Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Rätt bultar till mina BBS RS?

    Kört länge med mina BBS RS fälgar.. och nu först har jag reflekterat på om jag har rätt bultar?
    Ska jag ha koniska eller runda Svårt att se i själva fälgen.
    Jag har kört med runda/kupol typ original i alla år. Säkert har föregående ägare använt runda med? för den är nu mera rund än koniska. Om dom nu har varit koniska?
    Namn:  Bultar koniska.jpg
Visningar: 557
Storlek:  18.1 KB

    På min Audi och frugans golf så är det runda/kupol bultar. Men på eftermarknads fälgarna så är det koniska.
    Varför kör Vw med runda på sina alufälgar?

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    På min Audi och frugans golf så är det runda/kupol bultar. Men på eftermarknads fälgarna så är det koniska.
    Varför kör Vw med runda på sina alufälgar?
    Brukar mycket riktigt vara sfäriska bultar till VAG originalfälgar men eftermarknads är ofta har koniska hål (åtminstone alla eftermarknadsfälgar jag ägt). Jag har också undrat över varför man har sfäriska bultar, den enda anledningen jag kan komma på är att den större anliggningsytan man får med sfäriska bultar kan innebära mindre risk att skruven lossar.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Hur såg det ut på 80-talet? Körde man båda två typerna då också?
    Då var det mera plåtfälgar och alltid med sfäriska bultar, eller hur?

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Hur såg det ut på 80-talet? Körde man båda två typerna då också?
    Då var det mera plåtfälgar och alltid med sfäriska bultar, eller hur?
    Jag skulle tro att det varierade. Såvitt jag vet körde VW med sfäriska även då, medan BMW hade (och fortfarande har) koniska bultar. Och BBS fälgar fanns ju i en uppsjö varianter av en och samma modell, i många fall som original tillvalsfälg till olika märken, till exempel VW och BMW. Man får nog försöka kolla i fälgen för att se vad det faktiskt är.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Hur såg det ut på 80-talet? Körde man båda två typerna då också?
    Då var det mera plåtfälgar och alltid med sfäriska bultar, eller hur?
    På min Golf II -87 så var det olika bultar på original plåtfälgarna och alufälgarna från annan tillverkare.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    På min Golf II -87 så var det olika bultar på original plåtfälgarna och alufälgarna från annan tillverkare.
    Eftersom aluminumfälgar ofta har tjockare gods än plåtfälgar brukar de kräva längre bultar. Sen kan som sagt också 3e-parts-fälgar kräva koniska bultar.

    Lite värdelöst vetande som egentligen inte hör hemma i tråden:
    Fram till och med Golf 4 hade bultcirkeln diameter 100 mm. Golf 3 och Golf 4 hade 5 bultar som moderna bilar men Golf 1 och Golf 2 hade bara 4 bultar. Moderna VAG-bilar har bultcirkeldiameter 112 mm med 5 bultar, detta smittar också av sig till en del Porsche-modeller (nyare Cayenne och Macan) som därmed avslöjar sitt släktskap med VAG, annars brukar Porsche ha bultcirkeldiameter 130 mm.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Rätt bultar till mina BBS RS?

    Plockade fram mina gamla BBS RS064 Dom satt på en Audi GT förut. Och dom är definitivt kullrade. Lent och fint i formen
    Annat är det på RS001 som sitter på Sciroccon. Inte lika lätt att känna där. Där kan det vara både och. Om dom nu har varit koniska, dom känns lite djupare än dom andra. Så är dom i princip sfäriska nu också.. ska renovera dom så tänkte göra rätt sen. Men det kanske kvittar nu efter alla år.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Stoppa ner fingret.
    Man känner direkt om det är kula eller rakt.

    Mina BBS är kullrade med.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Stoppa ner fingret.
    Man känner direkt om det är kula eller rakt.

    Mina BBS är kullrade med.
    Vilken modell har du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    På min Golf II -87 så var det olika bultar på original plåtfälgarna och alufälgarna från annan tillverkare.
    Ja, eftermarknadsfälgar har ofta koniska bultar. På min gamla Golf GTI mk3 hade jag original Speedline alufälgar på vintern och eftermarknads alufälgar på sommaren. Då fick man byta bultar samtidigt som man bytte till vinterdäck/sommardäck.

    Jag körde runt med den många somrar med reservhjulet i bakluckan men utan att ha lämpliga bultar för reservhjulet med mig, eftersom bultarna som satt monterade var koniska. Tänkte helt enkelt inte på att man borde ha ett set originalbultar med i bilen på sommaren också. Så till sist hände det att jag fick punka och blev tvungen att byta till reservhjulet, insåg då att jag hade fel bultar och mina sfäriska bultar låg med vinterdäcken i föräldrarnas garage flera mil bort. Jag bytte till reservhjulet och drog åt de sfäriska bultarna lätt, så fick bilen stå medan jag gick och lånade en bil av en kompis som bodde precis invid för att åka till däckverkstan med det punkterade däcket.

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Fram till och med Golf 4 hade bultcirkeln diameter 100 mm. Golf 3 och Golf 4 hade 5 bultar som moderna bilar men Golf 1 och Golf 2 hade bara 4 bultar. Moderna VAG-bilar har bultcirkeldiameter 112 mm med 5 bultar, detta smittar också av sig till en del Porsche-modeller (nyare Cayenne och Macan) som därmed avslöjar sitt släktskap med VAG, annars brukar Porsche ha bultcirkeldiameter 130 mm.
    De flesta Golf 3 och Vento hade 4x100. Endast Golf GTI och Golf VR6 (och motsvarande Vento GT och Vento VR6) hade 5x100. Undantaget är den nordamerikanska GTI som hade 4x100.

    Även på Passat B3/B4 samt Corrado hade de flesta versioner 4x100 men VR6-versionerna hade 5x100.

    Golf mk4 hade mycket riktigt 5x100, undantaget Cabrio som hade 4x100 då den ju egentligen var en faceliftad mk3.

    Alla moderna VAG har dock inte 5x112. Polo har 5x100 än idag. Även nya T-Cross som delar mycket med Polo har 5x100. Fox hade också 5x100, men när Fox ersattes av Up! gjorde 4x100 comeback.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Ingen som har några fräscha RS001 eller RS047 som kan stoppa ner tummen och känna efter?
    Tror inte mina RS001 är bra referensobjekt.
    Lutar dock åt att dom ska vara kullriga men att någon, någon gång har kört med koniska bultar.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Vilken modell har du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Nä nu ni skojar jag aprillo med er.
    Det var mina tvådelade RS till Mk4 som var kullrade.

    RS249 heter de tredelade och till min förvåning är det rak kona.
    De är en Alfa Romeo modell.

    Måste forska lite mer i dagsljuset känner jag.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Intressant . Då körde man kanske lite olika beroende på vilken bil dom skulle till?

    Lite dålig bild från nätet. Men ja lite mera koniska kan jag tänka mig att dom verkar.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    I väntan på rätt svar så bjuder jag på lite BBS NOS godis.





    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Bbs rs 861
    Av pheijden i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 09:18
  2. Slang eller slanglöst BBS RS
    Av wallin i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 22:41
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 22:10
  4. BBS RM vs BBS RS
    Av Manny i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 09:07
  5. BBS RS, vad göra?
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin