Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142

    Vem byter packningen till VVT-ventil på Passat 1,8l i Gävle.

    Vem byter packningen under VVT ventilen (kamaxlarnas kedjesträckare) till ett billigt pris i Gävle, gärna en prisuppgift. Passat 2001 1.8 t AWT motorn.Det är ju en ganska lätt operation men man måste ha verktyget till att pressa ihop vvt ventilen. Mekonomen hade inget pris på jobbet. Borde ta högst en timme, har gjort det en gång tidigare åt kompisens Passat men nu har jag inget verktyg.Den jag beställde gick sönder när jag pressade ihop ventilen, plastskit.
    Senast redigerad av passat2001 den 2020-05-19 klockan 06:34.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Jo, bilmetro Gävle ville ha 6700 kr, he he.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Varför beställer du inte ett nytt verktyg på typ ebay och byter själv då? tar nog lite mer än en timme att byta iaf.. Ur med tändspolar, skruva åt sidan div. vevhus rör, lossa övre kamremskåpa, ur med ventilkåpa, ur med alla överfall till kammarna, dra fast kamremmen med stripes i kamdrevet och tilta upp kammar och dra upp de i bakkant så du kommer åt och göra rent under VVT ventilen och lägga dit nya tätningar. Går allt smidigt så tar de väl iaf kanske 2 timmar. Glöm inte att byta ventilkåpspackningen när du ändå har bort ventilkåpan!

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Varför beställer du inte ett nytt verktyg på typ ebay och byter själv då? tar nog lite mer än en timme att byta iaf.. Ur med tändspolar, skruva åt sidan div. vevhus rör, lossa övre kamremskåpa, ur med ventilkåpa, ur med alla överfall till kammarna, dra fast kamremmen med stripes i kamdrevet och tilta upp kammar och dra upp de i bakkant så du kommer åt och göra rent under VVT ventilen och lägga dit nya tätningar. Går allt smidigt så tar de väl iaf kanske 2 timmar. Glöm inte att byta ventilkåpspackningen när du ändå har bort ventilkåpan!
    visst, har gjort det tidigare på en annan bil, det är enkelt. Då behövde jag inte ens röra kammarna. Pressade ihop VVT ventilen med specialverktyget lossade dom 4 bultarna då fick jag ett spel på ca 20 mm och kunde peta dit dom nya tätningarna. Det blev tätt.Men det blir nog lite enklare att göra som du beskrev. Problemet nu blev att verktyget som är gjort av någon form av bakelit sprack när jag hade börjat spänna halvvägs. Köpt från Ebay.de Verktyget skulle nog vara gjort av någon form av metall i stället. Har hört att det hänt tidigare från andra personer. Men tack i alla fall för tipset.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av passat2001 Visa inlägg
    visst, har gjort det tidigare på en annan bil, det är enkelt. Då behövde jag inte ens röra kammarna. Pressade ihop VVT ventilen med specialverktyget lossade dom 4 bultarna då fick jag ett spel på ca 20 mm och kunde peta dit dom nya tätningarna. Det blev tätt.Men det blir nog lite enklare att göra som du beskrev. Problemet nu blev att verktyget som är gjort av någon form av bakelit sprack när jag hade börjat spänna halvvägs. Köpt från Ebay.de Verktyget skulle nog vara gjort av någon form av metall i stället. Har hört att det hänt tidigare från andra personer. Men tack i alla fall för tipset.
    såg tidtagare i ett reportage ett egenhändigt tillverkat verktyg i metall som någon har gjort men hittade det inte nu. Kanske någon annan som har någon bild på det.

Liknande ämnen

  1. Hur byter man halvljus på Passat 3BG? H7
    Av Denkadonka i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-20, 20:44
  2. hur byter man spårkilrem på passat 1,8T?
    Av beesiii i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 21:39
  3. Finns packningen till hastighetsmätarwiren? (Mk2)
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 21:21
  4. vem har plockat ur mest effekt ur 1.8l?
    Av Palm i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 17:17
  5. ventil spel jetta mk2 1,8l förgasare??
    Av Gottiz85 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin