Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    arle a
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4

    Golf r mk7 köpråd!

    Hej!
    Har sökt en del men inte hittat något bra svar på mina frågar så därför prövar jag här. Jag har fått intresse för mk7an och undrar hur serviceintervallerna ser ut. De bilar jag kollar på har gått mellan 4-7000 mil och är från år 2015-2017 Skulle behöva veta lite kostnader på den? Tex vanlig service? Stora service? Finns det några förändringar i årsmodellerna? Finns det några kända fel? Och hur håller sig dsglådan? Har tänkt behålla den i 1-2 år så kommer nog inte köra mer än 1500 mil. Tack på förhand!
    Senast redigerad av arle den 2020-02-12 klockan 10:59.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Du behöver nog rama in din fråga lite mer. En MK7 finns från typ 115hk till 300hk och många med 4-motion, olika varianter på DSG och motorer. Därför varierar serviceintervaller och kostnader otroligt mycket så din fråga kan inte besvaras på ett sätt du antagligen förväntar dig.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    arle a
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du behöver nog rama in din fråga lite mer. En MK7 finns från typ 115hk till 300hk och många med 4-motion, olika varianter på DSG och motorer. Därför varierar serviceintervaller och kostnader otroligt mycket så din fråga kan inte besvaras på ett sätt du antagligen förväntar dig.
    Det gäller golf R, har skrivit det på titeln.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vad jag vet är det ingen specifik service för Golf R utan service som för de övriga 1,8-2,0 TSI-motorerna och samma gäller DSG och 4Motion. Komponenterna finns i andra bilar som Passat, Superb osv. Kanske inte säger dig något i och för sig, men bilen är inte avvikande från "vanliga" bilar i det avseendet, på ett positivt sätt.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag har haft Golf 7 R i 4,5 år en 2014 med manuell låda. Såld sedan 1,5 år.

    Generellt för Golf 7 gäller att Haldex 4wd ska servas med oljebyte var 3:e år.

    Golf R har DSG6 DQ250 före 2017 (innan facelift), sedan har den DSG7 DQ381. Bägge har våtkopplingar. DQ250 ska servas med oljebyte var 6000 mil. DQ381 var 12000 mil tror jag. Bägge lådorna är pålitliga i Golf 7.

    Det specifika med R är motorn (toppversionen av EA888). Dock gäller normala serviceintervaller för denna i likhet med övriga TSI motorer, max 3000 mil eller 2 år med avkänning av körsätt. Pga motorns styrka kan man gärna göra oljeservice tätare på en R (gärna på andra modeller med för den delen).

    Idag har jag bla en Golf Alltrack 1.8 TSI 180 hk som även den har EA888 motorn men med helt olik spec.. Det är samma oljefilter /plugg /luftfilter /oljekvalitet som till R, dvs samma pris på dessa komponenter. Detta gäller givetvis bilen i övrigt med förutom R unika komponenter.

    Golf 7 kan ibland drabbas av läckande högtalare /stosar som sitter i bakdörrarna. Vatten tar sig in via tröskeln in på mattan i baksätet.

    Service intervall (som Marcus skriver ej specifikt för R):

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post237138

    Även solen har fläckar, problem med vatten bak:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...d%F6rrar-Hur-l

    Golf 7 R - En kanonvagn! Lycka till i sökandet!

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2023-03-06 klockan 00:30. Anledning: DQ381 12000 mil tror jag
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    DQ250 körs ganska hårt i olika sammanhang, värst är väl Boba.

    En 2017 kan vara en facelift och har då 310 hk och DSG7 / DQ381. Kom partikelfiltret då också?

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    ..2017........Kom partikelfiltret då också?
    GPF eller OPF kom i slutet av 2018. Effekten ned till 300 hk och förmodligen endast DI. Kommer ihåg att vi vände och vred på detta för c:a 1 år sedan i en tråd . Där konstaterade vi att både DI samt MPI förekom parallellt i EA888 300 hk versionen.

    (För de som ej vet vad förkortningarna betyder MPI - Injektorer i insuget, (dvs innan insugs ventilerna) + direkti förbränningsrummen. Med dem får man sköljeffekt på insugssidan.
    DI – Injektorer som sprutar direkt i förbränningsrummen.
    )

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    arle a
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har haft Golf 7 R i 4,5 år en 2014 med manuell låda. Såld sedan 1,5 år.

    Generellt för Golf 7 gäller att Haldex 4wd ska servas med oljebyte var 3:e år.

    Golf R har DSG6 DQ250 före 2017 (innan facelift), sedan har den DSG7 DQ381. Bägge har våtkopplingar. De ska servas med oljebyte var 6000 mil (generellt). Bägge lådorna är pålitliga i Golf 7.

    Det specifika med R är motorn (toppversionen av EA888). Dock gäller normala serviceintervaller för denna i likhet med övriga TSI motorer, max 3000 mil eller 2 år med avkänning av körsätt. Pga motorns styrka kan man gärna göra oljeservice tätare på en R (gärna på andra modeller med för den delen).

    Idag har jag bla en Golf Alltrack 1.8 TSI 180 hk som även den har EA888 motorn men med helt olik spec.. Det är samma oljefilter /plugg /luftfilter /oljekvalitet som till R, dvs samma pris på dessa komponenter. Detta gäller givetvis bilen i övrigt med förutom R unika komponenter.

    Golf 7 kan ibland drabbas av läckande högtalare /stosar som sitter i bakdörrarna. Vatten tar sig in via tröskeln in på mattan i baksätet.

    Service intervall (som Marcus skriver ej specifikt för R):

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post237138

    Även solen har fläckar, problem med vatten bak:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...d%F6rrar-Hur-l

    Golf 7 R - En kanonvagn! Lycka till i sökandet!

    /Peter
    Tack! Vet du ifall läckage bland högtalarna är fixat på faceliften?
    Är faceliften en bättre bil? Är det värt att lägga de extra för en?
    Senast redigerad av arle den 2020-02-13 klockan 09:03.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av arle Visa inlägg
    Tack! Vet du ifall läckage bland högtalarna är fixat på faceliften?
    Är faceliften en bättre bil? Är det värt att lägga de extra för en?
    Det är troligen fixat på faceliften. Jag hade inte problem med detta på min R. Dock på en annan bil, en 1.4TSI SC som vi hade samtidigt.

    Jag tycker R har snyggare front innan facelift! Spelar nog mindre roll vilken du köper.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Pratade precis med en mekaniker som bytt på ett flertal Golfar och han har inte bytt på en enda facelift.

    Bilar med Dynaudio läcker sällan.

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Jag har haft en pre facelift 2016 och har nu en facelift wltp 2019. Helt klart var pre facelift bilen piggare och roligare att köra. Så är körglädje viktigaste parameter ska man välja en bil före faceliften. Möjligtvis kan de få facelift bilar med 310hk vara ok, de har den pigga motorn men den sömniga lådan.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    arle a
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för alla svar! Undrar även ifall det är viktigt att den är servad på en auktoriserad verkstad?

  13. #13
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det är ju en klar fördel eftersom det ökar chansen till goodwill om tex högtalarna skulle läcka.

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Mk7.5 R
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    24
    En 6000mila service på min Golf R vill Svärds Järna ha ca 11.000kr för. Personligen byter jag olja / filter på motor varje 1000mil
    och gör allt annat själv.

    DSG och Haldex varje 2000mil. (får en verkstad göra)

Liknande ämnen

  1. Baslåda golf mk7?
    Av trojlee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-02-09, 16:17
  2. Prisskillnad begagnad MK7.5 vs MK7?
    Av Lejoon i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 17:12
  3. Köpråd Golf 1,4 TSI MK7 2015
    Av Hydra i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-03-25, 22:34
  4. Golf Mk7
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:19
  5. Golf MK7?
    Av Premis i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin