Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Backe
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    15

    Auktoriserad service

    Hej

    Bilen talade om att det var dags för inspektion. Ringde Din bil för prisuppgift. Utökad inspektion (bilen ca 2,5 år 4000mil) samt byte av olja i Haldex kopplingen 5100kr. Innan jag ens hann säga något meddelade kundmottagaren att dom matchar andra auktoriserade verkstäder prismässigt och sänkte raskt priset till 4000kr.
    Lite oväntat men helt ok för mig...

    På väg för att lämna in bilen tänder den en varningslampa. Något om att bilen endast får lämnas i Pläge. Googlar på detta o hittar en artikel i Vi bilägare där VW Sverige uttalar sig om att detta är ett känt fel med en åtgärd som innebär byte av spakställ.
    Visar den artikeln för kundmottagaren, som först verkade helt ovetande om detta fel, men sen plötsligt kände till att det i vissa fall räcker med byte av en microbrytare istället för byte av spakställ.
    Det slutar med att min DWA garanti ska täcka en felsökning i samband med att bilen servas.
    Jag blir uppringd när bilen är färdigservad och får då veta att spakstället måste bytas samt att man hittat fukt i bakdörrarna, vilket oxå ska åtgärdas inom ramen för DWA garantin. För denna åtgärd ska bilen stå på verkstad 3 dagar och uder tiden tillhandahåller Din bil fri lånebil.

    Lite väl mycket fel på en så pass ny bil men bemötandet och att dessa fel avhjälps på garanti känns iaf bra.

    Anders

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Anders.B Visa inlägg
    Hej

    Bilen talade om att det var dags för inspektion. Ringde Din bil för prisuppgift. Utökad inspektion (bilen ca 2,5 år 4000mil) samt byte av olja i Haldex kopplingen 5100kr. Innan jag ens hann säga något meddelade kundmottagaren att dom matchar andra auktoriserade verkstäder prismässigt och sänkte raskt priset till 4000kr.
    Lite oväntat men helt ok för mig...
    Nu går jag lite offtopic men men, jag hänger upp mig mycket på priserna i verkstaden.
    Detta borde verkligen Din Bil i Lund ta efter för det är hutlösa priser i verkstaden, inte nog med att reservdelarna är dubbelt så dyra som i Tyskland, utan även att timkostnaden är sjukt dyr.

    Som exempel har verkstaden upptäckt lite glykol på en slang och vill ta hand om det, vilket är självklart enligt mig. Men slutpriset blir för byte av slangbiten och arbetskostnad ca 5000:- Anledningen är att slangen "sitter" dumt till.
    Jag skrev i en annan tråd om vilka sjuka priser verkstaden tar, blir ju ebb i kassan efter ett verkstadsbesök
    Jag älskar verkligen VW´s bilar och har haft flera genom åren, mina släktingar kör och har kört VW i många år.
    Vi träffades för ett tag sedan och vi var alla överens, nästa bil blir förmodligen inte VW om det inte händer något drastiskt med priserna i verkstaden. Har pratat med Audiägare på jobbet som håller med om hutlösa priser.
    Nu har ju minnesfunktionen i elstolen lagt av som jag skrev om i en annan tråd och jag vet knappt om jag vågar lämna in bilen.
    Någon ungefärlig prisuppgift får man inte heller av kundmottagaren, utan bilen ska in på två dagars felsökning först.

    Angående din bil TS så måste man verkligen gå igenom bilen grundligt innan garantin går ut annars blir det lätt en chock.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    En stilla undran: är Motorcenter Skurup lika gnidna ?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    En stilla undran: är Motorcenter Skurup lika gnidna ?
    Vet ej. Har enbart nyttjat Din Bil i Lund, men funderar starkt på Bilmo i Eslöv som jag hört bra om, både kunniga och med vettigare priser.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-02-29 klockan 16:22.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vi träffades för ett tag sedan och vi var alla överens, nästa bil blir förmodligen inte VW om det inte händer något drastiskt med priserna i verkstaden. Har pratat med Audiägare på jobbet som håller med om hutlösa priser.
    Landet är Sverige med det kostnadsläge som gäller här, dessutom storstadsregion med brist på kvalificerad arbetskraft, dyr mark etc. Vilka andra märkesverkstäder i samma region tillämpar betydligt lägre priser? Mitt tips till dig är att ta in offert från andra, mindre VW verkstäder, utanför storstadsregionen.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Landet är Sverige med det kostnadsläge som gäller här, dessutom storstadsregion med brist på kvalificerad arbetskraft, dyr mark etc. Vilka andra märkesverkstäder i samma region tillämpar betydligt lägre priser? Mitt tips till dig är att ta in offert från andra, mindre VW verkstäder, utanför storstadsregionen.
    Förstår och håller med. Men man kan undra varför man bygger nya dyra lokaler och dessutom bygger om efter några år, kommer inte ihåg summorna nu, men billigt var det inte.
    Ska kolla upp VW i Eslöv och Landskrona som inte ligger långt ifrån vare sig Malmö eller Lund.
    Två VW-handlare på betydligt mindre orter. Den ena av vad jag hört av kollegor är riktigt bra med kunniga mekaniker till betydligt lägre priser.
    Jag kan skriva om fler negatva saker om Lunds verkstad med ord som slarviga och okunniga men jag struntar i det

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Förstår och håller med. Men man kan undra varför man bygger nya dyra lokaler och dessutom bygger om efter några år, kommer inte ihåg summorna nu, men billigt var det inte.
    Ska kolla upp VW i Eslöv och Landskrona som inte ligger långt ifrån vare sig Malmö eller Lund.
    Två VW-handlare på betydligt mindre orter. Den ena av vad jag hört av kollegor är riktigt bra med kunniga mekaniker till betydligt lägre priser.
    Jag kan skriva om fler negatva saker om Lunds verkstad med ord som slarviga och okunniga men jag struntar i det
    Det är oftast OEM'erna som ställer krav på hur lokaler m.m. ska se ut för att firmorna ska få fortsätta sälja deras bilar.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Det är oftast OEM'erna som ställer krav på hur lokaler m.m. ska se ut för att firmorna ska få fortsätta sälja deras bilar.
    Det har du säkert rätt i att det är så och då blir allt dyrare för kunden, men borde finnas gränser.
    Konstigt då att verkstaden TS lämnade bilen till prismatchade med andra VW-verkstäder?
    Sen är det väl ren slump att de dyrare verkstäderna är slarvigare och okunnigare med jobben de gör?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    VW Service partner brukar ofta matcha offert från annan verkstad.
    Självklart ställer biltillverkaren krav på utformningen av en återförsäljares lokal. Och verkstaden behöver vara attraktiv för att behålla befintlig personal och locka till sig ny. Det är stor brist på kvalificerad arbetskraft inom motorbranschen i Sverige. Jag tycker också att service av bilar kostar mycket pengar, så är också bilen en av de dyraste produkterna vi köper och använder. Men i sammanhanget är det intressant att ställa frågan - vem av er är intresserad av att sänka sin lön, så att företagen ni jobbar för kan sänka pris ut till sina kunder? Eller att flytta in i ett enklare kontor, ingen renovering osv... Brukar mycket sällan vara någon som är intresserad av det, men alla andra får så klart gärna sänka sina löner, bara jag får det billigare... Vidare, vanligt att kunder blandar ihop biltillverkare och återförsäljare samt auktoriserad verkstad. Återförsäljaren, verkstaden är företag som agerar efter det de tror på. Utifrån de krav som biltillverkaren kan ställa. Sen väntar jag fortfarande på svar på frågan vilka andra jämförbara märkesverkstäder inom samma region som är betydligt billigare på service och reparationer? Är det Volvo-verkstaden? Är det Mercedes-verkstaden? Är det Kia-verkstaden?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW Service partner brukar ofta matcha offert från annan verkstad.
    Självklart ställer biltillverkaren krav på utformningen av en återförsäljares lokal. Och verkstaden behöver vara attraktiv för att behålla befintlig personal och locka till sig ny. Det är stor brist på kvalificerad arbetskraft inom motorbranschen i Sverige. Jag tycker också att service av bilar kostar mycket pengar, så är också bilen en av de dyraste produkterna vi köper och använder. Men i sammanhanget är det intressant att ställa frågan - vem av er är intresserad av att sänka sin lön, så att företagen ni jobbar för kan sänka pris ut till sina kunder? Eller att flytta in i ett enklare kontor, ingen renovering osv... Brukar mycket sällan vara någon som är intresserad av det, men alla andra får så klart gärna sänka sina löner, bara jag får det billigare... Vidare, vanligt att kunder blandar ihop biltillverkare och återförsäljare samt auktoriserad verkstad. Återförsäljaren, verkstaden är företag som agerar efter det de tror på. Utifrån de krav som biltillverkaren kan ställa. Sen väntar jag fortfarande på svar på frågan vilka andra jämförbara märkesverkstäder inom samma region som är betydligt billigare på service och reparationer? Är det Volvo-verkstaden? Är det Mercedes-verkstaden? Är det Kia-verkstaden?
    Jag har aldrig hört något om att "min" VW-verkstad prismatchar med andra VW-verkstäder, vare sig från släkt eller vänner.
    TS var den första som jag hörde talas om som fått en prismatchning och sänkt pris.

    Att det är brist på kvalificerad personal har jag märkt flera gånger, men vad jag förstått så har de inga löner att "skryta" med så det är kanske inte så konstigt. Tydligen tjänar mekanikerna mer på en del småorter då, eftersom den är kunnigare och bryr sig mer. Och självklart vill väl alla tjäna så mycket pengar som möjligt och sedan betala så lite som möjligt för varor och tjänster.
    Bilen är ju dessutom det överlägset dyraste att äga som vi har i vår familj, därför vill tex jag ha ner priset på min service, som jag anser ha ökat rent för mycket de senaste åren. Just priserna på service och reservdelar har blivit svinigt höga.

    Hur priserna är i andra bilmärkesverkstäder har jag inte mycket koll på då jag jag för det mesta ägt VW, i varje fall de senaste 15 åren. Med jämförbara verkstäder menar jag VW-verkstäderna som ligger runt Lund-området.

    Sen det du skrev om att begära offert från flera verkstäder är ju smart, det fungerar väl säkert bra på vanlig service?
    Men allt annat blir det svårare på då verkstäderna alltid vill ha in bilen i två dygn för "felsökning" oavsett fel.
    Som exempel hade jag en lampa till golvbelysningen som glappade ibland = två dagars felsökning.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Jag har jobbat många år med att ta in typ fem offerter och sedan spela ut verkstäderna mot varandra. Det är klart att man får ganska lika pris i t.ex stockholmsområdet av VW Stockholm kedjan, men det finns andra auktoriserade verkstäder man kan använda. Det brukar kapa priset med ungefär 20% från den dyraste offerten. Det kan ta lite tid och mejlande fram och tillbaka men tid är.... pengar. Jag frågar alltid efter "rätt pris" och ett pris de kan stå för, men även det går att pruta 20% på ibland.

Liknande ämnen

  1. Motoruppdatering hos auktoriserad VW?
    Av Hokim i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 08:12
  2. Service
    Av HardstyleBoy i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 12:58
  3. Auktoriserad verkstad "provkör"....
    Av wibmag i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 20:45
  4. Service lampa /olje service..
    Av ovredsson84 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 19:44
  5. service
    Av JEE i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin