Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Patrik lorentzon
    Ort
    Veberöd
    Inlägg
    2

    Vw Touran 1.4tsi kamkedjebyte tips/hjälp + vekstadshandbok önskas

    Tjena hejsan allesammans.

    Pga ekonomiska skäl så blev det så att jag gav mig på att byta kamkedjan på denna
    bil. (Lån kvar och svindyrt på verkstad osv)

    Har inte postat här innan, men vill ändå påpeka att jag orkar inte med ev kommentarer om varför, eller att det är en skräp motor mm mm.

    i exakt denna stund sitter jag 4m från bilen där allt är bortrivet inkl kamkedja/drev mm.
    har även låst kammarns med special verktyget.
    dock gick klockefan i sönder för att bestämma var toppläget är... så något verkstad tips förutom skruvmejsel/stiftpenna etc är varmt välkommet denna tid en lördag.

    Och be ödmjukast om hjälp med följande;

    1. Var hittar jag en verkstadshandbok till ok peng för VW touran 1.4Tsi ecofuel 2009?
    En elektronisk version fungerar kanon. (Ladda ner en från emanualsonline för 125kr som inte ens inkludera någon bil innan 2016 🥴

    2. ja då tips toppläge (som kan göras nu, inte om 2-200dagar.

    3. Lite pepp att man löser detta... haft sjukt många bakslag och fattar varför verkstäder drar öronen åt sig när man nämner denna bilen/motor. 🙈

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kolla om det inte finns en bult i motorblocket som kan tas bort och man kan använda denna pinne för att verifiera vevaxelns läge
    https://www.ebay.co.uk/itm/121990738782 ta tyvärr någon vecka innan ni har detta verktyg

    kamkedjedrivningen är samma på 1,6 fsi och 1,4 tsi som finns i golfen så en rephandbok för Golf V eller Vi kan användas

    sådan otur, har det gått med longlife ?, har kört 15.500mil med min men inte bytt någon kedja ännu

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Patrik lorentzon
    Ort
    Veberöd
    Inlägg
    2
    Tack för svar. Har funderat men inte frågat runt vilken annan bil som har samma motor. Ska leta efter handboken till golf V 🙏🏻

    Jag har faktiskt den bulten du länka till. Den ingick i special verktyg satsen jag beställde. (Där klockan gick sönder)
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F124021632745

    Köpte bilen vid 2000mil. Den har fått gå mycket med hela familjen på 6st plus hund genom åren. Även dragit tunga släp vid många tillfällen. Den har blivit servad på mekonomen verkstad (folk jag litar på) sen den köptes med just longlife olja. Sett många inlägg om dessa motorer som gått 8-12000mil där dom rasat och motorn blivit skrot.
    min har nu gått 18500mil. Varit svårstartad sen strax efter sista servicen. Så den hade väl börjat kugga över där ungefär. Sen ställdes den i rätt bra lutning, stängdes av och rulla tillbaka. Då hörde jag ett konstigt rassel. (Den lämnades på verkstaden) Sen ringde dom och undrade om jag bärgat dit bilen då det inte fanns komp på bilen...
    Nä vi hade kört dit den... dom kollade med kamera så ventiler mm var hela. Men ville ha 26500kr inkl service för att fixa det. En bil som är värd 30-40 med lån på 40 är inte värd 27k i reperationer. Ny rep motor hittad för 20k. Köpte istället delar på Autodoc på black friday inkl bromsar för 4500kr. Och här e vi nu.

    så får kolla efter boken idag. Samt se var den bulten kan skruvas i. Hittar jag det kan den mont ihop inom någon timme.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Hur många mil har den gått mellan servicetillfällerna?, viskositet på oljan? ska ha sett på tuben när man använder den nämda bulten för att synka motorn men kan inte hitta den, men kolla ca 3:40 i denna film för evt. ledtråd https://youtu.be/ecKcHRZor24

    jag använder 5W-40 olja som jag byter tillsammans med oljefilter purflux LS391 med <15.000km intervall ( i ert fall ska purflux L353 användas)

    om tar bort oljetråget bör oljesugröret bytas till senaste versionen (03C115251AE ?)

    ni har fått PM

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag har inga svar på trådskaparens frågor.
    Men jag tycker att det är tragiskt dit bilindustrin hamnat med sina produkter i att dom oftast inte är ekonomiskt försvarbara att reparera efter tio år!
    Själv har jag en Golf TSI 06a som med bucklig framskärm, trasig backspegel, bucklig dörr som försäkringsbolaget föredrog att skrota än reparera! Ett jobb en gammal plåtslagare fixat efter eftermiddagskaffet! (förr i tiden)!
    Sen tror jag inte en sekund på att TSI motorns kedjeproblem har med long-Life service/typ av olja att göra eller missade servicar. Jag är övertygad om att orsaken är dålig kvalitet på både material och konstruktion.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Dessa motorer har ju dock i många fall gått 50-60'000mil utan bekymmer med 1500mils oljeintervall på taxibilar, så visst är konstruktion och material definitivt en bidragande orsak, men vags beslut om 3000mils longlife-servicar är rena döden för kedjan.. tagit ur kedjor ur dessa som varit 6-7cm längre än dom borde =S

    Mig veteligen inget sätt att låsa vevaxeln med nån bult, har alltid använt klocka/egengjord mall till dessa..är du säker på att den har kompression kvar, så är det bara måtta ut övre dödpunkt och veva dit en ny kedja.. har ventilerna krökt sig så äre värre.
    Vag här i krokarna ville ha ~17' för bara kedjebyte sist jag kollade.. vill inte veta va det blir med nån krokig ventil.. definitivt motorbyte iaf, då dom räknat bort sig på timpenningen, ~1800:- och det knappast är värt å lyfta topp å byta ventil/er å slå ihop.. rent tidsmässigt.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Var nu ikväll i GDS hallen för att tvätta den, kollade efter pluggen för den pinne jag nämde, pluggen ser ut att finnas på min iaf.
    sitter mot torpedväggen nära remskivan

Liknande ämnen

  1. Grenhage: VW Bolf GTI Hjälp med baknavet önskas!
    Av Grenhage i forum Projektforum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 17:59
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 20:49
  3. Letar fräsch etta! Tips önskas :)
    Av megasiken i forum VW-forum
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 22:42
  4. Tips om Golf GTI mk1 önskas
    Av Farbror Vattenmelon i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 15:58
  5. Kamkedjebyte hjälp
    Av Ravenous i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 11:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin