Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84

    Tvekande acceleration, Golf 2 GTI, lista med åtgärder

    Detta blir nog en lång post då jag har försökt mycket med att få ply på det.

    Det gäller min Golf 2 GTI 16V, med PL motorn.

    Historia:
    Under ett par månader nu har bilen gradvis blivit sämre och sämre att färdas med, använder bilen dagligen till och från jobbet och är mycket beroende av att den rullar
    Har spenderat mycket tid att läsa runt på nätet om fel som kan ge ryckig acceleration och kraftförlust, även såklart mycket tid i motorrummet och felsökt


    Symptom:
    • Förlorar kraft vid vanlig färd med uppvärmd utan förvarning, man känner verkligen hur motorn tappar ork
    • Börjar låta puttrande och hackande, krävs fullgas för att öka hastigheten oavsett växel eller varvtal, når knappt över 5000 varv hur jag än gör

    Video finns här på ljud och beteende: https://www.youtube.com/watch?v=LDV6A2gRKrE
    Viktigt att notera, händer inte alltid, kan åka flera mil utan problem vissa dagar


    Nyare symptom:
    • Har börjat hända vid även kall motor, samma hackande motor och problem
    • Dock om jag försiktigt trycker ner gaspedalen hela vägen(oavsett kall eller varm), variabel OM varvtalet överstiger 4000 varv när gasen blir helt nertryckt, då slutar problemet helt och hållet och bilen drar iväg som ett jävla skott och förvandlas till rallybil, tills jag lugnar ner mig på gas+växel och kör som en svensson igen, då börjar problemen igen
    • Har börjat höra ett lågt frekvent visslande/vinande ljud från motorrummet när jag har cirka 40-50% gasen nertryckt, hörs väldigt svagt men har inte funnits där innan



    Vad jag har gjort/felsökt för att försöka åtgärda/förbättra:

    • Tagit bort minifiltret som sitter i bränsleröret till fördelaren- Ingen skillnad på problem
    • Rengjort luftmassemätaren "tallriken" och insugsdelen efter fördelaren, lufttallriken känns inte problematisk att lyfta- Ingen skillnad på problem
    • Bytt ventilkåpspackning- Självklart ingen skillnad
    • Gjort spridartestet med PET flaskor och verkar inte som det fanns större problem, 2ans injektor droppade vid svagt gaspådrag, men vid medel+fullgas spred alla fin dimma
    • Bytt bränslefilter- Ingen skillnad på problem
    • Bytt packningar på spridarna- Ingen skillnad
    • Bytt förpumpen- Ingen skillnad
    • Bytt tändspolen- Tidigare problem med varvtal över 5000 varv eliminerades, dock inte huvudproblemet, gav även mycket piggare start av motorn
    • Tändkablar relativt nybytt
    • Bytt bränslepumpsrelä- Ingen skillnad
    • Kollat och inspekterat vakumproblem tre gånger, har hittat små sprickor på vakum till bromsen, och i den stora plaströret från fördelare till gasspjäll, båda är åtgärdat utan skillnad på problemet
    • Åtgärdat kabelbrott som fanns på termokontakten under kylarslangen på högersidan motorn på blocket- Ingen skillnad
    • Bytt fördelarlock och rotor- Ingen skillnad


    Har börjat dra ut sensorer och elektronik, och fann att när jag drog ut kabeln till tomgångsventilen, så försvann helt plötsligt problemet direkt, och jag kunde hoppa in och köra vidare utan problem.
    Detta fungerade ett par veckor, införskaffade även en ny tomgångsventil för att åtgärda, men sedan visade det sig att det var inte den. Problemet började uppstå igen, oavsett om den var inkopplad eller inte, exakt samma med den nye

    Börjar titta närmare på styrtrycksregulatorn, med den inkopplad så försvinner alltså symptomen över 4000 varv, däremot med den urkopplad så känns bilen allmänt slö, och den vill inte ge mig redig acceleration över 4000 varv då heller


    Har säkert glömt något, blivit så förbannat mycket med bilen nu, har ju inget eget garage eller mekarställe heller så allt måste göras bland andra bilar och har inga riktiga verktyg.


    Men med alla dessa symptom nu förklarade, finns det någon här som kan ge en riktad gissning vad exakt jag ska dyka mig in på att felsöka härnäst?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ..lambdasond? Byt till en orginal bosch.. dom är kräsna på detta, och mycket i din beskrivning pekar på denna

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2021
    Namn
    William Svärd
    Ort
    Boden
    Inlägg
    4
    har exakt lika motor 16v GTI PL motor tappar dock bara acceleration ibland.
    den har stått länge men verkar i övrigt pigg, löste du ditt problem och i såna fall vad gjorde tricket?

Liknande ämnen

  1. Golf II GTI 16v kraftförlust vid acceleration
    Av totte1015 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-09-06, 23:36
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 19:11
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 10:06
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 05:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin