i kombination med däckets bredd och höjd spelar minst lika stor roll för var däcken hamnar i hjulhuset. Det är ju inte ovanligt att lösa vissa problem med spacers om man vill åka brett och lågt utan att behöva köpa en ny uppsättning däck och fälg som optimeras för ändamålet.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tackar för inputen.

    Mina hjul tar ju i ytterkant så spacers verkar kontraproduktivt. ET för dessa har jag dålig koll på, men en googling på liknande hjul ger att de skulle kunna ha ET11, vilket inte verkar helt långsökt med tanke på "djupet" i dem, och det är ju det jag gillar.

    Funderar på om 195/45 kunde funka på dessa hjul? Smalare än så blir väl svårt eller går det? Vilken profil kunde man köra med då isf?185/50? Har inget emot lite stretch, men det ska ju gå att få på dem.

    Nya fjädrar bak kanske man ska fundera på ändå? Även om jag går ner i hjulstorlek så känns det som att fjädringen lätt bottnar ur, mer så än fram där det bara skrapar vid kurvtagning... Hmm

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Golf Cab -92 skrapar i hjulhusen

    ET och fälgbredd/storlek brukar stå i fälgen på baksidan.
    Kolla det, så blir det lite lättare att föreslå lämpliga däck.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    På dessa hjul verkar det som att fälgens mått är angivna framtill, men ET är lite svårt att utläsa, kanske beror det på att fälgarna lackats? Ska kolla lite noggrannare jag tittade som hastigast i morse när jag åkte till jobbet och det regnade, samma visa nu när jag skulle hem.

    Däremot hann jag se att jag fått däckstorleken om bakfoten, fram sitter det 195/55-15 och bak 205/50-15. Fälgarna är som sagt 7" breda, det kunde jag trots allt läsa ut.

    Trots tanken om att byta gummit på fälgarna, så kan jag inte helt släppa tanken på att bakfjädrarna kanske borde bytas ut, man nästan ser på vagnen att den säckar baktill och den har haft en stoooooor baslåda med två 12"-element med två slutsteg i skuffen i många år innan jag baxade ut den och bytte ut den mot en smidigare lösning som inte tar upp lika mycket plats.

    Tänker att om det som sagt tidigare, är så att dessa har en tendens till att säcka ihop baktill och den dessutom åkt runt med en massa extravikt baktill, så kanske det är dags för ett fjäderbyte ändå?

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    UPPDATERING:

    Var just ute en sväng och passade på att gå förbi bilen. På två av fälgarna gick det att läsa tydligt nog "ET24". Hoppas det kan bringa någon klarhet tillsammans med den redan givna infon om vad jag har idag på fälgarna och vad jag bör sikta in mig på.

    Kollat runt lite och om man fortfarande vill ha 195or så är 45 den lägsta profilen, där finns det dessutom en del urval. De hjulen är 30mm mindre i diameter än mina nuvarande bakhjul och ca 40mm mindre än framhjulen.

    Bland 185or finns det inte mycket att välja på som blir mindre än 195/45 och jag har gärna kvar bredden om det funkar. Förstår att detta är en gissningslek, men jag villig att pröva mig fram. Har faktiskt ett par 195/45-15 som sitter på ett par andra fälgar som hör till en vagn som inte rullar för närvarande, de skulle man ju kunna "testa" med på bakaxeln, men jag köper helst en komplett uppsättning och testar helhetsstuket och komforten.

    Ska försöka få hem min däckmonteringsmaskin också, men det är ett separat problem.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Så efter mycket om och men fick jag alla pusselbitar på plats i detta ärende.

    Det började med att jag fick ut min däckmonteringsmaskin ut på stugan efter att fått låna ett släp. Sen behövde jag få hjälp att lasta av den, så det tog ytterligare lite tid. Sen höll jag på att bråka med motorn hos cabben och hade större och jobbigare problem än lite hjulskrap. Men när väl alla dessa bitar fanns på plats så blev jag inspirerad att beställa däck.

    Det blev en uppsättning Nangkang NS2 195/45-15 efter lite undersökningar på nätet om vad som blir bra på en 7" bred fälg till en Mk1. Många kör ju med "stretch" och det är inte helt min grej, dessutom uppskattar jag lite mer däcksbredd för att både få bättre stoppkraft, men även säkrare kurvtagning. Idag kom hjulen, levererade till uppfarten där postbilen backade in när han såg mig. Ett par timmar senare så kändes det som att det var dags att ge sig på sin första omgång däckbyte. Jag hade bara labbat lite med maskinen tidigare, men nu skulle det skos "på riktigt". Eftersom jag monterade på och av hjulen från vagnen och passade på att tvätta fälgarna när gummit var av, så tog det lite tid, men till slut satt de där!

    Summeringen lyder att det både ser vettigt ut och rullar bra. Körde en riktig provvända med olika hastigheter, acceleration och broms. Vagnen ligger som klistrad på vägen och det tar inte i någonstans, trots att jag verkligen försökte provocera fram det i olika situationer. Möjligtvis att en svag tendens till obalans finns, men jag har ännu inte balanserat hjulen, så det är inte så förvånande. Sen fanns det rätt grov obalans redan innan, så det kanske till och med är bättre nu? Det får en längre tur på mer raka och jämna vägar utvisa.

    Kände mig tvungen att knäppa en bild för att visa slutresultatet! Det kanske inspirerar ngn annan mk1-ägare som söker efter hjul?


    Tack för att ni ledde mig in på rätt spår!

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Snyggt, Kee! Och bra jobbat...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Blev bra tillslut!

Liknande ämnen

  1. Passat 2010, skrapar i hjulhusen.
    Av Pellevw i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 21:55
  2. Skrapar när man lägger i 2:an när bilen är kall
    Av TropicOrange i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 11:30
  3. Skillnader Golf Cab Mk1, 80-87 vs 88-92
    Av Henke i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 20:05
  4. Golf 3 VR6 -92
    Av linx i forum Projektforum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 14:38
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin