Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Örjan
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    9

    Byta BCM med OBDeleven nextgen ultimate Caddy 2011 facelift

    Hej! Jag har köpt ny(beg) BCM till min Caddy -11. Har monterat dimljus på den men min gamla BCM klarar inte dimljus. Är det krångligare med OBDeleven? Jag slog till på den men tycker i efterhand att det ser lite lättare ut med VCDS? Har även bytt till multifunktionsratt men tutan fungerar inte så ska in och koda in det också. Alla guider på nätet är ju till VCDS så är lite förvirrande/Örjan

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ingen aning om hur obdeleven funkar. Jag levererar därför ett standardsvar - det finns antagligen en anledning att det skiljer ett antal tusenlappar i pris mellan de tu. Med vcds är bytet ganska enkelt i alla fall.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Örjan
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ingen aning om hur obdeleven funkar. Jag levererar därför ett standardsvar - det finns antagligen en anledning att det skiljer ett antal tusenlappar i pris mellan de tu. Med vcds är bytet ganska enkelt i alla fall.
    Har börjat förstå det jag med nu! Inbyggda kodningarna med appar man betalar för är bra. Men går surt nog buda hem en Ross tech kabel på Ebay.

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Inbyggda kodningarna med "appar" är jag mycket skeptisk till av flera orsaker.

    För det första bör man själv ha koll på vilka kodningsändringar man gör när man håller på med sånt här. Det är förstås alltid bra att veta vad man gör så att man förstår hur funktionen man kodar fungerar, men sen skulle jag inte lita helt på funktionen i OBDeleven som sparar undan den ursprungliga kodningen för att kunna återställa den senare. Om man förlorar den datan och i nåt skede vill återställa ändringen så har man ingen aning om vilka bitar som är ändrat ifall man köpt en inbyggd kodning. Sen så finns det till och med vissa kodningar där man kan förstöra funktionen om värdet ändras, och det går inte att återställa genom att bara ändra tillbaka till ursprungsvärdet (i VCDS kan man bli varnad för detta, exempel: http://wiki.ross-tech.com/wiki/image...e18warning.PNG).

    För det andra så är det inte säkert att de inbyggda "apparna" fungerar. För min bil så finns det vissa "appar" tillgängliga att spendera sina "credits" på, som inte skulle ha nån effekt eftersom hårdvaran i min bil inte stöder alla dessa funktioner.

    Själv har jag bara använt Long coding för mina ändringar med OBDeleven, så jag har ingen erfarenhet av tillexempel Adaptations. Att utföra själva ändringen i Long coding är enkelt, upplägget med bytes och bitar är samma som det i VCDS. Dock är det ett måste enligt mig att först forska lite på nätet så att man vet vilka bitar som ska ändras och till vilket värde. Textbeskrivningen av bitar och värden som visas i Long coding i appen känns inte som det är att lita helt på. Användarna själva kan mata in beskrivningarna och så får man rösta tumme upp eller tumme ner om man tycker att det stämmer eller ej... kollade lite i appen nu och det ser nästan ut som att dom städat upp det lite, tidigare kunde man ofta se konflikterande beskrivningar av värdena. Men på det området är nog VCDS mer pålitligt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Örjan
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Inbyggda kodningarna med "appar" är jag mycket skeptisk till av flera orsaker.

    För det första bör man själv ha koll på vilka kodningsändringar man gör när man håller på med sånt här. Det är förstås alltid bra att veta vad man gör så att man förstår hur funktionen man kodar fungerar, men sen skulle jag inte lita helt på funktionen i OBDeleven som sparar undan den ursprungliga kodningen för att kunna återställa den senare. Om man förlorar den datan och i nåt skede vill återställa ändringen så har man ingen aning om vilka bitar som är ändrat ifall man köpt en inbyggd kodning. Sen så finns det till och med vissa kodningar där man kan förstöra funktionen om värdet ändras, och det går inte att återställa genom att bara ändra tillbaka till ursprungsvärdet (i VCDS kan man bli varnad för detta, exempel: http://wiki.ross-tech.com/wiki/image...e18warning.PNG).

    För det andra så är det inte säkert att de inbyggda "apparna" fungerar. För min bil så finns det vissa "appar" tillgängliga att spendera sina "credits" på, som inte skulle ha nån effekt eftersom hårdvaran i min bil inte stöder alla dessa funktioner.

    Själv har jag bara använt Long coding för mina ändringar med OBDeleven, så jag har ingen erfarenhet av tillexempel Adaptations. Att utföra själva ändringen i Long coding är enkelt, upplägget med bytes och bitar är samma som det i VCDS. Dock är det ett måste enligt mig att först forska lite på nätet så att man vet vilka bitar som ska ändras och till vilket värde. Textbeskrivningen av bitar och värden som visas i Long coding i appen känns inte som det är att lita helt på. Användarna själva kan mata in beskrivningarna och så får man rösta tumme upp eller tumme ner om man tycker att det stämmer eller ej... kollade lite i appen nu och det ser nästan ut som att dom städat upp det lite, tidigare kunde man ofta se konflikterande beskrivningar av värdena. Men på det området är nog VCDS mer pålitligt.
    Ja jag håller med dig och de flesta guider man hittar på nätet är ifrån VCDS. Men jag har använt OBDeleven en del nu och börjar bli lite varmare i kläderna. Kodade om mina nycklar där idag efter BCM bytet jag gjorde. Faktiskt gick det bättre än förväntat. Apparna är ju en lite lat väg att gå för att ändra manuellt är ju gratis.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-10, 20:43
  2. ULTIMATE DUBS 2019 | VWHome
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-11, 12:13
  3. Byta positionsljus på en Octavia 2 scout Facelift 2012
    Av mattias_jo1 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-01, 10:02
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-19, 13:33
  5. Caddy 2011
    Av Thurhagen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-07, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin