Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150

    Lufttryck 235/40x19 Passat GTS

    Skiftade till sommardäck idag och lyckades inte hitta info om vilket tryck som det ska vara (enligt VW) i dessa däck på min bil.

    Finns en dekal om man öppnar förardörren, och det står en del i manualen. Men det går inte att se om detta gäller de 18” som bilen har som standard, eller de 19” som det fanns som tillval.

    Min har ju 19” Verona med Pirelli P7 235/40x19.

    Nån som har info om rätt luttryck för dessa på min bil? Brukar ju finnas angivet normaltruck, komforttryck, och maxlastad, typ.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Skiftade till sommardäck idag och lyckades inte hitta info om vilket tryck som det ska vara (enligt VW) i dessa däck på min bil.

    Finns en dekal om man öppnar förardörren, och det står en del i manualen. Men det går inte att se om detta gäller de 18” som bilen har som standard, eller de 19” som det fanns som tillval.

    Min har ju 19” Verona med Pirelli P7 235/40x19.

    Nån som har info om rätt luttryck för dessa på min bil? Brukar ju finnas angivet normaltruck, komforttryck, och maxlastad, typ.
    19 hjul, kör med 2.9 i däcken.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    19 hjul, kör med 2.9 i däcken.
    Ok, tack.
    Och det är alltså det som VW uppger själva, och inte bara vad du gillar själv?

    Det stod 2,9 bar i dörröppningen, så det har jag fyllt. Men då det inte stod vilka däckdimensioner det gällde, typ 235/45x18 eller 245/40x19, så ville jag få en bekräftelse på saken.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Ok, tack.
    Och det är alltså det som VW uppger själva, och inte bara vad du gillar själv?

    Det stod 2,9 bar i dörröppningen, så det har jag fyllt. Men då det inte stod vilka däckdimensioner det gällde, typ 235/45x18 eller 245/40x19, så ville jag få en bekräftelse på saken.
    VW och däckfirmorna har olika uppfattning om vad däcktrycket skall vara, så frågan är vem du vill rätta dig efter?
    Däckfirmorna brukar rekommendera 2,9 för 19", 28 för 18" osv, VW brukar ligga under dessa runt 2,2 till 2,4.

    Personligen väljer jag att följa däckfirmornas rekommendation vilket i sin tur kan göra det lite stötigare men även lite snålare bränslemässigt.
    Så vid var service får jag antingen säga till verkstaden att låta trycket vara och/eller köra och trycka upp dom igen.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    VW och däckfirmorna har olika uppfattning om vad däcktrycket skall vara, så frågan är vem du vill rätta dig efter?
    Däckfirmorna brukar rekommendera 2,9 för 19", 28 för 18" osv, VW brukar ligga under dessa runt 2,2 till 2,4.

    Personligen väljer jag att följa däckfirmornas rekommendation vilket i sin tur kan göra det lite stötigare men även lite snålare bränslemässigt.
    Så vid var service får jag antingen säga till verkstaden att låta trycket vara och/eller köra och trycka upp dom igen.
    Jag vill gärna veta vad VW säger för aktuell bil och däck, att ha som en grundreferens. Sen kan jag vid behov eller lust variera runt det.

    Sannolikt har VW testat detta mer och betydligt mer noggrant än random däcktillverkare, eller däckfirma har. Så jag litar mer bi biltillverkaren än andra i detta fall, men är samtidigt medveten att det vanligen finns en massa olika faktorer ta hänsyn till liksom vad man prioriterar. Förbrukning, vägsäkerhet, komfort etc etc.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Jag vill gärna veta vad VW säger för aktuell bil och däck, att ha som en grundreferens. Sen kan jag vid behov eller lust variera runt det.

    Sannolikt har VW testat detta mer och betydligt mer noggrant än random däcktillverkare, eller däckfirma har. Så jag litar mer bi biltillverkaren än andra i detta fall, men är samtidigt medveten att det vanligen finns en massa olika faktorer ta hänsyn till liksom vad man prioriterar. Förbrukning, vägsäkerhet, komfort etc etc.
    Nu kommer jag inte ihåg exakt vad VW sa till mig, dock ingen Passat utan Tiguan, men har för mig det låg runt 2,2 olastad.
    VW's info borde väl finnas i manualen eller annat papper man får med.

    VW är ute efter komforten därav lägre tryck, själv litar jag mer på tillverkaren av däcket om vilket tryck det däcket funkar bäst med.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    -
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    150
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nu kommer jag inte ihåg exakt vad VW sa till mig, dock ingen Passat utan Tiguan, men har för mig det låg runt 2,2 olastad.
    VW's info borde väl finnas i manualen eller annat papper man får med.

    VW är ute efter komforten därav lägre tryck, själv litar jag mer på tillverkaren av däcket om vilket tryck det däcket funkar bäst med.
    Som jag redan skrev tidigare, så finns inte den info jag efterfrågar i manualen eller i bilen på några dekaler.
    Det finns en uppgift på en dekal i förardörrens öppning som säger tre olika tryck beroende på last etc, sannolikt ett komforttryck, ett standardtryck, och ett maxlasttryck. Där tippar jag på att det mittersta trycket, ja i värde alltså, är standardtrycket och det är 2,9bar. Men, det står inte om det gäller för 235/45x18 eller 235/40x19, det står alltså inga som helst uppgifter på däcktyp alls, bara däcktryck. Därav mina frågor.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Dr Tinnitus Visa inlägg
    Som jag redan skrev tidigare, så finns inte den info jag efterfrågar i manualen eller i bilen på några dekaler.
    Det finns en uppgift på en dekal i förardörrens öppning som säger tre olika tryck beroende på last etc, sannolikt ett komforttryck, ett standardtryck, och ett maxlasttryck. Där tippar jag på att det mittersta trycket, ja i värde alltså, är standardtrycket och det är 2,9bar. Men, det står inte om det gäller för 235/45x18 eller 235/40x19, det står alltså inga som helst uppgifter på däcktyp alls, bara däcktryck. Därav mina frågor.
    Ahh sry, skulle gissa på att dom värdena är för standard profilen på däck för den modellen.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Nu kommer jag inte ihåg exakt vad VW sa till mig, dock ingen Passat utan Tiguan, men har för mig det låg runt 2,2 olastad.
    VW's info borde väl finnas i manualen eller annat papper man får med.

    VW är ute efter komforten därav lägre tryck, själv litar jag mer på tillverkaren av däcket om vilket tryck det däcket funkar bäst med.
    Jag har aldrig lyckats få något bra svar om lufttrycket, varken i handboken, Din Bil i Lund eller VAG Sverige.Enligt min däckhandlare ska jag ha 2.8 i 18 tums sommarhjulen. Själv har jag testat under många mil och ligger nu på 2.7 bar.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har aldrig lyckats få något bra svar om lufttrycket, varken i handboken, Din Bil i Lund eller VAG Sverige.Enligt min däckhandlare ska jag ha 2.8 i 18 tums sommarhjulen. Själv har jag testat under många mil och ligger nu på 2.7 bar.
    Samma säger min däckhandlare och menar att rekommendationerna kommer från tillverkaren av däcket.
    Dom andra värdena fick jag av VW Malmö efter en service då dom hade anmärkt på för högt tryck i däcken och sänkte det, det blev en sväng direkt till macken och fylla på igen.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har också kört ungefär på däckhandlarnas rekommendation och laborerat mig fram. Senast jag körde 20 tum med 40 profil på Tiguanen tyckte jag 2,8 var optimalt, sedan blev det bara stötigare.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    En tumregel som stämmer i de flesta fall är att 14 tums hjul ska ha 2,4 bar, 15 tums hjul 2,5 bar, 16 tums hjul 2,6 bar o.s.v. så i ditt fall så borde 2,8 bar i sommardäcken och 2,7 bar i vinterdäcken vara lagom.


    Texten ifråga kommer från annan tråd (Blåbäret) och gäller vanlig gatkörning (ej bana). Det borde innebära 2,9 för 19". Jag brukar köra 2,9-3,0 bar 235/35 19 på min Seat. Så även avseende min fd Golf 7 R med samma dimension. 35 profil gör att jag inte vill gå ner för lågt i tryck, minskar avståndet till fälgen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Passat GTS -16
    Av KimZen i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 00:39
  2. 235/35-19 et35 på Passat B7?
    Av Streby i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 20:18
  3. Recension Passat Alltrack GTS
    Av superfet i forum VW-forum
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 14:56
  4. Passat 19" med 235 däck på Golf mk7?
    Av mangewide i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 01:37
  5. Erfarenheter av Passat GTS
    Av Passat-GTS i forum VW-forum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin