Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Ja men varför inte en fråga om frihjulsfunktionen......

    Har ju det på min Passat -18 med DSG.

    Läste igår i manualen att motorn vid frihjul inte bara mekaniskt frikopplas från drivlinan, utan även stoppas helt. Jag trodde den gick på tomgång för varvmätaren ligger ju kvar på varv, och inte på noll. Men mätaren för momentanförbrukning går ner på noll. Men när man sen gasar igen, så hoppar ju förbrukningen upp, men man hör ju aldrig nån startmotor eller känner nåt kopplingsingrepp som när man rullar igång en bil annars.

    Så hur funkar detta, är det bara så att systemet smyger in kopplingen så snabbt men mjukt i ingrepp och får motorn att gå igång igen..?

    Sen är det förbannat drygt att man inte har denna frirullningsfunktion i aktivt läge efter att man slagit av tändningen. Drygt att tvingas aktivera den manuellt efter varje gång man gått ur bilen en kort sväng. Och lika drygt att man inte kan välja den själv i den konfigurerbara körprofilen.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Har ju det på min Passat -18 med DSG.

    Läste igår i manualen att motorn vid frihjul inte bara mekaniskt frikopplas från drivlinan, utan även stoppas helt. Jag trodde den gick på tomgång för varvmätaren ligger ju kvar på varv, och inte på noll. Men mätaren för momentanförbrukning går ner på noll. Men när man sen gasar igen, så hoppar ju förbrukningen upp, men man hör ju aldrig nån startmotor eller känner nåt kopplingsingrepp som när man rullar igång en bil annars.

    Så hur funkar detta, är det bara så att systemet smyger in kopplingen så snabbt men mjukt i ingrepp och får motorn att gå igång igen..?

    Sen är det förbannat drygt att man inte har denna frirullningsfunktion i aktivt läge efter att man slagit av tändningen. Drygt att tvingas aktivera den manuellt efter varje gång man gått ur bilen en kort sväng. Och lika drygt att man inte kan välja den själv i den konfigurerbara körprofilen.

    På min TDI -17 så går motorn. Det är alltså fusk att förbrukningen är noll.
    Konstigt att det inte stannar?
    Det ”mode” jag valt ligger kvar tills jag byter manuellt.

    Kanske är detta något man kan fixa med OBD-eleven?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ja men varför inte en fråga om frihjulsfunktionen......

    Har för mig att från modellår 2018, så byter lådan tillbaka till läge ”D” som är det läge bilen är certifierad med.

    Min 2016 Passat sparar det senast valda, men 2018 T-Roc gör det ej.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har också hört att det har något med avgascertifieringen att göra. Bilen är certifierad och bränslemätt med växellådan i normalläge, och därför måste bilen också återgå till normalläget varje gång som du startar motorn.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    På min TDI -17 så går motorn. Det är alltså fusk att förbrukningen är noll.
    Konstigt att det inte stannar?
    Det ”mode” jag valt ligger kvar tills jag byter manuellt.

    Kanske är detta något man kan fixa med OBD-eleven?
    Är du helt säker på att din motor fortfarande går på tomgång och inte stoppar helt vid frihjul...? På min visar varvmätaren tomgångsvarv typ, och 0 på momentanmätaren för bränslet.

    Men som jag skrev så står det klart och tydligt i manualen att med frihjul så stoppas motorn helt, alltså inte bara bränsleavstängning som vid vanlig motorbroms.

    På min så ligger valt ”mode” kvar efter man slagit av tändningen och startat igen, men, man måste återaktivera frihjulet ingen varje gång för det ligger inte kvar.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Är du helt säker på att din motor fortfarande går på tomgång och inte stoppar helt vid frihjul...? På min visar varvmätaren tomgångsvarv typ, och 0 på momentanmätaren för bränslet.

    Men som jag skrev så står det klart och tydligt i manualen att med frihjul så stoppas motorn helt, alltså inte bara bränsleavstängning som vid vanlig motorbroms.

    På min så ligger valt ”mode” kvar efter man slagit av tändningen och startat igen, men, man måste återaktivera frihjulet ingen varje gång för det ligger inte kvar.
    Kan bara meddela att min T-Roc 2020 beter sig exakt som beskrivet. Och jag finner det ytterligt underligt att momentanförbrukningen slår över till noll med tomgångsvarv på varvräknare. Å andra sidan verkar ju momentanförbrukarmätningen inte ta med regenereringen heller (se tidigare tråd utan svar).

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Kan bara meddela att min T-Roc 2020 beter sig exakt som beskrivet. Och jag finner det ytterligt underligt att momentanförbrukningen slår över till noll med tomgångsvarv på varvräknare. Å andra sidan verkar ju momentanförbrukarmätningen inte ta med regenereringen heller (se tidigare tråd utan svar).
    Ja, det ser ju lite knasigt ut, men vad är då rätt...?

    Snurrar motorn lik förbannat, men med noll bränsle tillfört. Eller står motorn still och varvmätaren visar ett fiktivt värde...? Men vad sjutton får motorn att rotera då...?

    Eller får motorn tomgångsbränsle och går på tomgång fast förbrukningen visar 0?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det är väl omöjligt att motorn går runt utan tillfört bränsle när den är i frihjulsläge? Vad ska då få den att rotera då liksom? Det verkar vara en gimmick från tillverkaren att nolla momentanförbrukningen.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag googlade runt lite på en del utländska bilforum och alla sidor säger samma sak. När du frihjular i eco mode så går motorn på tomgång och förbrukar fortfarande bränsle. När du motorbromsar i de andra moden så förbrukar motorn inget bränsle alls.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag googlade runt lite på en del utländska bilforum och alla sidor säger samma sak. När du frihjular i eco mode så går motorn på tomgång och förbrukar fortfarande bränsle. När du motorbromsar i de andra moden så förbrukar motorn inget bränsle alls.
    Nu har jag iofs en 2.0 tsi men jag kör den med lägre bränsleförbrukning i normalläge än i ecoläge.
    Sen tycker jag ecoläget är dåligt pga ingen motorbroms alls.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag googlade runt lite på en del utländska bilforum och alla sidor säger samma sak. När du frihjular i eco mode så går motorn på tomgång och förbrukar fortfarande bränsle. När du motorbromsar i de andra moden så förbrukar motorn inget bränsle alls.
    Det är väl det mest logiska, men i bilens manual står det i klartext att motorn vid Eco och frihjul inte bara frikopplas från drivlinan, utan även stoppas helt. Till skillnad från att det står att motorn är inkopplad men att bränslet stängs av vid vanlig motorbroms.

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Nu har jag iofs en 2.0 tsi men jag kör den med lägre bränsleförbrukning i normalläge än i ecoläge.
    Sen tycker jag ecoläget är dåligt pga ingen motorbroms alls.
    Då hänger det nog mer på hur och var du själv kör än att frihjulet inte skulle spara mer bränsle än utan.

    Att det skulle vara dåligt med Eco för det inte finns motorbroms, är ju hela idén, att det ska rulla lättare och längre än med motorbroms, vilket då sparar med bränsle.

    Och det är dessutom lätt att själv välja motorbroms på eller av även om man har Eco med frihjul, helt enkelt genom att dutta lätt på bromsen så går motorbromsen in tills du duttar på gasen vilket aktiverar frihjulet igen.

    Kör man på farthållaren så blir frihjulet inaktivt, och man har motorbroms. Men man kan då själv lätt slå på och av frihjulet genom att på ratten temporärt knappa av farthållaren, och sen trycka Resume

    Jag ser en klar besparing med frihjulet över motorbroms, men det beror lite på var man kör såklart. Men faktiskt rätt tydligt besparing i stadskörning där man frekvent kan rulla längre än man tror och ofta.

    Har kommit mer på 0,42 L/mil på en längre tur på böljande slingrande väg med 70-90

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Ja men varför inte en fråga om frihjulsfunktionen......

    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Och det är dessutom lätt att själv välja motorbroms på eller av även om man har Eco med frihjul, helt enkelt genom att dutta lätt på bromsen så går motorbromsen in tills du duttar på gasen vilket aktiverar frihjulet igen.
    Det går också att lägga växellådan i ”Sportläge” (Dra vxl-spaken bakåt), då aktiveras också motorbroms. När du drar igen återgår bilen till frihjul.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Har för mig att från modellår 2018, så byter lådan tillbaka till läge ”D” som är det läge bilen är certifierad med.

    Min 2016 Passat sparar det senast valda, men 2018 T-Roc gör det ej.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Min Tiguan 2.0tsi II -16 återgår till "normal" mode.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Min Tiguan 2.0tsi II -16 återgår till "normal" mode.
    Se där, då sköts den teorin ner.
    Kanske skiljer mellan bilmodellerna.

    Störande är det iafl, när den inte stannar i valt läge.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Det går också att lägga växellådan i ”Sportläge” (Dra vxl-spaken bakåt), då aktiveras också motorbroms. När du drar igen återgår bilen till frihjul.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    japp, stämmer, det glömde jag i farten. Och man kan göra detsamma med växelknapparna på ratten. Trycka påsen och man ändrar manuellt läge, och då försvinner frihjulet om jag minns rätt, men återkommer om man håller in höger växelknapp så det återgår till auto.

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Min Tiguan 2.0tsi II -16 återgår till "normal" mode.

    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Se där, då sköts den teorin ner.
    Kanske skiljer mellan bilmodellerna.

    Störande är det iafl, när den inte stannar i valt läge.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    På min Passat GTS -18 så ligger alla valda körlägen kvar när man har startat om bilen, men för läge Eco så gäller att frihjulsfunktionen måste väljas igen efter varje start. I displayen står det D för växlarna, som sen blir E när man aktiverat frihjulet igen. Detta fast körläget i menyerna är Eco hela tiden.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 23:33
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin