Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    DAB-radio, kan man uppgradera till det?

    Ny fråga då om min Passat 2018 med största Discovery Pro och Dynaudio.

    Bilen har inte DAB-radio. Är det möjligt att uppgradera till DAB i efterhand på min bil, och i så fall hur?
    Antar att man måste byta nån huvudenhet eller så, och det blir både dyrt och krångligt?

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Varför vill du ha DAB? Användningen är väldigt begränsad, om du inte rör dig mycket i t.ex. Norge.

    Det finns, eller fanns åtminstone förra året, en eftermonteringssats men den verkade egentligen bara vara en fjärrstyrd separat enhet som sände vanlig FM till bilens originalradio.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Varför vill du ha DAB? Användningen är väldigt begränsad, om du inte rör dig mycket i t.ex. Norge.

    Det finns, eller fanns åtminstone förra året, en eftermonteringssats men den verkade egentligen bara vara en fjärrstyrd separat enhet som sände vanlig FM till bilens originalradio.
    Har det i Seaten men som du säger väldigt begränsad åtkomst.... Har slutat använda det.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har eftermonterat DAB+ på ganska många bilar här och i Sverige.
    Men med begränsade sändningar i Sverige så skulle jag inte lägga allt för mycket för att få det.
    I Stockholm fungerar det dock väldigt bra, men du bör ha takantenn..

    Med Dension DBU3gen ligger kanalbytestiden på 5-7sek med Discovery PRO (enheten ses som ett usb-minne).

    www.autohifi.no/bilmerke-tilbehør-v2/volkswagen/passat/2018?Filter=4%C2%A41:4%C2%A41_DAB_Integrering&Keep =true
    Senast redigerad av Mex165 den 2020-04-11 klockan 00:40.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Tackar för svar, från er alla.

    Jag vet att DAB inte blivit nån stor grej i Sverige, än, trots att det är många år sedan man började testa och skulle starta med DAB. Vi har vårt analoga nät kvar än som primärt nät, medan Norge väl slopade sitt analoga helt (?) för några år sedan och bara kör DAB?

    Anledningen till min fråga är mer för att se vad som är möjligt sett till om det blir mer DAB i framtiden.

    Även om det analoga nätet har helt klart bra ljud, så ger ändå DAB ännu bättre ljudkvalitet, och det är en av punkterna som intresserar. Kompisen har en ny BMW med DAB, och det är märkbar skillnad i ljudkvalitet mot analogt. DAB finns dessutom i områdena där jag bor, även om det inte är heltäckande. Och jag far ju rätt ofta runt i landet så man lär väl ha en hel del tillgång till DAB då och då. Och skulle vilja ha DAB utifall det blir mer DAB i framtiden. Men, det är inget tvunget i nuläget.

    Lång tid för kanalbyten låter lite drygt, och jag har sett att Eftermontering.se har nån sats som kanske är liknande som den det tipsas om ovan.

    Men kan man byta hela ”huvudenheten” i bilen, till en som har DAB? Vad skulle det kunna kosta och går det att koda in en enhet från t ex en bildemontering? Fabriksny enhet lär väl kosta så det svider bara den... Och vad krävs i övrigt? Jag har fått för mig att bilar med Dynaudio ljudsystem inte har DAB, så det kanske finns nåt där som hindrar det?

    Min bil har även en enhet i handskfacket med två slottar för SD-kort, men ingen plats för SIM mellan dem. Så jag kan inte ha ett SIM direkt i bilen för internet etc. Det är också en sak som kunde vara trevligt om man kunde uppgradera till, genom byte av hele enheten i samma veva som man ordnar DAB, ja om det går.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    De testsändningar som fortfarande är i drift i Sverige kommer successivt släckas ned. Ett regeringsbeslut 2016 gör gällande att projektet DAB sändningar skrotas, vilket är det enda sunda. Det finna inte många förespråkare i Norge och Danmark kvar.

    Ett förslag. Innan du lägger 15.000-20.000kr på föråldrad teknik och byter ut din huvudenhet ska du testa att ladda ned en lämplig app, t.ex. TuneIn. Du får tillgång till några hundra tusen webstreams med högre upplösning än vad DAB levererar som är normalt 96kb och ibland 128kb med en rätt kass komprimeringsteknik. Alla markbundna Svenska radiokanaler sänder på nätet.

    Koppla ihop din mobil eller surfplatta med Carplay eller Android Auto och njut av bitrates från 128 till 320kb. Mobilnätet har också långt bättre täckning än DAB nätet. Ljudkvalitet kan också lätt förväxlas med radiostationernas ljudprocessing. SR processar ganska lite och kan uppfattas som platt och tråkigt, jämfört med t.ex. NRJ som biffar upp ljudet så det blir jobbigt att lyssna på längre stunder.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Har inte Norrmännen sålt sina FM-sändare till Afrika ?


  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/dab-nent/

    http://www.radionytt.no/r19215.php

    Byter du kanal ofta, så är det säkert irriterande.
    Dom flesta vill inte lägga 15-20000,- för att få DAB+..
    Uppdaterar du till DAB så är det inte länge för du behöver uppgradera till DAB+.
    Senast redigerad av Mex165 den 2020-04-11 klockan 21:20.

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Precis som AndySwede skriver så kommer det läggas ner, så enda anledningen att investera är om du åker mycket i tex Norge.

    Vill du ändå ha det, och till en lägre kostnad än genom att byta huvudenhet, så finns DAB your CAR som jag har för mig såldes som originaltillbehör till bl.a. Audi. Bara att googla så hittar du det säkert på Ebay.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Finns inga planer om att lägga ner DAB-radio i Sverige.

    http://www.wohnort.org/dab/sweden.html

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    De testsändningar som fortfarande är i drift i Sverige kommer successivt släckas ned. Ett regeringsbeslut 2016 gör gällande att projektet DAB sändningar skrotas, vilket är det enda sunda. Det finna inte många förespråkare i Norge och Danmark kvar.

    Ett förslag. Innan du lägger 15.000-20.000kr på föråldrad teknik och byter ut din huvudenhet ska du testa att ladda ned en lämplig app, t.ex. TuneIn. Du får tillgång till några hundra tusen webstreams med högre upplösning än vad DAB levererar som är normalt 96kb och ibland 128kb med en rätt kass komprimeringsteknik. Alla markbundna Svenska radiokanaler sänder på nätet.

    Koppla ihop din mobil eller surfplatta med Carplay eller Android Auto och njut av bitrates från 128 till 320kb. Mobilnätet har också långt bättre täckning än DAB nätet. Ljudkvalitet kan också lätt förväxlas med radiostationernas ljudprocessing. SR processar ganska lite och kan uppfattas som platt och tråkigt, jämfört med t.ex. NRJ som biffar upp ljudet så det blir jobbigt att lyssna på längre stunder.
    Jag har kört med TuneIn Radio appen i många år redan, så den känner jag till ja.

    Jag tror du har helt fel i att DAB skulle stängas ner i Sverige, men det var visst snack om det för några år sedan ja. Men kollar man in på t ex Terracom idag så finns det inte vad jag kan se minsta indikation på att nån nedsläckning är i antågande, tvärt om verkar det ju expandera.

    Jag har inte hört ett pip om DAB från alla de norrmän jag känner, jag jobbar ju i Norge sen 22 år nu, och har inte hört nåt negativt surr om DAB.

    Sen klurar jag på om du har rätt om kvaliteten på DAB...? Kikar man på Wikipedia om DAB så verkar det inte sägas samma sak där, eller så läser jag fel kanske?

    Jag har egentligen aldrig haft några problem med SR vanliga utsändningar vad gäller ljudkvaliteten, den är helt ok om man tar det för vad det är. Vissa reklamkanaler verkar dock ha mosat på lite av varje för det ska bli ”slagkraftigt”


    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Precis som AndySwede skriver så kommer det läggas ner, så enda anledningen att investera är om du åker mycket i tex Norge.

    Vill du ändå ha det, och till en lägre kostnad än genom att byta huvudenhet, så finns DAB your CAR som jag har för mig såldes som originaltillbehör till bl.a. Audi. Bara att googla så hittar du det säkert på Ebay.
    Nej, det om nedläggningen tror jag ni fått helt om bakfoten.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Men kan man byta hela ”huvudenheten” i bilen, till en som har DAB?
    Det går absolut att fixa! I Sverige är väl bl.a. firman eftermontering.se kända för att orda just den här typen av grejer. Eftersom huvudenheten har komponentskydd så kan man inte bara själv köpa en lös huvudenhet och montera in, du behöver hjälp med att få enheten att lira med komponentskyddet & övriga bilen.

    Räkna med att en ny huvudenhet kostar minst 10 000 kr, sen tillkommer montage. Kanske kan din befintliga huvudenhet gå som del-inbyte?

    Min personliga upplevelse är att ljudkvalitén på DAB-radio i många fall är direkt undermålig. De flesta länder med DAB-sändningar har satsat på att få in så många olika kanaler som möjligt på den befintliga bandbredden. Detta sker då i utbyte mot möjligheten att ha färre kanaler med högre kvalitet.

    Förövrigt - Enligt ett redan beslutat EU-direktiv ska alla nya bilar vara standardutrustade med mottagare för DAB. Om jag inte missförstått så gäller detta från och med årsskiftet 2020/2021.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg

    Förövrigt - Enligt ett redan beslutat EU-direktiv ska alla nya bilar vara standardutrustade med mottagare för DAB. Om jag inte missförstått så gäller detta från och med årsskiftet 2020/2021.

    Är det en lag på att det ens ska finnas radiomottagare i en bil ?

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Är det en lag på att det ens ska finnas radiomottagare i en bil ?
    Principen är att om bilen levereras med en radio så ska den radion kunna ta emot DAB.

    Det kommer dock fortsatt att vara OK att leverera en bil helt utan radio.

    Reglerna verkar börja gälla den 21 december 2020.

    https://www.worlddab.org/system/news...pdf?1582539688

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns ju hur många källor som helst på att DAB inte har någon framtid, och inte hellervi Sverige. Det är ju helt befängt att göra 10 miljoner radioapparater i Sverige obrukbara, till förmån för sämre täckning och sämre ljudkvalite?

    https://www.regeringen.se/debattarti...ill-dab-radio/

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Det finns inget beslut om att släcka ner FM-sändningar i Sverige. Det finns inte heller något beslut om att gå över från FM till DAB i Sverige på det sätt som t.ex. Norge har gjort.

    En helt annan sak är att nya bilar inom kort kommer ta emot både FM och DAB.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kört runt med DAB+ några år nu och det fungerar utmärkt.
    Det är stor skillnad på DAB+ och FM.
    Nu när DAB+ börjar fungera felfritt här, så skulle jag aldrig gå tillbaka till FM.
    FM är störande dåligt när jag kör till Stockholm

    DAB och DAB+ är inte samma sak!

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Regeringsbeslutet i Sverige är att inte gå vidare med en utbyggnad av DAB+. DAB idag når cirka 35% av befolkningen i Sverige. DAB+ beräknades nå kanske 50%. Mobilnäten har väl typ 95% täckning redan - dvs nästan hela Sveriges befolkning har idag tillgång till digital radio (DAB) med befintlig infrastruktur. Lägg därtill att man av kostnadsskäl knökat in på tok för många kanaler i varje MUX så ljudkvalitén är faktiskt helt bedrövlig.

    När DAB har dålig mottagning dör ljudet. Med en FM sändning får man mer eller mindre brus. En typisk DAB kanal streamas med 70-100kb/s. På nätet streamar alla med minst 128kb/s, många med betydligt högre bitrate, och med en modern codec har vi vanliga Svenne Bananer väldigt svårt att uppfatta skillnaden mot "cd-kvalitet" som brukar anges som referens. Med ett par bra hörlurar på hör man skillnad, men i bilen, köksradion osv bla bla bla.... näe.

    Att byta ut 10 miljoner fm-mottagare mot digitala diton bara i Sverige är naturligtvis helt galet, vilket regeringen till slut begripit. Här finns mycket intressant att läsa för den som vill ha lite fakta i ämnet.

    https://www.riksrevisionen.se/downlo...B_ANPASSAD.pdf

    Kontrollfrågor.
    Vilken elektronikkedja/butik säljer stationära DAB mottagare idag?
    Hur många radioapparater skulle du behöva byta ut om man släckte FM-nätet?
    Till vilken kostnad skulle du byta ut dina radioapparater?

    Det går inte ens att få fram några lyssnarsiffror. DAB i sin nuvarande form är död.

    Lite OT här, men om TS vill lägga tusenlappar på att eftermontera DAB i bilen som också är värt noll kronor på begmarknaden så är det också ok

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Regeringsbeslutet i Sverige är att inte gå vidare med en utbyggnad av DAB+. DAB idag når cirka 35% av befolkningen i Sverige. DAB+ beräknades nå kanske 50%. Mobilnäten har väl typ 95% täckning redan - dvs nästan hela Sveriges befolkning har idag tillgång till digital radio (DAB) med befintlig infrastruktur. Lägg därtill att man av kostnadsskäl knökat in på tok för många kanaler i varje MUX så ljudkvalitén är faktiskt helt bedrövlig.

    När DAB har dålig mottagning dör ljudet. Med en FM sändning får man mer eller mindre brus. En typisk DAB kanal streamas med 70-100kb/s. På nätet streamar alla med minst 128kb/s, många med betydligt högre bitrate, och med en modern codec har vi vanliga Svenne Bananer väldigt svårt att uppfatta skillnaden mot "cd-kvalitet" som brukar anges som referens. Med ett par bra hörlurar på hör man skillnad, men i bilen, köksradion osv bla bla bla.... näe.

    Att byta ut 10 miljoner fm-mottagare mot digitala diton bara i Sverige är naturligtvis helt galet, vilket regeringen till slut begripit. Här finns mycket intressant att läsa för den som vill ha lite fakta i ämnet.

    https://www.riksrevisionen.se/downlo...B_ANPASSAD.pdf

    Kontrollfrågor.
    Vilken elektronikkedja/butik säljer stationära DAB mottagare idag?
    Hur många radioapparater skulle du behöva byta ut om man släckte FM-nätet?
    Till vilken kostnad skulle du byta ut dina radioapparater?

    Det går inte ens att få fram några lyssnarsiffror. DAB i sin nuvarande form är död.

    Lite OT här, men om TS vill lägga tusenlappar på att eftermontera DAB i bilen som också är värt noll kronor på begmarknaden så är det också ok
    Jag har inte bestämt mig i saken, utan reseachar för att se vad som kan göras, och hur många det kostar sig. Jag är ju som du kanske minns från min bilköpartråd en sådan som helst har alla möjligheter och funktioner samlade. T ex ville jag ju absolut ha största navigationen i bilen öven om man kan köra navigation från mobiltelefonen etc.

    Så samma sak här, jag vill gärna ha DAB i sin bästa form samt FM i min bil, så man kan välja efter behov.

    Men jag har inget problem med ljudkvaliteten på FM, det är helt ok enligt mig. Men ännu bättre om den möjligheten bjuds, är ju aldrig fel.

    Förresten, din fråga om vilka som säljer stationära DAB-mottagare idag...? Ja du har uppenbarligen inte kollat för då hade du inte frågat.... Det enkla svaret är alla.....

    https://www.elgiganten.se/search?Sea...archResultTab=

    https://www.mediamarkt.se/sv/search....channel=mmsesv

    https://www.kjell.com/se/sok?q=dab-radio

    https://www.clasohlson.com/se/search?text=DAB

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 22:52
  2. Kan man laga det här...?
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 08:47
  3. Röda glödlampor vart kan man köpa det?
    Av hellseeker i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 23:37
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin