Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Pär Sköld
    Ort
    LIMHAMN
    Inlägg
    3

    Uppdatera (avgaserna ni vet) en Passat 3c 2010 (2.0TDi, Rline)?

    Hej,

    jag har inte uppdaterat bilen med den "nya" mjukvaran för miljöanpassningen. VW ligger på och erbjuder nu en gratis service (1900kr) om jag uppdaterar. Skall jag ta erbjudandet?

    Bilen har gått 25.000mil och jag sköter servicen och underhållet. Inklusive kul saker som insug/fördelare(typ ventil-förgasare), hjulupphängningar, glapp i lås, dieselvärmare etc etc... Jag vill alltså ha bilen ett par år till då den är väldigt fräch, nästan fri från rost, fyller mina behov och tål barn bra

    Jag vill inte uppdatera om jag riskerar problem eller en tråkigare bil, den börjar ju bli rätt så gammal nu så jag tänker att allt är inslitet på sättet den körs nu. Rätt eller fel.. Men om det inte spelar roll för prestanda eller livslängd kan jag uppdatera.

    Tack för hjälp, jag kan underhåll men är inte så motorintresserad generellt.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Par.skold Visa inlägg
    Hej,

    jag har inte uppdaterat bilen med den "nya" mjukvaran för miljöanpassningen. VW ligger på och erbjuder nu en gratis service (1900kr) om jag uppdaterar. Skall jag ta erbjudandet?

    Bilen har gått 25.000mil och jag sköter servicen och underhållet. Inklusive kul saker som insug/fördelare(typ ventil-förgasare), hjulupphängningar, glapp i lås, dieselvärmare etc etc... Jag vill alltså ha bilen ett par år till då den är väldigt fräch, nästan fri från rost, fyller mina behov och tål barn bra

    Jag vill inte uppdatera om jag riskerar problem eller en tråkigare bil, den börjar ju bli rätt så gammal nu så jag tänker att allt är inslitet på sättet den körs nu. Rätt eller fel.. Men om det inte spelar roll för prestanda eller livslängd kan jag uppdatera.

    Tack för hjälp, jag kan underhåll men är inte så motorintresserad generellt.
    Nu svarar jag bara för mig själv, men jag hade inte brytt mig om att uppdatera om bilen går bra och inte får anmärkningar på bilprovningen. Bilen är ju 10 år gammal och du sköter ju redan all service själv.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Pär Sköld
    Ort
    LIMHAMN
    Inlägg
    3
    Hej, det är lite så jag tänker oxå. Servicen de "bjuder" på är ju olja, oljefilter och luftfilter. Men man lär ju inte komma därifrån utan att få veta att allt egentligen skall bytas och det bums. På deras verkstad.

    (när jag säger servar själv menar jag tar till andra verkstäder, där var jag oklar. Eftersom det inte längre finns lyftar i stan så kan jag inte byta olja själv. Och då måste den ändå in på verkstad. Hjulupphängningar och sådant får oxå verkstaden fixa. Men inte VW verkstad. De är ju skogstokiga. De behandlar ju en 10 år gammal bil som en nybil med vagnsgaranti när de skall byta något.

    Parkeringsärrmare på VW: 30.000 - på vettig verkstad 2.600kr. Brännaren är ju en slitdel. Jag vill inte ha ett helt nytt system.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Par.skold Visa inlägg
    Hej,

    jag har inte uppdaterat bilen med den "nya" mjukvaran för miljöanpassningen. VW ligger på och erbjuder nu en gratis service (1900kr) om jag uppdaterar. Skall jag ta erbjudandet?

    Bilen har gått 25.000mil och jag sköter servicen och underhållet. Inklusive kul saker som insug/fördelare(typ ventil-förgasare), hjulupphängningar, glapp i lås, dieselvärmare etc etc... Jag vill alltså ha bilen ett par år till då den är väldigt fräch, nästan fri från rost, fyller mina behov och tål barn bra

    Jag vill inte uppdatera om jag riskerar problem eller en tråkigare bil, den börjar ju bli rätt så gammal nu så jag tänker att allt är inslitet på sättet den körs nu. Rätt eller fel.. Men om det inte spelar roll för prestanda eller livslängd kan jag uppdatera.

    Tack för hjälp, jag kan underhåll men är inte så motorintresserad generellt.
    Alla vittnar väl om att de får en bil som går sämre. Dessutom har jag felsökt på några uppdaterade bilar där EGR klappat ihop cirka 300-500 mil efter uppdatering. Dessa bilar har gått cirka 8000-17.000 mil och fungerat utmärkt innan. Tack vare felsökningen har de kunnat trycka upp felkoderna i näsan på servicerådgivarna och sluppit betala 10.000kr för byte av EGR.

    Mitt råd är helt och hållet att avstå.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    För de flesta EA189 bilar med uppdaterad motorstyrning som jag varit i kontakt med märks inte någon skillnad överhuvudtaget. I det aktuella fallet skulle jag inte bry mig om uppdatering med tanke på bilens ålder och miltal, det tillför inget för ägaren. För yngre bilar eller bilar med lägre miltal och komplett servicehistorik skulle jag ta detta i beaktande inför ett beslut:

    http://www.vwdieselinfo.se/2017/06/1...atgarda-bilar/
    Senast redigerad av Marcus den 2020-02-28 klockan 21:34.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det blir väl ganska tydligt att VAG Sverige tagit fram detta program p.g.a. att det är väldigt vanligt att någon eller några av dessa listade komponenter havererar kort efter uppdateringen av mjukvara. Skriverierna i media om detta är naturligtvis inte bra.

    Om bilen går som innan uppdateringen, finns ju inget syfte med den specialskrivna programvara överhuvudtaget.
    Jag nöjde mig med en söksträng eftersom man kan tillbringa timmar av läsning bara genom den korta slagningen. Det är väl tyvärr så att gemene man och kvinna som inte är särskilt tekniskt begåvad inte nödvändigtvis sätter detta i samband med uppdateringen. Komponenter i bilar slits och går sönder ändå liksom.

    https://www.google.se/search?source=...g4.NJ0cjBNllMM
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-02-28 klockan 14:44.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Detta är inget unikt för VW i Sverige. Människor har svårt att skilja på vad som beror på vad och sen finns det både lycksökare och naiva som känner doften av pengar. Nu har VW hur som helst en hantering av detta och det är naturligtvis utmärkt.

    Den uppdaterade motorstyrningen förändrar inget avgörande eftersom bilarna även utan åtgärden uppfyller avgaskraven för Euro 5 precis som andra Euro 5 bilar från andra tillverkare. Däremot har original motorstyrning mjukvara/funktion som inte är tillåten. Det gäller att inte blanda ihop EA189 problematiken i USA med den i EU. Inte samma sak.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Pär Sköld
    Ort
    LIMHAMN
    Inlägg
    3
    Tack alla,

    det blir ingen uppdatering. Bilen funkar jättebra som den gör och jag vill inte riskera något i onödan som gör att jag måste byta bil innan barnen har blivit av med barnstolarna.

Liknande ämnen

  1. passat tdi rline 2010 problem
    Av buickgs i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-13, 13:46
  2. varma lager eller bromsar bak passat 3c 2010
    Av Crippep i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-18, 00:27
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 23:00
  4. bromsbyte passat variant 3c 2010
    Av dcp-131c i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 20:29
  5. Säkringsproblem..passat 3C 2010
    Av Colfritz i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin