Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Marcus W
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5

    Polo 2016 telefonproblem

    Hej! Jag är nybliven ägare till en Polo årsmodell 2016 men upptäckte till min stora förvåning att jag verkligen inte kan få igång blåtanden eller app connect. Hittar ingenstans någon inställning för bluetooth, trycker jag på Phone-knappen så står det bara något om att "Telefon är inte tillgänglig". Försöker jag istället starta app connect står det att jag behöver en kod för att aktivera app connect, men även om jag skulle få en kod så kan jag inte mata in den någonstans. Jag har googlat på allt jag kan komma på i alla språk jag kan utan någon som helst framgång, kan någon här hjälpa mig eller är det så illa att jag ska behöva åka till en verkstad andra dagen jag äger bilen?

    Tack på förhand

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Välkommen hit, Marcus!

    Är du säker på att det finns installerat blåtand? Det var inte standard. I vissa Polo med lilla navigatorn så satt blåtand/HF i radioenheten, och i andra måste man ha en separat modul installerad i bilen. På vår -12 så hade vi köpt med det och då satt det en BT-modul i HF-hållaren istället för telefonen.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Polo 2016 telefonproblem

    De flesta modeller from modellår 2013 skall ha åtminstone ”Handsfree” som standard, se artikel https://www.vibilagare.se/nyheter/ha...lkswagen-37812

    Däremot var ”App-Connect” extra, så den kod som enheten frågar efter måste man köpa hos VW. Antagligen behöver de lägga in den med, samtidigt som bilen är uppkopplad mot servrarna i Tyskland.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Marcus W
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Välkommen hit, Marcus!

    Är du säker på att det finns installerat blåtand? Det var inte standard. I vissa Polo med lilla navigatorn så satt blåtand/HF i radioenheten, och i andra måste man ha en separat modul installerad i bilen. På vår -12 så hade vi köpt med det och då satt det en BT-modul i HF-hållaren istället för telefonen.
    Tack så mycket! Jag är ganska säker då bilen är utrustad med "Teknikpaketet", samt att säljaren använde sig utav Apple CarPlay som om jag förstått rätt använder sig av både blåtand och kabel? Har även kollat modellbroschyren där det står att, precis som Pelk säger, handsfree är standard.



    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    De flesta modeller from modellår 2013 skall ha åtminstone ”Handsfree” som standard, se artikel https://www.vibilagare.se/nyheter/ha...lkswagen-37812

    Däremot var ”App-Connect” extra, så den kod som enheten frågar efter måste man köpa hos VW. Antagligen behöver de lägga in den med, samtidigt som bilen är uppkopplad mot servrarna i Tyskland.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Apple CarPlay är väl en del av App-Connect? Isåfall ska det finnas, jag har tyvärr en androidtelefon så kan inte prova det, men ska försöka få Android Auto att fungera. Men den koden ska alltså säljaren av bilen ha? Jag tänker mig att han kan ha gjort en fabriksåterställning av bilen innan försäljningen och att det då återställdes?

    Tack för svar båda två!

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Android Auto är väl inte släppt i Sverige ännu?
    Men det finns så klart sätt att få runt det.

    Om förra ägaren körde med Carplay i bilen, så har du app-connect.

    Att man tryckt fabriksåterställning skall inte ta bort det.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Marcus W
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Android Auto är väl inte släppt i Sverige ännu?
    Men det finns så klart sätt att få runt det.

    Om förra ägaren körde med Carplay i bilen, så har du app-connect.

    Att man tryckt fabriksåterställning skall inte ta bort det.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Det är det inte men som du säger så går det att ordna ändå. Det stod i annonsen och han säger själv att han gjorde det, tydligen har han gjort en fabriksåterställning men då är det alltså inte anledningen att jag behöver någon kod för att starta App-Connect? Trist, hoppades att lösningen skulle vara så enkel. Han skulle kolla med Möller Bil där han köpt bilen på måndag, så jag håller tummarna att det löser sig då. Tack Pelk!

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Android Auto är väl inte släppt i Sverige ännu?
    Men det finns så klart sätt att få runt det.

    Om förra ägaren körde med Carplay i bilen, så har du app-connect.

    Att man tryckt fabriksåterställning skall inte ta bort det.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Inte officiellt, men det ingår i Android 10, iaf på Samsungs modeller.
    Det syns inte att den är installerad men man får uppdateringar och den startar med automatik om man ansluter telefonen med kabel till bilen.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Android Auto och Apple CarPlay kräver i normalfallet kabelanslutning, i fallet med din biltyp är det definitivt så.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Marcus W
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Inte officiellt, men det ingår i Android 10, iaf på Samsungs modeller.
    Det syns inte att den är installerad men man får uppdateringar och den startar med automatik om man ansluter telefonen med kabel till bilen.
    Jaså, jag visste inte att det startar automatiskt, men jag såg att det finns installerat Jag laddade ner "Android Auto för telefonskärmar" istället på rekommendation då det fungerar som Android Auto fungerar på andras telefoner när man kollar guider.


    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Android Auto och Apple CarPlay kräver i normalfallet kabelanslutning, i fallet med din biltyp är det definitivt så.
    Jo har märkt det, vad jag läst så använder de sig utav både blåtand och kabel för olika uppgifter, men som du säger så är kabel absolut ett krav för att någotdera ska fungera överhuvudtaget.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Dabelju Visa inlägg
    Jaså, jag visste inte att det startar automatiskt, men jag såg att det finns installerat Jag laddade ner "Android Auto för telefonskärmar" istället på rekommendation då det fungerar som Android Auto fungerar på andras telefoner när man kollar guider.



    Jo har märkt det, vad jag läst så använder de sig utav både blåtand och kabel för olika uppgifter, men som du säger så är kabel absolut ett krav för att någotdera ska fungera överhuvudtaget.
    Ja alltså du behöver bara ansluta med kabel och sedan välja AA i bilens meny, du behöver inte göra något på telefonen.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2020
    Namn
    Marcus W
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Ja alltså du behöver bara ansluta med kabel och sedan välja AA i bilens meny, du behöver inte göra något på telefonen.

    Jaha! Då vet man vet, tack!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 15:35
  2. Träffkalender 2016
    Av Rickard.v i forum Träffar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 22:41
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin