Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2020
    Namn
    LG
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1

    Skrapande ljud VW Polo

    Jag har en VW Polo TSi DSG -16.
    När bilen körs i regn eller när man tvättat den och sedan svänger med fullt rattutslag åt både höger och vänster så skrapar det någonstans från framvagnen. Det låter precis som när det sitter för stora hjul monterade. Det skrapar och det hörs ett litet knarrande. När fukten är borta och allt torkat så tystnar oljudet och det låter inte något alls. Nån som vet varför detta fenomen uppstår? Bilen har endast gått 1800 mil.
    Senast redigerad av Leo den 2020-04-06 klockan 23:07.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kanske det låter när klossarna skrapar mot skivorna?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Eftersom hjulen inte blir större av väta sätter jag allt jag äger och har på att det är klassisk ytrost på skivorna som försvinner vid första inbromsningen. Knarrande ljudet kommer antagligen från någon bussning som satt sig till ro i något läge, och rör på sig när bilen rör på sig. 1800 mil säger ingenting i sammanhanget, bilen är ändå cirka 5 år gammal och allt gummi åldras över tid.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Eftersom hjulen inte blir större av väta sätter jag allt jag äger och har på att det är klassisk ytrost på skivorna som försvinner vid första inbromsningen. Knarrande ljudet kommer antagligen från någon bussning som satt sig till ro i något läge, och rör på sig när bilen rör på sig. 1800 mil säger ingenting i sammanhanget, bilen är ändå cirka 5 år gammal och allt gummi åldras över tid.
    Ja och skivorna mår bättre av rejäla inbromsningar. Har själv fått anmärkning på det, om jag inte börjar bromsa in riktigt ordentligt ibland så kommer skivorna att rosta upp.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det kan vara damasken till drivknuten som låter när den är fuktig och man svänger skarpt.
    Blir som ett knarrande, gnidande ljud.
    Vet att det finns en TPI om det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 11:48
  2. Skrapande ljud från framhjul!
    Av Aspen-83 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 10:34
  3. Burrande ljud Polo GTI -97
    Av xl15 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 14:28
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 13:34
  5. skrapande ljud bak Golf -95
    Av yakozan i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin