Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2

    Passat 1.8t -01 knackar i motorn

    Hej. Jag skulle behöva hjälp.

    För ca 6-7 år sen började motorn att knacka som en diesel bil. Och det är inget tickande, det knackar. Det blev bärgare till verkstan som tog ner och gjorde rent tråget, för det var tydligen ett vanligt problem, det kostade ca 6000:-. Efter det var det bättre men inte riktigt bra. Bilen knackade till några gånger när man körde med den ibland för att sen låta som vanligt igen. Det lät som att det var dåligt oljetryck, knack, knack och sen kom trycket tillbaka och den lät som vanligt. Men bilen gar gått bra hela tiden och verkstan sa att det var inget att göra åt så jag har kört på som vanligt.

    Nu har bilen åter börjat knacka som den lät när jag tog den till verkstan. Inte hela tiden. Den knackar några gånger när den startas sen slutar det. Men när bilen blir varm knackar den helatiden om den står på tomgång, ger jag gas slutar den att knacka, men så fort jag släpper gasen börjar knacket igen. Jag tycker det låter som det kommer från området runt någon av de två bakre cylindrarna. Jag har inte kört med den sen den började knacka mycket. Och eftersom bilen inte är värd vad servicen kostar så har jag själv plockat ner oljetråget och gjort rent det. Men det var ganska rent, däremot ser det ut att vara mycket beläggningar i resten av motorn (från mitten av oljepumpen och uppåt). Oljesilen som brukar bli igentäppt var uppklippt, så det var bara ett stort hål utan nät. Jag passade även på att byta oljepump och jag har gjort en motorrengöring med mekonomens Omega produkt.

    Efter att jag skruvade ihop bilen lät den bra. Men på test turen så knackade den precis som tidigare efter ca 15 min körning.

    Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag har läst en massa trådar om att det kan vara ventillyftarna? Det sitter ju hydrauliska lyftare på 1.8t. Kan man renovera dom eller måste man byta ut dom? Finns det nån annan ventiljustering?
    Eller kan det vara något annat? Någon som har erfarenheter av liknande problem?

    Tacksam för svar

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Citat Ursprungligen postat av Henkan79 Visa inlägg
    Hej. Jag skulle behöva hjälp.

    För ca 6-7 år sen började motorn att knacka som en diesel bil. Och det är inget tickande, det knackar. Det blev bärgare till verkstan som tog ner och gjorde rent tråget, för det var tydligen ett vanligt problem, det kostade ca 6000:-. Efter det var det bättre men inte riktigt bra. Bilen knackade till några gånger när man körde med den ibland för att sen låta som vanligt igen. Det lät som att det var dåligt oljetryck, knack, knack och sen kom trycket tillbaka och den lät som vanligt. Men bilen gar gått bra hela tiden och verkstan sa att det var inget att göra åt så jag har kört på som vanligt.

    Nu har bilen åter börjat knacka som den lät när jag tog den till verkstan. Inte hela tiden. Den knackar några gånger när den startas sen slutar det. Men när bilen blir varm knackar den helatiden om den står på tomgång, ger jag gas slutar den att knacka, men så fort jag släpper gasen börjar knacket igen. Jag tycker det låter som det kommer från området runt någon av de två bakre cylindrarna. Jag har inte kört med den sen den började knacka mycket. Och eftersom bilen inte är värd vad servicen kostar så har jag själv plockat ner oljetråget och gjort rent det. Men det var ganska rent, däremot ser det ut att vara mycket beläggningar i resten av motorn (från mitten av oljepumpen och uppåt). Oljesilen som brukar bli igentäppt var uppklippt, så det var bara ett stort hål utan nät. Jag passade även på att byta oljepump och jag har gjort en motorrengöring med mekonomens Omega produkt.

    Efter att jag skruvade ihop bilen lät den bra. Men på test turen så knackade den precis som tidigare efter ca 15 min körning.

    Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag har läst en massa trådar om att det kan vara ventillyftarna? Det sitter ju hydrauliska lyftare på 1.8t. Kan man renovera dom eller måste man byta ut dom? Finns det nån annan ventiljustering?
    Eller kan det vara något annat? Någon som har erfarenheter av liknande problem?

    Tacksam för svar
    om nu oljesilen var uppklippt kan man ju undra vad verkstan har hållit på med. Hade liknande problem med min -01, kör nu på 10/40 delsyntet och tickandet är borta.Kärran har gått 33000 mil och går klockrent.Nyligen bytt kamrem med vattenpump samt kopplingskit och ett masivt svänghjul och hoppas på många mil till,i övrigt lite rost i höger framskärm nertill och bakre. Skärmen ska bytas i sommar.
    Senast redigerad av passat2001 den 2020-02-27 klockan 08:48.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    2
    @128.
    Jag har änvänt en motorrengöring. Den jag använde var ett märke som mekonomen säljer. Omega hette den, men ingen skillnad.

    @passat01.
    Ja det var min tanke också. Varför klippasönder silen istället. Varför inte sätta dit en ny sil? Jag kör också på 10/40 delsyntet. Du skrev att du hade liknande problem. Var byte av olja det enda du behövde göra för att komma tillrätta med problemet?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Stig Magnusson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    142
    Körde med Omega (Mekonomen) först, sen hade jag ner tråget och silen som rengjordes, samtidigt bytte jag oljepumpen. Ett jädrans skitgöra. Efter det så bytte jag olja till 10/40 Biltema och filter. Sen blev det tyst. Har en undran när oljesilen var uppklippt beckade inte kamaxel kedje sträckaren igen. Själv fick jag byta sträckaren och kedjan året innan tror jag det var.

Liknande ämnen

  1. Oljepumpshaveri Passat 1,8T-01
    Av Motörbomber i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-31, 06:02
  2. VW Polo -01 motorn knackar?
    Av Lina i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 23:27
  3. Motorn knackar. Golf IV GTI
    Av rwappling i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 09:02
  4. Avgasvärden Passat 1.8T -01
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 13:54
  5. Mk2a knackar från motorn
    Av J-ROS i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin