Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21

    Missljud inredning (?) Golf MK6

    Hej,

    Jag har en Golf GTI MK6 från 2010 som haft ett missljud som startade i september 2019.
    I augusti 2019 byttes fjädrar fram på bilen (inkl stabilstatorstag och fjäderbenslagring) och jag trodde först att det hade och göra med detta då ljudet kommer från höger fram. Bilen ställdes av i oktober 2019 och togs nu åter ut i bruk mars 2020. Missljudet som fanns under hösten kvarstod.


    I förra veckan lämnade jag in bilen på service då det gjordes en genomgång av bilen på flera andra punkter och då faktiskt stabilstatorstagen byttes igen pga läckage? I övrigt kontrollerades återigen monteringen av fjädrarna vilket bedömdes korrekt. Bilen känns också otroligt fin i motor, låda, styrning och "tight" i styrkänslan och jag tror nu efter en bedömningen med vänner som åkt med bilen med mera att missljudet kommer inifrån bilen istället och att det bara var en slump att det uppkom i september efter fjäderbytet. Men kan ju givetvis ha fel på denna punkt!

    Det låter som att något är löst i instrumentpanelen höger fram ungefär. Ingenting är löst i handskfacket.
    Inget ljud i farter upp till 30 km/h egentligen sedan börjar det komma för att höras med full kraft från ca 70 km/h och då låter det hela tiden som att något ligger löst och vibrerar. Det låter dock inte mer än att det försvinner i bruset om man har lite ljud på stereon. Dock oerhört irriterande!

    Till saken hör att bilen haft inbrott tidigare då de stulit Navigationsenheten och efter det har VW bytt hela instrumentbrädan. Efter detta har det dock inte varit några missljud utan det har först kommit nu två år senare...

    Är det någon som kan ha någon idé på vad det kan vara?

    All hjälp mottages väldigt tacksamt!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av MarcusGTI Visa inlägg
    Hej,

    Jag har en Golf GTI MK6 från 2010 som haft ett missljud som startade i september 2019.
    I augusti 2019 byttes fjädrar fram på bilen (inkl stabilstatorstag och fjäderbenslagring) och jag trodde först att det hade och göra med detta då ljudet kommer från höger fram. Bilen ställdes av i oktober 2019 och togs nu åter ut i bruk mars 2020. Missljudet som fanns under hösten kvarstod.


    I förra veckan lämnade jag in bilen på service då det gjordes en genomgång av bilen på flera andra punkter och då faktiskt stabilstatorstagen byttes igen pga läckage? I övrigt kontrollerades återigen monteringen av fjädrarna vilket bedömdes korrekt. Bilen känns också otroligt fin i motor, låda, styrning och "tight" i styrkänslan och jag tror nu efter en bedömningen med vänner som åkt med bilen med mera att missljudet kommer inifrån bilen istället och att det bara var en slump att det uppkom i september efter fjäderbytet. Men kan ju givetvis ha fel på denna punkt!

    Det låter som att något är löst i instrumentpanelen höger fram ungefär. Ingenting är löst i handskfacket.
    Inget ljud i farter upp till 30 km/h egentligen sedan börjar det komma för att höras med full kraft från ca 70 km/h och då låter det hela tiden som att något ligger löst och vibrerar. Det låter dock inte mer än att det försvinner i bruset om man har lite ljud på stereon. Dock oerhört irriterande!

    Till saken hör att bilen haft inbrott tidigare då de stulit Navigationsenheten och efter det har VW bytt hela instrumentbrädan. Efter detta har det dock inte varit några missljud utan det har först kommit nu två år senare...

    Är det någon som kan ha någon idé på vad det kan vara?

    All hjälp mottages väldigt tacksamt!
    På Golf 5 så kunde en mutter lossna på högersidan bakom plastlocket på sidan av panelen.
    Den satt kvar på gängen men gav ett vibrerande ljud.
    Kanske är samma på 6:an?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2012
    Namn
    Marcus Jönsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    På Golf 5 så kunde en mutter lossna på högersidan bakom plastlocket på sidan av panelen.
    Den satt kvar på gängen men gav ett vibrerande ljud.
    Kanske är samma på 6:an?
    Tack! Jag tittade innanför plastlocket och där satt en dosa till min motorvärmare löst!
    En hel del av ljudet försvann faktiskt, stort tack!

    Tror nu att det är något mer under instrumentpanelen som spökar. Får se om jag orkar göra något åt det!

    Allt gott!

    Marcus

Liknande ämnen

  1. Inredning Passat-Golf??
    Av 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 20:05
  2. inredning golf 4
    Av 2.0 8v i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 13:21
  3. Inredning Golf mkII
    Av Ezcobar i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 17:18
  4. Ang. Inredning i Golf IV
    Av modda i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 00:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin