Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Video: OBDeleven Next Generation

    Måste ha leksak/Verktyg om man har en MQB bil 👌😁
    Har testat den nya varianten av OBDeleven!

    Så jäkla smidigt att kunna ändra massor i bilen med bara en app kopplad till OBD enheten!.
    Mer info här

    https://obdeleven.com/en/?utm_source...gn=faceliftgti

    https://youtu.be/_UHWyT5gcyU

    Namn:  obd2.jpg
Visningar: 1431
Storlek:  1.03 MB

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Intressant, gränssnittet ser fint utr. Det du gör på filmen, kostar det såna där credits fortfarande man måste köpa?

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Intressant, gränssnittet ser fint utr. Det du gör på filmen, kostar det såna där credits fortfarande man måste köpa?
    Ja, eftersom man ser hur många "krediter" varje ändring kostar och att man ser mangewide´s summa längs ner till höger på mobilskärmen. Det jag ser så¨ser det exakt likadant ut som i "gamla" OBDeleven förutom dongeln som är flashigare

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Intressant, gränssnittet ser fint utr. Det du gör på filmen, kostar det såna där credits fortfarande man måste köpa?
    Yes!,det är väldigt trevlig att jobbamed. De kostar lite att använda apparna, . Men man får gratis kredits bara man öppnar appen varje dag, sen finns det andra knep. Jag har aldrig köpt några kredits..Då har jag lekt runt ordentligt på flera bilar

    Sen kan du "långkoda" alla inställningar som man gör med VCD. Då är ALLT gratis

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Ja, eftersom man ser hur många "krediter" varje ändring kostar och att man ser mangewide´s summa längs ner till höger på mobilskärmen. Det jag ser så¨ser det exakt likadant ut som i "gamla" OBDeleven förutom dongeln som är flashigare
    Precis!. Nja inte bara flashigare. Denna är mkt snabbare och har bättre processor, så kommer funka mkt bättre i framtiden (även nu ). Denna har även stöd för IOS. Det är den stora grejen just nu. Sen kommer det komma stöd för att bilmärken!, det kommer vara en grym uppdatering.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men man får gratis kredits bara man öppnar appen varje dag, sen finns det andra knep.
    Man får 1 kredit för att att man öppnar appen (max 1 om dagen), man kan få 1 kredits om man tittar på reklamfilm (5 - 30 sekunder) max 5 filmer och 5 kredits om dagen. Bara att tacka och ta emot om man orkar Själv köpte jag 500 kredits för 379:-. Har du några andra "knep"?

    Ändra: På senare tid har det kommit "många" uppdateringar i den "gamla" OBDeleven, iofs så vet jag inte vad de gör, men någon förbättring borde det vara?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hur många credits kostar det då att t.ex aktivera t.ex vägmärkesigenkänning eller nåt som kräver kodning i flera moduler t.ex? Är det samma antal credits som ryker oavsett vad man aktiverar eller avaktiverar eller finns det nån "prislista" liksom? Tänker att som Candyweiss köper för 379kr och kanske hjälper någon annan ibland så närmar man sig kostnaden för ett vcds över tid om du förstår vad jag menar.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    OBDeleven Next Generation "credits"

    Har haft Nextgen sedan i julas. Smidigt! Köpte den pga att jag ej kom åt att scanna vissa nyare moduler i våra fordon från 2018 (Golf/Seat Leon) med min äldre VCDS kabelenhet. Jag har kodat på traditionellt "VCDS" vis i OBD11, mest för jag vill ha koll på vad som ändrats. Således har jag inte använt några "credits". Använder man Credits så får man ej reda på vilka parametrar som justerats. Det är väl jag som är lite gammalmodig av mig men jag vill veta vad som ändrats......

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller helt med dig, Peter. Klart man vill veta vad som ändrats så man kan ändra tillbaka om det behövs. T.ex. om det blir något strul efter att man aktiverat något. Då vill jag kunna gå tillbaka och deaktivera den ändringen. Om inte annat så för att testa om det var det som gjorde att något inte funkade.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Man får 1 kredit för att att man öppnar appen (max 1 om dagen), man kan få 1 kredits om man tittar på reklamfilm (5 - 30 sekunder) max 5 filmer och 5 kredits om dagen. Bara att tacka och ta emot om man orkar Själv köpte jag 500 kredits för 379:-. Har du några andra "knep"?

    Ändra: På senare tid har det kommit "många" uppdateringar i den "gamla" OBDeleven, iofs så vet jag inte vad de gör, men någon förbättring borde det vara?
    Nej det är knepen jag tänkte på! . Sen har jag fått gratis points med min Influencer Instagram kanal jag driver..

    Ja det är duktiga på att uppdatera, jag har inte heller koll på allt. Man behöver nog läsa sig till vad allt är

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Hur många credits kostar det då att t.ex aktivera t.ex vägmärkesigenkänning eller nåt som kräver kodning i flera moduler t.ex? Är det samma antal credits som ryker oavsett vad man aktiverar eller avaktiverar eller finns det nån "prislista" liksom? Tänker att som Candyweiss köper för 379kr och kanske hjälper någon annan ibland så närmar man sig kostnaden för ett vcds över tid om du förstår vad jag menar.
    Ta hem appen!, så kan du leka!. Där ser du vad alla olika mods kostar!. Det är väldigt olika!. Men in och lek!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    OBDeleven Next Generation "credits"

    Har haft Nextgen sedan i julas. Smidigt! Köpte den pga att jag ej kom åt att scanna vissa nyare moduler i våra fordon från 2018 (Golf/Seat Leon) med min äldre VCDS kabelenhet. Jag har kodat på traditionellt "VCDS" vis i OBD11, mest för jag vill ha koll på vad som ändrats. Således har jag inte använt några "credits". Använder man Credits så får man ej reda på vilka parametrar som justerats. Det är väl jag som är lite gammalmodig av mig men jag vill veta vad som ändrats......

    /Peter
    Ja absolut!, borde ju vara säkrare att göra själv! . Men det blir ju på tyska när man kodar själv, vet själv att det går att koda bort sig. .

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Håller helt med dig, Peter. Klart man vill veta vad som ändrats så man kan ändra tillbaka om det behövs. T.ex. om det blir något strul efter att man aktiverat något. Då vill jag kunna gå tillbaka och deaktivera den ändringen. Om inte annat så för att testa om det var det som gjorde att något inte funkade.
    Jo men denna app har en jäkla bra historik, där man kan se vad man gjort och när ( på resp Kontroll modul )!. Tror den är bra mkt säkrare än VCDn...

    Ladda hem appen och kolla runt!, finns så galet mkt...

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo men denna app har en jäkla bra historik, där man kan se vad man gjort och när ( på resp Kontroll modul )!. Tror den är bra mkt säkrare än VCDn...
    Visst, den har historik men sparas den lokalt eller i molnet? Sparas den lokalt så kan man ju gå miste om den datan om man blir tvungen att installera om appen (t.ex. om ens telefon oväntat går sönder och man får börja om från noll med en ny telefon). Det är förstås enkelt att gardera sig för detta, bara att göra en full scan i OBDeleven och skicka resultatet till ens mail, motsvarande som när man sparar undan originalkodningen i en textfil i VCDS och lagrar den på säkra ställen. Gör man bara det så är nog OBDeleven också säker, men jag skulle inte förlita mig på den interna historiken i appen.

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ladda hem appen och kolla runt!, finns så galet mkt...
    Hur mycket som visas i appen beror väl på vilken bil (VIN nummer) man matar in? Eller beror det av hårdvaran i bilen man är uppkopplad till? Hursom helst, till MQB finns säkert mycket men har man en bil på en äldre plattform är det mer begränsat. Sedan så är det även så att dom visar mer än vad som faktiskt finns tillgängligt. Tillexempel i min bil så visas "appar" som man kan köpa för credits, men det vore bortkastade credits (eller till och med pengar ifall man köpt credits för pengar) eftersom hårdvaran i bilen inte stöder detta.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo men denna app har en jäkla bra historik, där man kan se vad man gjort och när ( på resp Kontroll modul )!. Tror den är bra mkt säkrare än VCDn...

    Ladda hem appen och kolla runt!, finns så galet mkt...
    Med vcds i en pc kan man ju spara och arkivera loggfilen på väldigt många sätt och, inte testat själv, så finns ju vcds för mobil också om man har en hex-net dongel.

    Nu har jag både vcds och vcp så jag behöver inte ännu ett verktyg
    Jag var mer nyfiken på vad det kostar att använda dessa credits och hur många som går åt för att göra enkla saker.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Med vcds i en pc kan man ju spara och arkivera loggfilen på väldigt många sätt och, inte testat själv, så finns ju vcds för mobil också om man har en hex-net dongel.

    Nu har jag både vcds och vcp så jag behöver inte ännu ett verktyg
    Jag var mer nyfiken på vad det kostar att använda dessa credits och hur många som går åt för att göra enkla saker.
    De flesta åtgärder kostar 10 credits. Ett par ändringar, tex att kunna se video under färd, kostar 100 credits.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Visst, den har historik men sparas den lokalt eller i molnet? Sparas den lokalt så kan man ju gå miste om den datan om man blir tvungen att installera om appen (t.ex. om ens telefon oväntat går sönder och man får börja om från noll med en ny telefon). Det är förstås enkelt att gardera sig för detta, bara att göra en full scan i OBDeleven och skicka resultatet till ens mail, motsvarande som när man sparar undan originalkodningen i en textfil i VCDS och lagrar den på säkra ställen. Gör man bara det så är nog OBDeleven också säker, men jag skulle inte förlita mig på den interna historiken i appen.



    Hur mycket som visas i appen beror väl på vilken bil (VIN nummer) man matar in? Eller beror det av hårdvaran i bilen man är uppkopplad till? Hursom helst, till MQB finns säkert mycket men har man en bil på en äldre plattform är det mer begränsat. Sedan så är det även så att dom visar mer än vad som faktiskt finns tillgängligt. Tillexempel i min bil så visas "appar" som man kan köpa för credits, men det vore bortkastade credits (eller till och med pengar ifall man köpt credits för pengar) eftersom hårdvaran i bilen inte stöder detta.
    Nej precis exporta till mail är ju att rekommendera vilket jag gör!

    Precis man matar in VIN nr så dyker det upp vad för appar man kan "använda". Men man kan ju precis koda som med VCD så ser inte fördelen med VCD. Är man inte inördad så är ju VCD rätt hemsk att jobba med, har testat lite. Men gäller att ha koll

    Men ObdEleven kostar ju inget mer än VCD, man behöver ju inte använda de smidiga funktionerna

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Med vcds i en pc kan man ju spara och arkivera loggfilen på väldigt många sätt och, inte testat själv, så finns ju vcds för mobil också om man har en hex-net dongel.

    Nu har jag både vcds och vcp så jag behöver inte ännu ett verktyg
    Jag var mer nyfiken på vad det kostar att använda dessa credits och hur många som går åt för att göra enkla saker.
    Ja men finns flera 100 appar , men till MK7 så kostar alla bara 10 credits utom video som kostar 100...vilket är lite safftigt. Men man kan ju koda det manuellt!, men kanske är tokkrångligt..

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nej precis exporta till mail är ju att rekommendera vilket jag gör!

    Precis man matar in VIN nr så dyker det upp vad för appar man kan "använda". Men man kan ju precis koda som med VCD så ser inte fördelen med VCD. Är man inte inördad så är ju VCD rätt hemsk att jobba med, har testat lite. Men gäller att ha koll

    Men ObdEleven kostar ju inget mer än VCD, man behöver ju inte använda de smidiga funktionerna

    - - - Uppdaterad - - -



    Ja men finns flera 100 appar , men till MK7 så kostar alla bara 10 credits utom video som kostar 100...vilket är lite safftigt. Men man kan ju koda det manuellt!, men kanske är tokkrångligt..
    Klarar den att aktivera VIM på MIB2, alltså Discover Pro och MIB2 Gen3? Det trodde jag VCP var ensam om.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Klarar den att aktivera VIM på MIB2, alltså Discover Pro och MIB2 Gen3? Det trodde jag VCP var ensam om.
    Japp ska inte vara nått problem alls!, bra mkt smidigare än VCP vad jag kan se ..

Liknande ämnen

  1. OBDeleven?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-22, 17:21
  2. OBDeleven
    Av Petunian i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 04:31
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 21:51
  5. Video: VAG EVENT 2010 i Polen. Lång video!
    Av Faltdach i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin