Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilken motor

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31

    Vilken motor

    Hej jag har inte haft golf förut så jag skulle vilja veta vilken motor storlek jag ska välja så jag inte köper en slö motor,
    Från årsmodell 2012 och uppåt

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om den inte ska vara slö så kanske man ska undvika den vanliga 1,6:an utan direktinsprutning, jag har själv en Tsi122 med kamkedja kanske inte slö men inte värsta raketen, en Tsi160 borde inte göra er besviken

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31
    Vad är det Tsi 160
    Står det för 1,6

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej, det står för TSI-motor med 160 hk.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är inte motorns cylindervolym som är avgörande för prestandan, utan effekt/vridmoment. Med anledning av den ålder på bil som du anger så verkar du sikta på Golf generation 7 som började tillverkas i augusti 2012 som modellår 2013.

    Men det är så klart svårt att veta vad du anser är "slött" och "snabbt" då uppfattningen om det är mycket individuell. Generellt kan man säga att prestanda för segmentet ökar över standard med Golf GT och uppåt, allt under det är standardprestanda för segmentet. Golf generation 7 GT varierar motoralternativ med modellår, men ungefär se nedan:

    GT
    TSI 140
    TSI 150
    TDI 150 (även som 4Motion)

    Dessutom finns:
    TSI 180 4Motion (endast Alltrack)

    Som prestanda-Golf räknas:
    GTE 204 hk
    GTD 184 hk
    GTI 230-245-265-290-310 hk
    R 300-310 hk

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2020
    Namn
    sonny murberg
    Ort
    BORÅS
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är inte motorns cylindervolym som är avgörande för prestandan, utan effekt/vridmoment. Med anledning av den ålder på bil som du anger så verkar du sikta på Golf generation 7 som började tillverkas i augusti 2012 som modellår 2013.

    Men det är så klart svårt att veta vad du anser är "slött" och "snabbt" då uppfattningen om det är mycket individuell. Generellt kan man säga att prestanda för segmentet ökar över standard med Golf GT och uppåt, allt under det är standardprestanda för segmentet. Golf generation 7 GT varierar motoralternativ med modellår, men ungefär se nedan:

    GT
    TSI 140
    TSI 150
    TDI 150 (även som 4Motion)

    Dessutom finns:
    TSI 180 4Motion (endast Alltrack)

    Som prestanda-Golf räknas:
    GTE 204 hk
    GTD 184 hk
    GTI 230-245-265-290-310 hk
    R 300-310 hk
    Hur är denna med motorn https://www.blocket.se/annons/alvsbo..._fin_/88686133
    Det med att den inte ska vara slö är ju att den ska vara bra i omkörningar och inte sacka i uppförsbackar

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Sonny Visa inlägg
    Hur är denna med motorn https://www.blocket.se/annons/alvsbo..._fin_/88686133
    Det med att den inte ska vara slö är ju att den ska vara bra i omkörningar och inte sacka i uppförsbackar
    Precis som Marcus skriver, det är väldigt individuellt. Mitt råd till dig är kort och tråkigt: Ut och testkör.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Blir jättesvårt att svara på om en bil är bra i omkörningar eller ej, beror på vad man förväntar sig. Bilen du länkar till har motorn med lägst effekt i Golf generation 7. Enligt min mening en mycket bra bruksmotor med samma eller bättre vridmoment än äldre tiders 2 liters sugmotorer. Kan inte föreställa mig att den skulle ha några problem med uppförsbackar, vad nu det är, i Tyskland körs det tusentals sådana här Golf upp och ner för Kasselbackarna, i bergspass m.m. Som skrivs i tidigare inlägg, bäst är att ge sig ut och testköra själv.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Uppför dom brantaste backarna kommer du, och prestanda för att köra om fordon som går långsammare än högsta tillåtna landsvägsfart, det klarar man i en Volkswagen Typ 1 !
    Sen kvittar det helt hur stark motor du har, du blir alltid omkörd, hela tiden. Kör du 70 så är det för långsamt, kör du 100 så är det också för långsamt, kör du 150-för långsamt, 200...….

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Jag har haft 1,2 Tsi som lånebil några gånger, den räcker helt klart till för normal körning. Sitter ju turbo i så det trycker på hyfsat från botten.

Liknande ämnen

  1. vilken vev abf motor
    Av walle70 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 23:50
  2. Vilken effekt i denna motor?
    Av Basti i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 21:27
  3. Vilken generator påssar på vilken motor
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:08
  4. vilken motor i min jetta??
    Av vw-power i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:17
  5. vilken motor Mk3 ( efterlysning )
    Av J.L i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin