Tja,

Jag och frun (och grabben på under 1 år) går i köptankar och ögonen har fastnat på en VW Passat. Vi har varit och testat VW Passat Variant & Alltrack samt VW Golf. Vi gillar båda Passat-modellerna, Golfen var lite för liten. Ska tilläggas att varken jag eller frun är bilkunniga alls, vi gick endast hur vi satt i bilen och hur den var att köra.

Bilen kommer användas till:


  • Kortare resor lokalt i Stockholm någon gång per vecka
  • Längre resor 4-5 gånger per år (~100 mil)
  • Diverse medellånga resor 4-5 gånger per år (~25 mil)


Vi har en budget på omkring 80 000kr, främst för att vi inte vill lägga mer då bilen mest kommer stå still under veckodagarna. Jag har kikat runt under ett par veckor och kommit fram till vi kan få årsmodell ~2013 och runt 12-16k mil, beroende på vilken modell vi tar. Spontant känns det som att Alltrack går bort med tanke på våra krav. Jag är ett stort fan av automatisk växellåda, men har inget emot en manuell.

Vi söker en komfortabel och säker bil med okej körupplevelse. Vi behöver inte ha en bil som går fort utan eller en "ungdomsbil", mer en trevlig familjebil. Vi kommer köpa bilen hos en butik.

Frågor:


  1. Någon specifik modell av motor jag bör kolla efter? Ser att det är flesta diesel-bilar ute.
  2. Vilka är det viktigaste punkterna vi bör kolla på bilen? Jag har läst att det kan förekomma rost på dörrar och baklucka.
  3. Hur viktigt är att att samtliga servicar är utförda? Märkesverkstad eller random?
  4. Vad anses vara för "många" mil? Jag hittar bilar som rullat strax över 20k mil, men som är fullt servade. Något extra att tänka på vid högre (över 16-18k mil)?


Hjälp gärna en något vilsen själ att hitta en bra familjebil!

Tacksam för svar!