Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Jan-Olof Cederholm
    Ort
    Nättraby
    Inlägg
    28

    Besviken😤 Dunkar vid högersväng

    Bil passat 2,0tdi 170 Hk r Line 2010. Köptes för knappt en månad sedan. Upptäckte efter köp dunkande från framvagnen vid kraftig högersväng i ganska hög fart. Typ vid avkörning från motorväg el dyl. Ok tänkte jag. Bytt vänster drivknut. Den gamla inte dålig. Bromsskivor och belägg fram bytta. Fick för mig att det kom från högersidan och nu låter även vid rattutslag åt höger vid redan 30 kmh. Bytte även hela drivaxeln höger sida. Har slitit o dragit o inte hittat något dåligt hjullager.Har haft en mekaniker från Börjessons till o provköra. Han kom med förslag på motorfäste eller fjäderbenslagring.
    Någon som har någon ide???

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Jan-Olof Cederholm
    Ort
    Nättraby
    Inlägg
    28
    Kan komplettera lite. Har kollat bussningar i länkarmar. De ser bra ut. Har kollat nedre motorfästet och visst rör det sig så motorn vrider sig lite, men bilen låter ju så jag knappt vill köra den...
    Senast redigerad av JanneVTR den 2020-03-18 klockan 17:43.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Om det skulle vara motorfäste tycker man att problemet borde gå att provocera fram utan att bilen körs, t ex genom att ställa den på tvären i en brant sluttning. Om du lyckas provocera fram felet med stillastående bil så blir det nog mycket lättare att leta fram källan med hjälp av stetoskop.

    Annars kanske billigaste felsökningen kan vara att ta bilen till en besiktnings-station. Gör en kontrollbesiktning och be dem leta särskilt efter detta problem.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är detta vid belastning eller rullning?
    Kommer ljudet vid sväng och belastning är det tripodled som skall bytas.

    http://www.autodoc.se/reservdelar/tr...0170/vw/passat

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Jan-Olof Cederholm
    Ort
    Nättraby
    Inlägg
    28
    Tackar för svar��. Jo bilen låter hela tiden så fort jag svänger minsta lilla åt höger. Fort som sakta. Kollade igenom papper från tidigare ägare där det stod att vänster drivaxel var bytt för ca 700 mil sedan. Jag har ju själv bytt höger drivaxel. Kommer att lämna in bilen på verkstad på måndag då jag inte hinner med mer felsökning. Återkommer efter detta.
    Återigen tack��

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Väldigt konstigt att det låter lika mycket både under belastning och frirull..!

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Jan-Olof Cederholm
    Ort
    Nättraby
    Inlägg
    28
    Låter både vid acc och broms. Räcker o vrida några grader åt höger. Som sagt, bilen ska in på verkstad på måndag. Lite besviken när man gjort sig av med en fin Volvo bara för att förhoppningsvis få en bättre dragbil. Aja, besvikelsen går nog över, men just nu känns det så..

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Jan-Olof Cederholm
    Ort
    Nättraby
    Inlägg
    28
    Hej. Här är svaret på problemet. Det var den inre drivknuten dvs tripodleden på vänster sida som var dålig. Detta trots den var bytt för bara ca 700 mil sedan. Nu sitter det en ny drivaxel på vänster sida med.
    Nu e man med igen ��

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Härligt att det löste sig.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vilken tur att du hittade felet!

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-07-03, 22:02
  2. DSG6 Golf GTI -10 "dunkar" i växel ibland
    Av Iceman i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 18:10
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 19:31
  4. nya däck idag! Besviken!!!!!!!!!
    Av blackfox i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 09:52
  5. "knarrande" ljud vid högersväng MK2-90
    Av bafvern i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin