Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Berth Söderlind
    Ort
    BREDBYN
    Inlägg
    4

    Bahjulen lutar inåt Passat Variant -98

    Vår Passat som passerat 57000 har bakhjulen lutande inåt upptill, mätt på fälgkanten så är det mer än en centimeter. Upphängningarna är bytta för ca 2000 mil sedan, så vad beror det här på?

  2. #2
    GTI-nissen
    Gäst
    Troligtvis en fabriksinställning för att bättra på greppet bak vid snabb kurvtagning. Bilen blir mer understyrd, vilket är en säkrare egenskap än överstyrning för 99% av alla förare.
    Cambervinkel kallas detta om du vill forska mer.

    Slits däcken jämnt?

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Berth Söderlind
    Ort
    BREDBYN
    Inlägg
    4
    Nja, sommardäcken har nog slitits lite mer kanske.... Jag har ägt den under 51000 mil och det är först nu jag ser att de lutar tydligt, men du menar att det är så på alla Passat Varianter?

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Det kan ju ha hänt något, men eftersom det är lika på båda sidor känns det som om det ska vara så. Du får se om du kan hitta några värden på vilken cambervinkel din bil ska ha bak.
    På min Golf så har iallafall bakhjulen en tydlig negativ camber bak. Hjulen lutar inåt alltså.
    Så länge däcken är jämnt slitna ser jag inga bekymmer med det, men är du osäker så lämna in den för en hjulinställning.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Du nämner ju heller inte om din är en FWD passat eller 4WD passat ? Viss skillnad på hjulupphängning där Hjulinställning efter bytet av komponenter i chassiet?

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Berth Söderlind
    Ort
    BREDBYN
    Inlägg
    4
    Det är en tvåhjulsdriven och ingen hjulinställning gjord ännu, fästena för upphängning av bakaxeln verkar ju vara lite justerbara i sid- och längsled, påverkar inte hjullutningen?

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Tvåhjulsdrivna Passat B5 har såvitt jag vet jag vet halvstel bakaxel så där finns egentligen inget som är inställbart. Fästena mot karossen kan ha lite justermån så att axeln ska kunna centreras så att allt blir symmetriskt, men det är inget som påverkar camber.

    Ifall bakaxeln tagit så hårt stryk att nån del av den blivit böjd så påverkar det förstås camber.

    När man mäter skillnaden uppe och nere som du gjort får man förstås vara noggrann med att hela underlaget är helt plant och jämnt. Jag vet inte hur stora hjul du har, men t.ex. 1,5cm på ett hjul med diametern 60cm blir ca. 1,4% negativ camber (negativ camber innebär att det låtar inåt), vilket inte låter orimligt för att vara original på en standardbil. Lite negativ camber från fabrik har varit normen i många årtionden, men med olika mycket lutning beroende på typ av bil.

    Om inte däcken visar tecken på att slitas mer i innerkant än i ytterkant så skulle jag tro att allt är som det ska.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Berth Söderlind
    Ort
    BREDBYN
    Inlägg
    4
    Mätt när den står plant på garagegolvet. En av upphängningarna hade gått sönder så att axeln gick lös på ena sidan, det är åtgärdat nu och jag kanske är lite onödigt orolig att något mer var fel så därför såg jag den här lutningen. Det ser ut som att en jordfläta lossnat från bakaxeln i samband med att axeln gick loss på ena sidan, vad har den flätan för uppgift tro? Lutningen på hjulen behöver jag alltså inte oroa mig mer för, tack!

Liknande ämnen

  1. konstigt ljud höger fram passat variant 3b -98
    Av eilert_pi i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-23, 20:19
  2. passat 98 variant
    Av diseldoris i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 10:47
  3. passat 98 variant
    Av diseldoris i forum Projektforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 18:21
  4. Trasigt styrservo - Polo variant -98
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 19:38
  5. vatten i bagageluckan Passat variant-98
    Av andyboy i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin