Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237

    VW service Tiguan II 180 TSI

    Snacka om att trilla av stolen när jag ringde för att boka service, bilen är en -16 och har gått ca 5800 mil, den säger till om Inspektion NU och oljebytarservicen är bara någon månad fram i tiden.

    VW menade att det var lika bra att göra båda service samtidigt och lämnade ett pris på 15.000
    Visst den skulle innehålla byte av olja både i Haldex och DSG samt byte av stift + allt annat som brukar göras, men 15.000 tycker jag låter orimligt mycket, eller??

    Som referens fick jag en offert från Mechanum i Malmö på 10.000 för samma jobb.

    Eftersom detta är första servicen jag betalar själv (service avtal tidigare) så har jag dålig koll på vad det legat tidigare på, men brukar det vara så dyrt??

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Snacka om att trilla av stolen när jag ringde för att boka service, bilen är en -16 och har gått ca 5800 mil, den säger till om Inspektion NU och oljebytarservicen är bara någon månad fram i tiden.

    VW menade att det var lika bra att göra båda service samtidigt och lämnade ett pris på 15.000
    Visst den skulle innehålla byte av olja både i Haldex och DSG samt byte av stift + allt annat som brukar göras, men 15.000 tycker jag låter orimligt mycket, eller??

    Som referens fick jag en offert från Mechanum i Malmö på 10.000 för samma jobb.

    Eftersom detta är första servicen jag betalar själv (service avtal tidigare) så har jag dålig koll på vad det legat tidigare på, men brukar det vara så dyrt??
    Var i samma läge som dig för 2 månader sedan. 16500:- i Lund.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Var i samma läge som dig för 2 månader sedan. 16500:- i Lund.
    Det är Lund som gett mig pris också och jag gissar det blir samma även om man vänder sig till Malmö.

    Googlar man på omdömen om Mechanum Malmö vågar man ju inte lämna bilen där även om dom är auktoriserade VW.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Priset är ungefär normalt för denna schemalagda storservice. Du kan alltid spela ut dem mot varandra och pruta, någon kommer vilja ha jobbet.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Det är Lund som gett mig pris också och jag gissar det blir samma även om man vänder sig till Malmö.

    Googlar man på omdömen om Mechanum Malmö vågar man ju inte lämna bilen där även om dom är auktoriserade VW.
    Mechanum vågar inte jag heller iom omdömena. Jag hade tänk kolla med Eslöv vid nästa service, ska tydligen vara bra där och även bättre priser.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Priset är ungefär normalt för denna schemalagda storservice. Du kan alltid spela ut dem mot varandra och pruta, någon kommer vilja ha jobbet.
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Mechanum vågar inte jag heller iom omdömena. Jag hade tänk kolla med Eslöv vid nästa service, ska tydligen vara bra där och även bättre priser.
    Tack för tipsen, får kanske kolla med Eslöv också innan jag bestämmer mig.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Tack för tipsen, får kanske kolla med Eslöv också innan jag bestämmer mig.
    Tänkte på priset på 10000:- hos Mechanum, var det verkligen med byte av olja i DSG? Innan jag skulle lämna in min i Lund ringde jag några icke auktoriserade verkstäder, priserna låg på 3700 - 4000:-. En verkstad sa tom att det ska inte bytas olja i den lådan, fast att de fått mitt registreringsnummer. Bytet av olja i Haldexen låg på ca 1500 - 2000:- (vill jag minnas).

    Så enbart oljebyte i Haldex och DSG går på närmare 6000:-

    Enligt Din Bil så är det inte en vanlig inspektionsservice du ska göra nu, utan en STOR inspektionsservice, därav det hiskeliga priset

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Tänkte på priset på 10000:- hos Mechanum, var det verkligen med byte av olja i DSG? Innan jag skulle lämna in min i Lund ringde jag några icke auktoriserade verkstäder, priserna låg på 3700 - 4000:-. En verkstad sa tom att det ska inte bytas olja i den lådan, fast att de fått mitt registreringsnummer. Bytet av olja i Haldexen låg på ca 1500 - 2000:- (vill jag minnas).

    Så enbart oljebyte i Haldex och DSG går på närmare 6000:-

    Enligt Din Bil så är det inte en vanlig inspektionsservice du ska göra nu, utan en STOR inspektionsservice, därav det hiskeliga priset
    Absolut, VW Lund blev lika förvånade men lovade att matcha alla priser från auktoriserade VW verkstäder
    Väntar på en offert från Eslöv också.

    Här är utdrag från Mechanums offert.
    Efterfrågat arbete:

    - Volkswagen originalservice som förlänger din mobilitetsgaranti. Vänligen lägg serviceboken väl synlig i passagerarsätet. Servicen omfattar översyn av bilen enligt serviceprotokoll samt:

    * Inspektionsservice (extra stor översyn av bilen)

    * Byte av bromsvätska

    * Byte av tändstift

    * Byte av olja till haldexkopplingen (kopplingen för fyrhjulsdriften)

    * Byte av olja och filter i DSG-växellådan

    25 % prova-på-rabatt på arbetskostnaden är avdraget i priset.
    Ca-pris: 9873 kr (inkl. moms och eventuella rabatter)

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Absolut, VW Lund blev lika förvånade men lovade att matcha alla priser från auktoriserade VW verkstäder
    Väntar på en offert från Eslöv också.

    Här är utdrag från Mechanums offert.
    Efterfrågat arbete:

    - Volkswagen originalservice som förlänger din mobilitetsgaranti. Vänligen lägg serviceboken väl synlig i passagerarsätet. Servicen omfattar översyn av bilen enligt serviceprotokoll samt:

    * Inspektionsservice (extra stor översyn av bilen)

    * Byte av bromsvätska

    * Byte av tändstift

    * Byte av olja till haldexkopplingen (kopplingen för fyrhjulsdriften)

    * Byte av olja och filter i DSG-växellådan

    25 % prova-på-rabatt på arbetskostnaden är avdraget i priset.
    Ca-pris: 9873 kr (inkl. moms och eventuella rabatter)
    Kanske jag som är trött nu (varit uppe sen tidigt i morse), men ser ingenting om olja och filter i motorn?

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det ingår väl i inspektionsservicen.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Det ingår i första punkten Volkswagen originalservice

    För info så låg offerten från Eslöv på 12.936 så även det billigare än VW Lund's offert.
    Men iom Lund lovar matchning så kommer jag boka där.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kanske jag som är trött nu (varit uppe sen tidigt i morse), men ser ingenting om olja och filter i motorn?
    Du hade helt rätt, olja och filter var inte med i deras offert, den nya offerten ink olja och filter landa på 12.063

    Det innebär att Eslöv bara var ca 600 kr dyrare än Mechanum (300 i deras offert var lånebil) och att båda var klart billigare än Lund/Malmö.

    Har dock bokat tid i Lund som matchar priset, köpte ju bilen i Lund.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Du hade helt rätt, olja och filter var inte med i deras offert, den nya offerten ink olja och filter landa på 12.063

    Det innebär att Eslöv bara var ca 600 kr dyrare än Mechanum (300 i deras offert var lånebil) och att båda var klart billigare än Lund/Malmö.

    Har dock bokat tid i Lund som matchar priset, köpte ju bilen i Lund.
    Men ett grymt bra pris på 2000:- på Mechanum. Oljan kostar närmare 300:-/litern och det går i 5.7 liter, så oljeplugg, insatsfilter och olja går på 2000:-, sen tillkommer förmodligen också luftfilter. Så bara delarna går på närmare 2500:- hos VAG.
    Sen allt som byts, tex torkarblad, lampor och påfyllning av vätskor tillkommer.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Olja 504 00 507 00 kan man ju köpa för drygt
    100sek /liter.
    Man kan väl inte anta att luftfilter ingår?

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Olja 504 00 507 00 kan man ju köpa för drygt
    100sek /liter.
    Man kan väl inte anta att luftfilter ingår?
    Handlar denna tråden om var man köper billigaste oljan?

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Handlar denna tråden om var man köper billigaste oljan?
    Handlar denna tråd om var man köper den dyraste oljan? Om du anser att det är "ett grymt bra bra pris" och att oljan kostar 300 så visst. Oljan kostar säkert massor för Mechanum så de byter olja med förlust.
    Om du menar DSG oljan kostar den över disk i Sverige hos VW säkert 300 men det finns i kitt Tyskland
    6 Liter DSG-Öl (G052182A2)
    1x DSG-Ölfilter (0BH325183B)
    1x DSG-Dichring (N91084501)
    för ca 1500 sek
    Ej VW orginal DSG olja men med rätt spec finns billigare.

    Vi är väl överens om att återförsäljarna tjänar en hel del på de stora servicarna, både material och arbete när bilarna är relativt nya och man fortfarande vill få det utfört av olika anledningar?
    Hade tex min Mazda MX-5 inne på service i höstas (5 år 1200 sommarmil) och fick betala skjortan för nya tändstift (går att köpa rätt NGK otroligt mycket billigare och behöver inte bytas förrän 10000mil) men kände mej tvungen då Mazda har 10 år "komponentgaranti" om låter de utföra all service / tjäna pengarna.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Handlar denna tråd om var man köper den dyraste oljan? Om du anser att det är "ett grymt bra bra pris" och att oljan kostar 300 så visst. Oljan kostar säkert massor för Mechanum så de byter olja med förlust.
    Om du menar DSG oljan kostar den över disk i Sverige hos VW säkert 300 men det finns i kitt Tyskland
    6 Liter DSG-Öl (G052182A2)
    1x DSG-Ölfilter (0BH325183B)
    1x DSG-Dichring (N91084501)
    för ca 1500 sek
    Ej VW orginal DSG olja men med rätt spec finns billigare.

    Vi är väl överens om att återförsäljarna tjänar en hel del på de stora servicarna, både material och arbete när bilarna är relativt nya och man fortfarande vill få det utfört av olika anledningar?
    Hade tex min Mazda MX-5 inne på service i höstas (5 år 1200 sommarmil) och fick betala skjortan för nya tändstift (går att köpa rätt NGK otroligt mycket billigare och behöver inte bytas förrän 10000mil) men kände mej tvungen då Mazda har 10 år "komponentgaranti" om låter de utföra all service / tjäna pengarna.
    För mig om starta tråden är det o relevant att man kan köpa produkterna billigare själv eftersom jag varken kan eller skall göra servicen själv.
    Sen är det som du säger att återförsäljarna tjänar in pengar på servicen, men det jag tycker är märkligt är att Lund/Malmö (Din Bil) är 2.400 resp 3.000 dyrare än 2 andra verkstäder som även dom är auktoriserade men ej återförsäljare.
    Men nu löste allt sig till det bästa eftersom Lund prismatchar andra auktoriserade verkstäder och jag har fått svar att det är helt normalt att priset hamnar över 10.000 för denna servicen när man gör den på auktoriserad verkstad.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-08, 00:18
  2. Nya Tiguan - TSI 180 eller TDI 190
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-08-21, 14:22
  3. VW tiguan 2009 1.4 TSI
    Av Genetorp i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-17, 23:32
  4. Kampanj Scirocco TSI 180
    Av Kim i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-20, 19:17
  5. Tiguan TSI 180 DSG
    Av lasholm i forum Projektforum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin