Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Leo Aimée
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    2

    Ändra laddningsnivå?

    Hej!

    Snälla hjälp mig någon!

    Jag har skaffat en mycket trevlig passat Plug-in hybrid årsmodell 2019 som har rullat 2200 mil, första modellen som går att styra vissa funktioner via We Connect appen.


    Jag har Googlat i 5 veckor nu utan att hitta ett korrekt svar. Hoppas att någon kunnig ser detta och räddar mig snart innan jag blir tokig.

    Så här är det:

    När jag kör och ändrar inställningar till Ladda Batteriet så laddas det upp till 36 km, sedan får jag ett meddelande om att laddningsnivån har nått den önskade nivån. Jag tänker då att aja det är väl säkert någon fabriksinställning för att batteriet ska må så bra som möjligt.

    Samma medd får jag när jag laddar med kabel (Mode 3). Batteriet laddas till 35 km, sedan blir det stopp. Om jag har förstått det rätt och inte är helt ute och cyklar så ska det laddat upp till 5 mil, eller?

    Jag har dubbelkollat laddningsnivån via appen och även i bilens inställningar om jag nu har kollat rätt ställe. Båda är på 100 %. Jag har även testat att lägga till olika tider för ivägkörningstid. Samma j***a medd varje gång.

    Är det något fel på batteriet? Var ändrar jag laddningsnivån, om jag nu har kollat fel ställe?


    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Prova att stänga av AC mm innan du laddar och kolla vad du får för räckvidd när du startar "fullt laddad" Min 2018 som gått 3000 mil får jag 48 km fullt laddad på morgonen. När den var ny hade jag 50 km räckvidd. Har aldrig kommit 50 km på en laddning för då får man köra vääldigt försiktigt och kan inte följa normal trafikrytm.

    Sen ska du tänka på batteriet som en ballong. Det mår inte bra av att stå fullt uppladdat, det är det man har dom programmerbara avfärdstiderna till så batteriet kan grundladdas till ca 60 % och sedan toppas det upp inför avfärd.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Leo Aimée
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    2
    Jag har testat även med AC:n avstängd, samma räckvidd, 35 km. Nej det förstår jag, men jag tycker ändå att den borde ladda till åtminstone 40 km. Frågan är om jag ska lämna in bilen för felsökning.
    Tack för ditt svar förresten Mats.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ja 35 km med AC av håller jag med om att det känns lite lågt.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Stefan Triumf
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1
    Jag har också eftersökt svar på samma fråga och tog till slut kontakt med min återförsäljare. De svarade att räckvidden som anges är en beräkning utifrån ditt tidigare körmönster. Även om den enligt WLTP ska gå upp till 55 kilometer så är det under förutsättning att du har medvind, solen i ryggen och hemlängtan, typ:-) De tipsade om samma sak som andra har tipsat om, att stänga av ACn etc. för att minska på saker som förbrukar energi. Men du kan nog hur som helst utgå ifrån att det inte är något fel på din bil, den beräknar snarare ett mer realistiskt värde på räckvidd vid fulladdat batteri utifrån dina förhållanden. Jag har som bäst hittills fått en beräknad räckvidd på 36 km och bilen är ett år gammal.

Liknande ämnen

  1. Ändra autostopp
    Av GTI-nissen i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 22:01
  2. Ändra färddator på mk5
    Av BamZe i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-21, 15:57
  3. Ändra rotationsriktning däck?
    Av Siesta ST i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-12, 21:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin