Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35

    Golf 1,4 tsi 06, problem efter kamkedjebyte

    Hej, nya problem nu får jag felkod P0340 efter jag har varit ut och kört en sväng, stänger av startar inte.
    Kamaxelgivaren är ny +spännare och kedjan, kan kedjan vara en kugge fel men den går så otroligt bra när den går.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Om arbetet är utfört av en etablerad bilverkstad så vänd dig till dom för reklamation av arbetet.
    Om inte så är det nog bäst att lämna in den till en seriös bilverkstad, alternativt en kunnig person. Att gissa och hoppas att kammarna står rätt är mindre bra!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Har 0vevaxeln och haft jiggen på kammarna så det borde vara rätt, men man blir lite fundersam.
    Har tittat runt lite på forumet och det där med felkoder på dom här bilarna verkar vara lite hur som helst, det visar en kod men det kan vara en annan givare.
    Ska sätta på klockan imorgon kväll och kolla kammarna.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Har kollat vevaxeln och kammarna ikväll och där är det inte något fel, men mätte spänningen på kam givaren och hade 5v.
    Är det någon som vet vad spänningen ska vara enligt givarspesialisten ska det vara 12v och 0-5v på impulsen?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är ganska säker på att det ska vara 5 volt på pin 1 från styboxens pin A29
    jord på pin 3 styrbox A8
    impulsen pin 2 styrbox A53

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Testade och starta och mätte impulsen men den var otroligt låg och varierande.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Har du något tips givaren är ny men den kan väl ha fel en då eftersom jag får felkod på den?

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Halloj,har varit i garaget ikväll och testat lite,har 5v på pin 1och3 och 1 och2 så blinkar dioden i alla lägen.
    Även när jag får felkod p0341 och felkoden får jag när den blir varm.

    Men jag såg på obd mätaren att när den visa 72grader så visa bilens temp 90 och när jag körde upp obden till 100 så visade bilen 90
    Jag har bara 3,3v på temp kabeln ska inte det vara 5v

    Tacksam för hjälp.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Bilens tempmätare visar 90° när den verkliga temperaturen är 76-108 grader, detta är standard på dom flesta vw.
    Du bör mäta resistens på denna, inte spänning, och sedan ha en graf över vilket ohm-tal som motsvarar vilket temperatur, lämpligen hämtad direkt ur insprutningen.

    P0340/341 pekar ju på felaktigt monterad/för lång kamkedja, alt. Trasig givare/kablage/triggerhjul.

    Går ju att mäta upp med signalmeter/oscilloskop, men enklare att byta om man misstänker givaren.
    Borde vara standard hallgivare, 5v på en pin, jord på en annan och signal på den sista.

    Hur sitter kedjan egentligen? Hur kollade du den?

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Med jigg på kammarna och klocka i stift hålet, givaren är ny?
    Okej det förklara ju tempen.

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Vad blir det för symtom om inte kamdrevet fungerar som det ska?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    VVTn ska du kunna se och logga med vcds iom triggerhjul å givare.. brukar ligga på kanal 91 eller där i krokarna.. om inte hjulet fungerar som det ska så kommer den inte att röra på sig när du varvar upp motorn, och då är det möjligt att du kan få felkoderna ifråga.. brukar byta denna då kedjan ändå är väck, ingen dyr grejj.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    VVtn är oxså ny, har ingen vcds måste höra runt om det är någon som har här på holmen.

    Motorn går riktigt vackert bara den startar........

    Byglar jag tempgivaren så startar den hur bra som hellst fast den är varm, men den blir ju lurad då, OBDn visar -41 grader

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Halloj,är det någon som vet hur man mäter Intake manifold flap potentiometer G336, har 160 Ohm mellan 1 och 2
    det ändrar sig inte när jag justerar på den.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Försök å få tag på vcds.. det blir SÅ mycke enklare att på några sekunder få en översikt över alla värden, rätt konverterade och i rätt skalor, samt att du ser vilka intervall dom bör ligga i.. att felsöka med multimeter och oscilloskop är tidskrävande och ett jäkla bök om du inte har alla signaler och börvärden framför dig nerskrivet.. det görs inte längre pga dagens bättre utrustning.

    Vad är problemet nu? Att den inte startar varm? Felkoder på kamkedja?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av 26ht Visa inlägg
    Halloj,är det någon som vet hur man mäter Intake manifold flap potentiometer G336, har 160 Ohm mellan 1 och 2
    det ändrar sig inte när jag justerar på den.
    Den är vanligt att den gå sönder när man ta bort insuget om man inte låser flärpen
    bara att byta ut:
    https://www.bildelaronline24.se/metzger/13818759

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Yes vil inte starta varm och får felkod p0341,men startar bra kall,när den passerar 50grader är det kört.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har beställt en ny så det är bara att vänta.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Är det bara att skruva dit den eller är det något som ska kalibreras?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Låter ju väldigt mycke motorvarvtalsgivare på vevaxeln det där, iom temperaturkänslig OCH felkod på förhållande mellan vev och kam.. är denna bytt?

    Hur nollade du in ödp med klockan? Centrerat ödp? Veven rör sig ju några grader medans kolven är i toppläge på en sån motor, så man lär ju hitta centret med hjälp av klockan.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Ove Norell
    Ort
    Åland
    Inlägg
    35
    Hej, nej den är inte bytt och det är snart det enda som inte är bytt den sitter ju så jäkla taskikt till och det är inte felkod på den.

    Nu när jag kollade den så just före den kom upp så skruvade jag i bulten i blocket och låste vevaxeln och då var klockan 0 och jiggen för kammarna gick lätt i.

Liknande ämnen

  1. Kamkjedja Golf 1.4 tsi -06:a
    Av Golfwesse i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-06-11, 20:20
  2. Golf 1,4 tsi-06
    Av 26ht i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-12-14, 16:46
  3. Golf 1,4 tsi 06
    Av 26ht i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-11-01, 18:07
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 12:59
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin