Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23

    Leveranstider Passat

    Hej,

    Är det någon som vet något om leveranser av Passater nu i Coronatider? Tänker då på om någon vet om leveranser av beställda bilar kommit igång igen efter stängning av fabriker?

    Beställde en Passat Alltrack i slutet på mars och fick då planerat byggdatum v28. Sen har ju fabriken varit stängd och jag vet inte hur det påverkat. Säljaren har inte fått planerat byggdatum än men det sätts enligt uppgift ca 4 v innan byggstart så det säger ju inte så mycket.

    Med vänlig hälsning,
    Erik


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Ingen som har beställt en Passat och har fått ett definitivt leveransdatum eller t.o.m. fått bilen levererad?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Inget svar på din fråga, men om din säljare inte kan få fram informationen, vem ska då kunna. Tänker jag. Kanske du ska ringa och mangla någon på HK i Södertälje? Men det borde ju vara säljarens uppgift.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Inget svar på din fråga, men om din säljare inte kan få fram informationen, vem ska då kunna. Tänker jag. Kanske du ska ringa och mangla någon på HK i Södertälje? Men det borde ju vara säljarens uppgift.
    Ja det är säljarens jobb. Sen får man ju mail med händelser om man nu lämnat sin mailadress.
    Lite osäker nu, men har för mig att det finns/fanns någon app eller sida man loggade in på för att kolla status på bilen?
    Men som du skrev, det är säljaren som ska svara på dessa frågor, även om säljaren inte vet mycket, som i mitt fall.
    Bilen kom ca 3.5 månad innan mot vad säljaren sa/visste. Han var dessutom försäljningschef på Din Bil.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Helt rätt att det är säljaren som borde veta. Anledningen till min fråga var en förhoppning om att något konkret sett att leveranserna kommit igång.

    Mail har jag fått på de två tidigare Passater jag köpt men denna gång hade vw enligt säljaren något strul så jag har inte ens fått första mailet med beställningsbekräftelse. De verkar ha det lite jobbigt med sina IT-system låter det som. Har även läst om att många har problem med Car-net (medveten om att de två systemen inte är kopplade)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Robin Jä
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Hej!

    Lånar tråden lite på samma ämne

    Beställde en Tiguan i början av mars och skulle enligt min säljare
    fått bilen levererad senast förra veckan
    För två veckor sedan sa han att han inte hade någon koll på när bilen skulle börja byggas.

    Idag var jag inne på Min Volkswagen appen och kikade för typ 1000e gången. Nu hade det kommit upp ett registreringsnummer
    på bilen.

    Någon som vet vad det kan betyda? Är den på gång, är den byggd eller är det något dom bara kan lägga till?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Prova att slå in registreringsnumret på car.info och se om du hittar någon information där. På min egen bil står det:

    2007-03: Manufactured in Germany
    2007-03-30: Pre-registered
    2007-05-13: Registered
    2007-05-15: Change of owner to a person

    Så för min bil verkar det ha tagit ungefär 1.5 månad från för-registrering tills bilen skrevs på kunden. Men då vet jag inte säkert om kunden hade beställt just den bilen eller om kunden gick in i bilhallen och köpte en färdig bil som råkade stå där och hade stått där ett tag.

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av DigitalCake Visa inlägg
    Hej!

    Lånar tråden lite på samma ämne

    Beställde en Tiguan i början av mars och skulle enligt min säljare
    fått bilen levererad senast förra veckan
    För två veckor sedan sa han att han inte hade någon koll på när bilen skulle börja byggas.

    Idag var jag inne på Min Volkswagen appen och kikade för typ 1000e gången. Nu hade det kommit upp ett registreringsnummer
    på bilen.

    Någon som vet vad det kan betyda? Är den på gång, är den byggd eller är det något dom bara kan lägga till?
    Finns regnummer har bilen kommit in i Sverige.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns regnummer har bilen kommit in i Sverige.
    Jag fick mitt regnummer långt innan bilen fanns i Sverige. Iofs så fick jag det av säljaren.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Aha ok, den uppgift jag fick av min säljare var att när den ankommer till Sverige registreras den in i alla system, och får ett registreringsnummer. Det hänger ju intimt ihop med VIN numret, men det är kanske känt redan i fabriken iofs.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    2005–2006 arbetade jag i Södertälje hamn med att rangera och lagerhålla nya bilar hos ett av företagen där. Då fick vi registreringplåtarna med posten ungefär en vecka innan bilen kommit till Sverige med båten för första gången.


    Du kan nog utgå ifrån att bilen fått sitt chassinummer och även registreringsnummer redan innan den ens blivit byggd i fabriken.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Robin Jä
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Okej!

    Kollar på car.info men där finns den inte.

    Däremot på transportstyrelsens sida kommer den upp.
    Hittar en rad där det står förvärvsdatum 2020-06-04 vad det nu betyder?
    Även fordonet tillverkat 202006.

    Känns som den kan vara på gång då om jag förstår det rätt?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Pratade med säljaren idag. De har inte fått leverans av några bilar alls ännu. Bilar ligger beställda i systemet men inga besked om datum.

    Oroväckande att det inte verkar ha kommit igång än och väldigt bristfällig information. De borde ju ha någon prognos att gå ut med centralt.

    Får hoppas att proppen går ur snart. Om någon får mer info får de gärna fylla på.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Robin Jä
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Fick reda på i eftermiddags av min säljare att bilen är färdigbyggd och väntar på att bli skeppad till Sverige.

    Han hoppades och trodde att bilen skulle vara i Sverige i veckan.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Dennis Lillördag
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av DigitalCake Visa inlägg
    Fick reda på i eftermiddags av min säljare att bilen är färdigbyggd och väntar på att bli skeppad till Sverige.

    Han hoppades och trodde att bilen skulle vara i Sverige i veckan.
    Hur har det gått? Jag har en bil påväg men inte hört någonting sista veckorna. Ser inga tecken på att något fått en bil de sista veckorna levererad till sig. Får inte återförsäljare några bilar?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Robin Jä
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Pissenisse Visa inlägg
    Hur har det gått? Jag har en bil påväg men inte hört någonting sista veckorna. Ser inga tecken på att något fått en bil de sista veckorna levererad till sig. Får inte återförsäljare några bilar?
    Jag får bilen denna veckan enligt ÅF
    Dom ringde in mig förra veckan för att gå igenom en likadan bil då min säljare skulle på semester denna veckan. (Jag var där i torsdags morse)
    Han trodde de skulle ha bilen senare under förra torsdagen eller som senast idag. Sen antar jag att de ska kolla bilen så inga skador har uppstått under frakt?

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Dennis Lillördag
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av DigitalCake Visa inlägg
    Jag får bilen denna veckan enligt ÅF
    Dom ringde in mig förra veckan för att gå igenom en likadan bil då min säljare skulle på semester denna veckan. (Jag var där i torsdags morse)
    Han trodde de skulle ha bilen senare under förra torsdagen eller som senast idag. Sen antar jag att de ska kolla bilen så inga skador har uppstått under frakt?

    De tar bort skyddsplast, tittar fraktskador och fyller på olika vätskor. Så det kan ta 1-2 dygn beroende på belastning. Men då ska du ha bilen senast på onsdag.
    Återkom med fortsättning.
    Jag försöker fortfarande få tag i återförsäljare för att se var min bil är.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Robin Jä
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    5
    Nu äntligen!

    I torsdags blev bilen klar, hämtade den i fredags!

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2020
    Namn
    Erik P
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    23
    Fått byggdag under v29 på min nu i alla fall. Säljaren trodde 3-4 v till leverans från det. Hoppas det flyter på. Någon som har koll på ungefärlig byggtid?

    Är det föresten någon som får uppdateringsmail på hur processem fortgår längre? Har fått det på tidigare bilar men nu var det ju något strul med detta enligt säljaren.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Kim Smedlund
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    3
    Hej! Hur har det gått med bilen? Jag beställde en Passat Alltrack för en månad sedan, jag har bara fått bekräftelse på beställningen. Inget om när bilen ska börja byggas, det är väl lite segt i dessa tider antar jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin