Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    Zynodisk
    Gäst

    Här snackar vi Chipptrim vs 60fot , 201 och 402m tider vs trap speed

    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Mazda kör ju med 260hk på framhjulen!
    Så sant, tänkte inte på de! Du kör ju med 300 och de går ju de också ;-)
    Bara hålla tummarna nu då.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    fast det är klart ,det tar ju lite fram däck =)...
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2007-09-29 klockan 20:36.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    fast det är klart ,det tar ju lite fram däck =)...
    Hehe, det har väl du erfarenhet av numera!

    När får du skapligt fäste, på trean eller ännu högre växel?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Hehe, det har väl du erfarenhet av numera!

    När får du skapligt fäste, på trean eller ännu högre växel?
    Det funkar bra faktist måste jag säga,Men jag är så gammal så jag kör lugnt nu för tiden =)
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2007-09-30 klockan 18:33.

  5. #5
    foffa2002
    Gäst
    Den borde fästa fint redan på 2an.
    Annars så får man ta och kolla trycket i däcken och inställningen på framvagnen.

    Värt att notera är att BSR med 3 tum avgas och JR filter skodan gick orginaltider igen i tunertestet på klistrad bana.

    Orginal Skoda RS 200hk = 14.8/156kmh (på vanlig asfalt tidigt i år på mantorp)
    BSR med 3 tum avgas o chip+filter = 14.8/156-159kmh på klistrat

    Dvs den har inte en häst mer än orginal :/

    3 gången de trimmade går som orginal ....tyvärr


    Har fortfarande inte sett en trapspeed över 160kmh på klistrad bana om med riktigt tidtagning

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Vad vill du framhäva igentligen Foffa?
    Att Wolfbane 1967 bil inte går som
    han beskriver,att Bsr Vtech bara är skit.

  7. #7
    foffa2002
    Gäst
    BSR har ju tyvärr kört orginaltider 2 år i rad både på mantorp och i tunertestet.
    Vi körde ju samtidigt med Skodaklubben med en orginal 180hk och en orginal 200hk och dessa bilar presterade samma.

    Och nu har dom ju upprepat sin trap speed på 156~159kmh som är orginaltid.


    De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.

    Både V-tech och BRS vet exakt vilken Skoda jag pratar om som fick 3tum monterat för ca 5 månder sen och ingen av firmorna gjorde ägaren nöjd.

    Men om någon från GTIklubben tar och testar sin chipade och får en trap speed över 160kmh så är ju det jättefint och ett bevis på att trimmat gav något om det nu är värt att ha 5kmh högre slutfart på 402m.
    Det är ju väligt lite vid ett rödljusrace

    Daniel Carlsson från labbet kanske orkar räkna på meter


    Eller så kan vi kolla orginal tider i bilsport mot BSR i tuner test 2005,2006 och 2007.
    Sen finns det också tider från Mantorp när vi var där och testkörde

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    För oss lekmän,vad är trap speed?
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2007-09-30 klockan 22:02.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg


    De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.
    Konstigt, jag har inte en tendens till pulserande eller klippande.

    Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Konstigt, jag har inte en tendens till pulserande eller klippande.

    Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.
    Håller med dig!

  11. #11
    Aero++
    Gäst
    Hahaha

    Kärra Foffa nu är du igen och påstår som förut att en Gti org går som en chipad som för i tid.För att du ska se vad som händer i verkliga livet samma dag samma tidpunkt så får du se här.Observera att programet har inte ens addapterat sig full ..

    Acctest före/ efter VAG GOLF 2.0fsi 200hk org
    17" 10c vid org test, 2 personer torrt vägföre.
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    org St1

    0-60km/h 4,4s 3,6s
    0-100km/h 8,3s 7,3s
    100-150km/h 8,4s 6,6s
    100-180km/h N/A 12,7s
    201m 10,6@111,3km/h 10,4@125,1km/h
    402m 16,0@146.1km/h 15,5@156,4km/h
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-10-01 klockan 21:10. Anledning: Redigerade sista raderna som ej hade med tråden att göra.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Basti Visa inlägg
    Trimfirmorna måste vara grymt skickliga på att förmedla en känsla av att den är piggare när den i själva verket är nästan slöare än orginial om man får tro dig.
    Just den biten är ju ganska enkelt, det är ju bara att programera om gaspedalens läge. Gammalt trick som trimfirmorna anammade direkt när gaswiren försvann.


    .

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jobbar själv med motorutveckling, bland annat med turbomatchning och förundras över alla fantastiska optimerade programvaror som finns att köpa till sin personbil för en spottstyver. Det finns ingen idag i motorbranchen som lämnar utrymmen för de effekthöjningar som anges utan att tumma kraftigt på hårdvarugränser och emissioner.

    Det kan förvisso vara möjligt att momentant höja effekten till de nivåer som anges av trimmarna (som ger en känsla av en mycket starkare motor och bättre prestanda kortvarigt), men då struntar trimmarna fullständigt i maximalt turbovarvtal, temp efter kompressor, avgastemperatur och cylindertryck.

    De trimmade bilarna som Foffa nämner borde dock ha presterat lite bättre än de gör. Troligen så blir de av någon anledning begränsade redan inom 402 m och tappar prestanda.

    Jag ska inte sticka under stol med att jag själv är lockad av en annan programvara som ger en rapp bil i stan och fina omkörningsprestanda, men jag känner till för mycket av de eventuella konsekvenserna av övervarvad turbo etc och törs inte utsätta min motor för detta.

  14. #14
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hahaha

    Kärra Foffa nu är du igen och påstår som förut att en Gti org går som en chipad som för i tid.För att du ska se vad som händer i verkliga livet samma dag samma tidpunkt så får du se här.Observera att programet har inte ens addapterat sig full ..

    Acctest före/ efter VAG GOLF 2.0fsi 200hk org
    17" 10c vid org test, 2 personer torrt vägföre.
    Alla mätningar är utförda med Racelogic´s GPS mätutrustning

    org St1

    0-60km/h 4,4s 3,6s
    0-100km/h 8,3s 7,3s
    100-150km/h 8,4s 6,6s
    100-180km/h N/A 12,7s
    201m 10,6@111,3km/h 10,4@125,1km/h
    402m 16,0@146.1km/h 15,5@156,4km/h


    Mvh
    Fortfarande så har ju jag 165kmh redan vid 201m och 210kmh på enbart 1.75bar ladd vid 402m så jag tar gärna ett race på motorvägen.

    Du använder ju fortfarande din G-tech grunka.
    ALLA testade orginal GTI 2.0T har haft 155-159Kmh i alla tester.

    Besök strippen istället för att bevisa hur lite du vet om trimning och om hur motorer fungerar.


    Lyssna lite på Daniel Carlsson om du inte vill lyssna på mig då jag med mina världsrekord för både V5 , och Bora och MAX effekt ur orginal styrdon på MK4 samt mina kammar jag tagit fram med en porsche tuner vet ju nada
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-10-01 klockan 21:01.

  15. #15
    Aero++
    Gäst

    Chipp trim vs 60fot , 201 och 402m tider & trap speed

    Kära foffa2010

    Jag använder racelogic vilket är testat jämfört med strippen och skillnad är inget alls.Teknikensvärld använder sig av racelogic med nu för tiden .

    Angående din bil,det ända du har är siffror från en repa,fixa din bil så att den håller den effekt hela tiden, så att den inte bli i garaget 11 månader om året.

    Stripkörning vad ska jag göra där det enda man se hur folk kör en repa ,sen efter den så blir dem boxerade vad är roligt med det ?
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-10-01 klockan 21:11. Anledning: Redigerade sista raderana som ej hade med tråden att göra.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Foffa har mig veteligen kört över 20 repor i år. Bilen har för övrigt stått på jobbparkeringen varje dag detta år tills drivaxeln rök för en dryg månad sen.

    Inte illa med en FWD med 500 hk som jobbpendlarbil.

  17. #17
    Aero++
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Foffa har mig veteligen kört över 20 repor i år. Bilen har för övrigt stått på jobbparkeringen varje dag detta år tills drivaxeln rök för en dryg månad sen.

    Inte illa med en FWD med 500 hk som jobbpendlarbil.
    Ta det lungt nu,jag försöker bara skoja med Foffa men ni verkar ta det hela på så blodig allvar.Det finns ingen chans att jag kör ifrån hans bil skojar bara,angående strippen så vet jag inte hittade på där oxå lite bara för att skoja.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2007-10-01 klockan 21:04.

  18. #18
    jonis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    BSR har ju tyvärr kört orginaltider 2 år i rad både på mantorp och i tunertestet.
    Vi körde ju samtidigt med Skodaklubben med en orginal 180hk och en orginal 200hk och dessa bilar presterade samma.

    Och nu har dom ju upprepat sin trap speed på 156~159kmh som är orginaltid.


    De skodakillar som först körde BSR och sen V-tech är tillbaka till orginal då både V-tech och BSR tyvärr klipper och pulserar.

    Både V-tech och BRS vet exakt vilken Skoda jag pratar om som fick 3tum monterat för ca 5 månder sen och ingen av firmorna gjorde ägaren nöjd.

    Men om någon från GTIklubben tar och testar sin chipade och får en trap speed över 160kmh så är ju det jättefint och ett bevis på att trimmat gav något om det nu är värt att ha 5kmh högre slutfart på 402m.
    Det är ju väligt lite vid ett rödljusrace

    Daniel Carlsson från labbet kanske orkar räkna på meter


    Eller så kan vi kolla orginal tider i bilsport mot BSR i tuner test 2005,2006 och 2007.
    Sen finns det också tider från Mantorp när vi var där och testkörde
    Om det är en Södertälje bil vi pratar om borde han vara nöjd då han inte har några ryck eller pulseringar kvar i bilen.

    Vi ska ta in bilen så fort han har tid och mäta upp effekten.

    En likadan bil med samma trim gav 277 hk i motor.

    Vi hade några 2006 års skoda rs som hade problem med ryckningar men ALLA är åtgärdade nu!

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vem/vilka representerar du, Jonas?

  20. #20
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vem/vilka representerar du, Jonas?

    V-tech i södertälje

    Börja posta WHP så vi kan räkna på det.
    Sen får "Z" köra ett tidkort som är bättre än orginal.


    Det man ska tänka på är att tex ett svep 1000-7000v på 4an måste ta minst 20-25 sekunder för att visa rätt effekt hur det blir på gatan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin