Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7

    Läckande gastank Touran Ecofuel 2009

    Fick igår "Spansk Flagga" / Körförbud på rutan av besiktningsmannen pga att han upptäckte att det finns en läcka på gastankarna, bra att det upptäcktes men väldigt tråkigt såklart.

    Nu står bilen hos VW i Mölndal och ska kollas.

    Tankarna byttes 2016 på kampanj och är frågande till om de kan vara rostiga eller om det snarare är en koppling som läcker. Vad kan man kräva gällande hållbarheten på dessa tankar?

    Någon som haft liknande problem? Hur löstes det?

    Är orolig över kostnaden, vw är inte kända att vara billiga här direkt och jag är ju inte intresserad av att ta kostnaden för ännu ett byte av tankar.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Förbered dig för lite argumentation. Vad står det i dina papper från 2016? Finns ingenting där om garantier eller åtagande är det väl konsumentköplagen som gäller.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Det är det jag är orolig för, det lär ju inte finnas något kring ev förlängd garanti mm

    Gälland det rena tekniska, inte bör väl tankarna ens kunnat rosta sönder på 4 år, även i Göteborgs salta miljö?
    Min förhoppning är att det är en packning eller koppling som felar.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Undanvind Visa inlägg
    Fick igår "Spansk Flagga" / Körförbud på rutan av besiktningsmannen pga att han upptäckte att det finns en läcka på gastankarna, bra att det upptäcktes men väldigt tråkigt såklart.

    Nu står bilen hos VW i Mölndal och ska kollas.

    Tankarna byttes 2016 på kampanj och är frågande till om de kan vara rostiga eller om det snarare är en koppling som läcker. Vad kan man kräva gällande hållbarheten på dessa tankar?

    Någon som haft liknande problem? Hur löstes det?

    Är orolig över kostnaden, vw är inte kända att vara billiga här direkt och jag är ju inte intresserad av att ta kostnaden för ännu ett byte av tankar.
    Har tyvärr inget svar eller hjälp på din fråga. Bara undrar, varför byttes de 2016?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har tyvärr inget svar eller hjälp på din fråga. Bara undrar, varför byttes de 2016?

    Kampanj efter händelserna med explosioner
    https://www.expressen.se/motor/efter...ouran-ecofuel/

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Fick beskedet nu

    Gasregulator kass. och tydligen byter man inte bara den utan en massa annat. 27000:- in alles och därmed inte aktuellt.

    Läser att vissa fått sina regulatorer reparerade för tiondelen av den kostnaden, någon som känner till en firma i göteborstrakten så vore jag mer än tacksam?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Känner inte till någon firma men tror du är spot on på lösningen. Finverkstaden reparerar sällan, de byter ut. Med lite tur sitter det väldigt enkla komponenter i regulatorn som går att köpa som reservdelar. 27.000 jösses...

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Efter lite internetsök så skulle en kontakt med denna firma ge evt. ledtråd för reparation av regulator:
    https://www.konvegas.se/

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Undanvind Visa inlägg
    Fick beskedet nu

    Gasregulator kass. och tydligen byter man inte bara den utan en massa annat. 27000:- in alles och därmed inte aktuellt.

    Läser att vissa fått sina regulatorer reparerade för tiondelen av den kostnaden, någon som känner till en firma i göteborstrakten så vore jag mer än tacksam?
    Dom borde fan skämmas för att bara komma med ett sådant pris på 27000:-, rena skandalen. Imponerande att det höll så länge som 4 år efter bytet Verkar som om VAG inte vill ha privatkunder mer

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Efter lite internetsök så skulle en kontakt med denna firma ge evt. ledtråd för reparation av regulator:
    https://www.konvegas.se/
    Tack, har sett dem och ett par andra men tyvärr inte i göteborgstrakten och jag tror inte jag vill meka med gasen (ta bort regulatorn) själv eller ta kosten för bärgare till annan ort.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Dom borde fan skämmas för att bara komma med ett sådant pris på 27000:-, rena skandalen. Imponerande att det höll så länge som 4 år efter bytet Verkar som om VAG inte vill ha privatkunder mer

    Grejjen är att bilen stått stilla sedan 2018 då den dåvarande ägaren tröttnade på att tankarna var tvungen att vara frilagda.
    Min gissning är att den läckt gas sedan bytet av tankarna 2016 men att det aldring gjorts någon sniffning, alt att stilleståndet gjort att något pajjat.

    Har fått tag i ett namn i Göteborgstrakten. Bengt som tydligen håller på med Volvos Gasbilar en del. Skall snacka vidare med honom.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Fredrik Ekman
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    7
    En annan detalj som är konstig är att gasregulatorn troligen sitter under motorhuven, dock var läckaget längst bak vid de bakersta tankarna, detta gör att jag tvivlar starkt på att gasregulatorn är den som är dålig. Tar VW den enkla vägen och byter hela rasket istället för att felsöka eller kan en felande regulator ge läckage bak vid tankarna?

    Förbryllad

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 08:25
  2. Läckande tak/rails, Touran -11
    Av krif76 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-27, 08:58
  3. Touran EcoFuel 2008 2.0, Gas and Petrol Shift Question
    Av ibraheempindi i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-07, 23:23
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 00:17
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-27, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin