Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61

    2 frågor ang, parkeringsassistenten

    1: Fattar parkeringsassistenten (PA) vilken typ av parkering jag vill göra automatiskt? Längstgående eller en 90 gradare sett från vägen? Framgår inte så tydligt här: https://youtu.be/nLDxuINYJU4?t=150 Testade en längstgående idag där den inte hade ngt problem att parkera. Hittade just då inget lämpligt ställe att testa 90 gradaren.

    2: Skulle PA också kunna hjälpa till om jag håller på att backa in i en 90 gradare? Dvs som i denna beskrivning fast backandes? https://youtu.be/nLDxuINYJU4?t=222

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag tror det skiljer mellan olika årsmodeller på bilen, att parkeringsassistenten i senare årsmodeller har flera funktioner.

    Jag måste välja med knappen i min bil ifall jag vill fickparkera eller backa in 90 grader men när jag kollar runt på nätet verkar det som att de senaste årsmodellerna kan avgöra detta själv. Funktionen att styra upp och rädda en misslyckad påbörjad parkering verkar också ha tillkommit på senare år.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Det är en 2020 T-Roc. Testade igår men inte slog den om till 90 gradare. Hur väljer du på knappen?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    2 frågor ang, parkeringsassistenten

    Passat från 2016 visar i displayen vilken typ ”den låst på” i displayen , beroende på hur man kör/står mot andra fordon. Byter mellan olika om man smyger vidare. Den saknar ”rätta fel-funktionen”

    Vår 2018 T-Roc har jag inte djuptestat ännu.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-05-14 klockan 21:10.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Det är en 2020 T-Roc. Testade igår men inte slog den om till 90 gradare. Hur väljer du på knappen?
    Första trycket är fickparkering, andra trycket är 90 graders parkering och tredje trycket stänger av Park Assist igen. Och bilen är en Golf GTI -14.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Uppföljning då jag har haft tid att prova lite mer. Det är en automatisk historia som väljer efer förhållande och det går inte att välja manuellt. Funkade idag utan problem att den valde rätt, en 90 gradare. Men det verkar inte allt för stabilt då den i ett tidigare försök inte slog om till just nittogradare. Får testa lite mer. Men det hjälper inte att trycka en gång till på knappen då stänger den bara av..

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Har PA på min Passat GTS -18.
    Har inga problem att parkera själv, men kul att leka lite med PA ibland.
    Men, är det så korkat att den bara kan parkera åt höger…? För kör jag t ex på en enkelriktad gata där man parkerar på vänster sida, så verkar systemet inte fatta. Lika illa om man kör på en stor vanlig parkering ned möjligheter på båda sidor, då identifieras bara luckor på höger sida…

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Blinka vänster så mäter systemet på vänster sida.
    Står så i instruktionsboken som jag alltid fått med när jag köpt bil.

    Fast när jag tänker efter så har jag inte läst just detta nu, gjorde det för 8 år sedan på den dåvarande bilen.
    Så det kan säkert skilja, men ett tips är att läsa i boken....

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Blinka vänster så mäter systemet på vänster sida.
    Står så i instruktionsboken som jag alltid fått med när jag köpt bil.

    Fast när jag tänker efter så har jag inte läst just detta nu, gjorde det för 8 år sedan på den dåvarande bilen.
    Så det kan säkert skilja, men ett tips är att läsa i boken....

    Din lustigkurre… Har bilens handbok och har läst den ordentligt flera gånger (läser gärna manualer) men den är rätt diger så jag kan ju ha missat nåt.
    Har den inom räckhåll nu så jag ska kolla upp om det du skriver kan stämma. Återkommer

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Det är något liknande detta du skall leta efter




    Skickat från min iPad med Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Japp, kollade handboken nu, och det fanns ta mig fanken en rad som förklarade att man kunde välja vilken sida man vill parkera på med blinkersspaken, så det hade jag tydligen missat vid tidigare studier av den rätt digra handboken.
    Min bil har ju både Parkeringshjälp och Parkeringsassistent så den kan styra och allt själv.

    Det blir till att testa i morgon.
    Senast redigerad av vfr den 2021-08-13 klockan 13:19. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Man kan bli förvånad över hur mycket nyttigt det står i den där bibeln i handskfacket. Nästan som att den var till för att informera om bilens olika funktioner

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Varje gång man tittar i boken hittar man nya saker..

    Med tanke på bokens sidantal är det inte så konstigt...

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Man kan bli förvånad över hur mycket nyttigt det står i den där bibeln i handskfacket. Nästan som att den var till för att informera om bilens olika funktioner
    Citat Ursprungligen postat av outrunner Visa inlägg
    Varje gång man tittar i boken hittar man nya saker..

    Med tanke på bokens sidantal är det inte så konstigt...
    Ja precis, det är ju tanken med boken, manualen. Men det är tyvärr mycket vanligt att folk inte läser den, helt glömt bort att den existerar etc. Men jag har ordning på mina manualer till mina grejor och läser dem, gärna. Men ibland missar man ändå nåt, eller glömmer. Och det är rätt ofta man upptäcker nåt nytt var och varannan gång man gluttar i manualerna.

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Man kan bli förvånad över hur mycket nyttigt det står i den där bibeln i handskfacket. Nästan som att den var till för att informera om bilens olika funktioner
    Sant, men den är ju så urbota dumt upplagd och näst intill omöjlig att få en röd tråd i, hoppar runt som den värsta kaninen mellan bra att veta och ren svammel... :-)

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns ju ett index längst bak. Om man tycker att man inte förstår hur bilen funkar och lägger tid på att sitta och killgissa i forum ska man nog mörka lite att instruktionsboken är jobbig att läsa. Om inget annat funkar - läs instruktionsboken gäller visst fortfarande...

    Av den anledningen har väldigt många forum en sticky i nästan varje tråd och en moderator eller andra aktiva användare som ofta inleder med ett "RTFM" innan man ställer sin fråga som uppenbarligen är beskriven med ett svar där.

    Jag säger inte att det gäller just här, men det finns en sjukt stark trend generellt att det alltför ofta är Någon Annan som ska lösa ens problem.
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-08-16 klockan 08:52.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Jag tycker instruktionsböcker idag är mycket sämre än förr.

    Försökte hitta vilka olja jag skulle ha till min bil - fråga din ÅF stod det i boken… :-/

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885

Liknande ämnen

  1. Frågor ang golf 3
    Av Emilie i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 11:44
  2. Frågor ang. pulverlackering
    Av Wolfen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 20:13
  3. Frågor ang tv.
    Av mattemaz i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:08
  4. Frågor ang fuelrail
    Av Plura i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 00:44
  5. Frågor ang turbokonvertering.
    Av Plura i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin