Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Thomas Gehlhaus
    Medlemsnr
    5215
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    49

    Undermåliga underleverantörer?

    Jag behöver kanske bara skriva av mig men jag är besviken över märkliga fel på min MQB-Tiguan, årsmodell 2017 som nu gått drygt 7 200 mil...

    I höstas fick jag upp ett felmeddelande om att den avståndskännande farthållaren inte fungerade korrekt. Det visade sig vara fel på en luftkvalitetssensor, hur det nu hänger ihop. Kostnad för reparation 2 768 kr.

    Nyligen fick jag felmeddelande om att krockkuddarna inte fungerade som de skulle och de aktiverades. Det berodde på att sensorn för fotgängarskyddet i stötfångaren var trasig. Kostnad för den reparationen 4 503 kr.

    Den här typen av sensorer är ju knappast slitdelar och borde väl hålla bilens livslängd kan man tycka. Börjar Volkswagen använda undermåliga underleverantörer som levererar skräp för att spara pengar... som vi kunder i slutänden får betala?

    Utöver detta har jag haft en läckande taklucka och fått byta bromsskivor och belägg bak redan vid 6 000 mil...

    Slutgnällt

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Grundproblemet är nog att ju mer finesser, desto mer finns det som kan gå sönder. Elektronik har ofta ganska dålig livslängd, många förväntar sig inte att t ex en mobiltelefon skall hålla i mer än 3 år.

    Idag rullar det fortfarande ganska många välvårdade veteranbilar som per definition är äldre än 30 år. Kommer de bilar som produceras idag någonsin ha en chans att uppnå en sådan ålder? Elektronik-komponenter som processorer, minnen och liknande brukar produceras under ett fåtal år för att sedan förklaras vara "End Of Life". När komponenter blivit "End Of Life" kommer det bli svårt att hitta reservdelar. I bästa fall kanske någon tar fram en ersättningsreservdel som bygger på modernare komponenter.

    m v h Henrik

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Howzer Visa inlägg
    Jag behöver kanske bara skriva av mig men jag är besviken över märkliga fel på min MQB-Tiguan, årsmodell 2017 som nu gått drygt 7 200 mil...

    I höstas fick jag upp ett felmeddelande om att den avståndskännande farthållaren inte fungerade korrekt. Det visade sig vara fel på en luftkvalitetssensor, hur det nu hänger ihop. Kostnad för reparation 2 768 kr.

    Nyligen fick jag felmeddelande om att krockkuddarna inte fungerade som de skulle och de aktiverades. Det berodde på att sensorn för fotgängarskyddet i stötfångaren var trasig. Kostnad för den reparationen 4 503 kr.

    Den här typen av sensorer är ju knappast slitdelar och borde väl hålla bilens livslängd kan man tycka. Börjar Volkswagen använda undermåliga underleverantörer som levererar skräp för att spara pengar... som vi kunder i slutänden får betala?

    Utöver detta har jag haft en läckande taklucka och fått byta bromsskivor och belägg bak redan vid 6 000 mil...

    Slutgnällt
    De där problemen med sensorerna känner jag inte alls igen från VAG bilar och jag har felsökt ett gäng. Bromsskivor däremot är förbrukningsvara, det krävs några rejäla inbromsningar varje gång man använder bilen. Förr i tiden kunde man ju rycka lite i kryckan men med knappen funkar inte det.

    Öppningsbara panoramatak undviker jag alltid. Läckage har jag aldrig haft men gnissel och gnek så till den grad att ett Tiguantak bytts ut och hade jag inte skickat in min Touareg i säljarens mörkaste inre av många andra anledningar hade även det taket behövt bytas ut pga gnekande. Skräp, dyrt, för varmt på sommaren och för kallt på vintern utan jalusiet fördraget. Helt oanvändbart faktiskt.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    De där problemen med sensorerna känner jag inte alls igen från VAG bilar och jag har felsökt ett gäng. Bromsskivor däremot är förbrukningsvara, det krävs några rejäla inbromsningar varje gång man använder bilen. Förr i tiden kunde man ju rycka lite i kryckan men med knappen funkar inte det.

    Öppningsbara panoramatak undviker jag alltid. Läckage har jag aldrig haft men gnissel och gnek så till den grad att ett Tiguantak bytts ut och hade jag inte skickat in min Touareg i säljarens mörkaste inre av många andra anledningar hade även det taket behövt bytas ut pga gnekande. Skräp, dyrt, för varmt på sommaren och för kallt på vintern utan jalusiet fördraget. Helt oanvändbart faktiskt.
    Bakbromsarna har jag blivit tillsagd om två gånger vid service, börjar du inte använda bromsarna "riktigt ordentligt" blir det förmodligen att vi får byta skivorna till slut.
    Har du någon koll på vad som händer om man aktiverar "knappen" i hastighet, säg tex i 90 km/h?
    Håller med dig till 100% gällande panoramatak, dina två sista meningar kunde lika bra kommit från mig

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Inte testat knappen i 90, men i lite lägre hastigheter, kanske 30-50. Bromsen nyper till med full kraft men släpper sedan nästan omedelbart med ett varningsmeddelande.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tycker det räcker att titta på kvaliteten på kablar och sladdar, och hur dom är dragna så förstår man att lång hållbarhet inte är prio ett! På min Golf 5 TSI är det rena skatbon på sina ställen, oskyddade klena kablar som ligger ett par millimeter från heta komponenter. Jag brukar roa mig med att plocka sönder komponenter som fallerat för att se hur dom ser ut inuti och nästan alltid kan man mistänka att felet beror på undermålig mekanisk kvalitet. Oftast att komponenten inte är täta så att vatten, kylvätska eller olja letar sig in i elektronikdelen.
    Att om trettio år hitta en bil från idag där allt "lull-lull" fungerar kan man nog glömma, man är nog väldigt nöjd om bara motorn och växellådan fungerar då!

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Inte testat knappen i 90, men i lite lägre hastigheter, kanske 30-50. Bromsen nyper till med full kraft men släpper sedan nästan omedelbart med ett varningsmeddelande.
    Har själv testat upp till kanske 5 - 10 km/h och då nyper den till riktigt ordentligt. Gissade på att den blev "inaktiv" vid kanske 30 km/h. Har inte själv vågat testa, men nu vet jag. Tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin