Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Roland Toresson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    8

    TSI 2,0 motorn & DSG i "ny" bil

    Hej
    Har ett projekt jag funderar på.
    Sätta en TSI 2,0 200hk motor i en gammal liten bil typ en Golf.
    (och varför inte en större med en gång, måste klara reglerna för amatörbyggt fordon 200hk/1000kg)

    Är det mycket mera besvär att sätta in en motor med DSG låda än om det vore en manuell.
    Hur styrs den, hämtar styrboxen mycket signaler från givare i bilen ?
    Stor del av kabelhärvan måste ju med från donatorbilen i vilket fall som helst för motorns styrbox.
    Är det någon som vet hur de fungerar mera exakt?

    TSI 2,0 200hk motorn skall ju vara ganska trimvänlig, mellan 240-250hk enligt chiptrimmar sidorna.
    Blir det något extra hk om man använder större IC än original med chiptrimmet.
    Om man vill upp i effekt efter det, är det byte av kamaxel då som är nästa lämpliga steg, om man inte byter turbo.
    Läste någonstans att sugmotorn skall ha en vassare kam, än vad det sitter i turbo versionen.

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    När du säger 2.0 TSI, menar du EA113 eller den nyare EA888 motorn? Helt olika motorfamiljer som båda funnits med olika beteckningar på motorkåpan, däribland "TSI".

    Jag har för mig att jag också läst att EA113 sugis har vassare kam än turboversionen, men om det är en EA888 motor du syftar på går det inte att jämföra eftersom det som sagt är en helt annan motor och av den motorfamilijen finns ingen sugmotor.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    I EA888 byter man väl till större turbo, spridare och soppapump samt mappar för detta.
    Det är säkert en del givare som ska flyttas med, samt immobilizern behöver antagligen programmeras bort.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Roland Toresson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    8
    Ok bortgjord
    Har noll koll på motor familj.
    Men efter lite nätkoll så är det gamla EA113 motorn jag menar.
    Den motorn finns i Passat TSI 2,0 200hk från 2008.
    Det är en sån som jag har funderingar på att transplantera till något äldre och mindre objekt.

  5. #5
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    2008 borde vara just den tiden när EA888 började ersätta EA113 i diverse VAG modeller. Såvitt jag vet har inte EA113 200hk (känd från mk5 Golf GTI) haft "TSI" branding i nån VW modell utan den har kallats "Turbo FSI" eller kort "TFSI". Endast den uppgraderade EA113 som finns i senare modeller med högre effektuttag döptes om till "TSI". Den nyare EA888 200hk bar dock redan från början "TSI" i VW modeller.

    Min poäng är att TSI vs. FSI/Turbo FSI/TFSI lätt kan misstolkas och det finns många som gjort felaktiga antaganden.

    Kort sagt:

    EA888 är den nyare motorfamiljen, använder kamkedja, känns lätt igen på att den har oljefiltret åtkomligt uppifrån (framme till vänster uppe på motorn).

    EA113 är den äldre motorfamiljen, använder kamrem. Denna har inte oljefiltret synligt uppifrån, och de turboladdade versionerna av denna motor täcks oftast (inte alltid) av en jättestor motorkåpa med inbyggd luftfilterbox.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Som Fredrik skriver så är det precis i gränslandet mellan EA113 och EA888. På Golf så var 2008 (Golf5) EA113 medan 2009 (Golf6) var EA888. Det enklaste är att titta hur den ser ut eller, som Fredrik säger, att veta om den har kamrem eller kamkedja. På EA113 så sitter oljefiltret under motorn, så verkligen på helt annat ställe.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Appropå att ta bort immon så har jag hittat en film på tuben om detta
    https://youtu.be/VkOUPmNdam0

    aliexpress har ett utbud av denna manick, vilken ska man välja ?
    https://www.aliexpress.com/wholesale...VAG+K+CAN+Plus

    men det förutsätter att motorn sitter i orginalchassiet och tändningen kan slås på


  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Roland Toresson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    8
    Ok verkar som jag får ta och kolla på en CC 2,0 2008-2010 och se vad det sitter för motor i den.
    Har en egen från 2010, men i den är det en R36 och det är något helt annat.
    Verkar som jag behöver läsa på innan jag "dödar" en ev donator bil
    så att jag inte går och låser hela styrboxen.
    Och man måste köpa en egen OBD låda är ju helt klart.

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Passat CC gick i produktion 2008 dvs. just när EA113 började fasas ut och som en ny modell fick den inte den utgående EA113, utan alla Passat CC 2.0 bensin har EA888.

    EA113 200hk tror jag du bara kan hitta i mk5 Golf GTI, Passat B6, Eos och kanske någon mk5 Jetta, samt vissa Audi och Seat + mk2 Skoda Octavia innan faceliften. Motorn finns i fler modeller, men då med högre effektuttag och om jag förstått det rätt behöver du en donator med max 200hk original.

    Resterande VW med 2.0 200hk borde vara EA888.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    EA888 MKB CAWB är 147 kW/200 hk, finns i CC från april 2008 till oktober 2010. CAWB finns även i Passat generation 6 mellan januari 2008 och juli 2010.

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Roland Toresson
    Ort
    Skara
    Inlägg
    8
    Har studerat och kollat lite i helgen.
    Och den motorn som jag kallade TSI 2,0 är en EA888, kollade på Bildelsbasen på olika årsmodeller.
    Oljefiltret sitter mitt på "baksidan" av motorn enligt deras bilder
    Och CC 2,0 mellan 2008-2010 har CAWB motorkod som Cheba och Marcus skriver,
    medans en 2012 har kod CCZB, fast den fortfarande kallas TSI.
    Om EA888 finns i flera olika effektutföranden så borde det inte vara så besvärligt att uppgradera en sådan i effekt.
    Får nog helt enkelt kolla vad jag hittar för alternativ när/om jag kör igång.
    Och jag tittade tittade efter motor i 200hk området för att klara vikt/effekt gränsen för amatörbyggt fordon max 200hk/1000kg.
    Tack för guidningen i motor djungeln allihopa, kommer nog med mera frågor om jag kommer till skott med projektet :-)
    Senast redigerad av RolandT den 2020-02-25 klockan 13:59. Anledning: Ändrade rad brytningen

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    TSI (Turbocharged Stratified Injection) står generellt för en viss typ av motorteknik. Har inget med motorfamilj, MKB eller liknande att göra. CCZB är mycket riktigt EA888, med 211 hk/155 kw, i CC från juli 2010 till april 2015.

Liknande ämnen

  1. Vilken olja till "VÅTA" DSG växelådor ??
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 10:44
  2. Hur får man ur "spridarna" på gx-motorn
    Av Loxarn i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 00:04
  3. "NY" Golf GTI MK1 -1983 (Rally bil)
    Av MattiasJohansson i forum Projektforum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 02:11
  4. "Köra in" ny bil
    Av Linus_R32DSG i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-27, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin