Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54

    Restvärde vid privatleasing

    Jag privatleasar en Tiguan GT TDi 2017 som snart leasingperioden går ut på. För ca 3 månader sedan fick jag ett uppskattat restvärde, utifall jag ville köpa loss den satt till 234 000 kr. Gjorde besiktning/kontroll på bilen för några dagar sedan för att se ev brister och åtgärder som skulle behöva göras innan återlämnandet. Då hade prisbilden uppdaterat enligt säljaren och det nya "köpa loss" priset var 255000 kr. Kan det här verkligen stämma? Har inte finansieringsbolaget räknat med ett restvärde redan från början?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det borde ju bygga på nåt beräknat marknadsvärde också. Idag kostar ju en 190TDI 12.000kr i månaden i skatt så det gör väl att många tittar på begagnat och priserna går upp. Grattis till dig!

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Är marknadsvärdet som styr, även om de satt ett beräknat restvärde när leasingen startade. Begmarknaden är galen just nu känns det som, fått helt sjukt bra inbyte på min 2 år gamla Arteon när jag varit runt och kollat. Har på två år och 2000 mil tappat cirka 35000 vilket är jäkligt mkt bättre än jag trodde vid köpet

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Nyqvist Visa inlägg
    Jag privatleasar en Tiguan GT TDi 2017 som snart leasingperioden går ut på. För ca 3 månader sedan fick jag ett uppskattat restvärde, utifall jag ville köpa loss den satt till 234 000 kr. Gjorde besiktning/kontroll på bilen för några dagar sedan för att se ev brister och åtgärder som skulle behöva göras innan återlämnandet. Då hade prisbilden uppdaterat enligt säljaren och det nya "köpa loss" priset var 255000 kr. Kan det här verkligen stämma? Har inte finansieringsbolaget räknat med ett restvärde redan från början?
    Om du räknar på att köpa loss den för 255 000:- plus det du har betalt varje månad. Blir det mer eller mindre än vad priset var för den ny? Tänker på om det är lönt att privatleasa? Om det är lönt är det väl bättra att privatleasa en ny bil igen?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Är marknadsvärdet som styr, även om de satt ett beräknat restvärde när leasingen startade. Begmarknaden är galen just nu känns det som, fått helt sjukt bra inbyte på min 2 år gamla Arteon när jag varit runt och kollat. Har på två år och 2000 mil tappat cirka 35000 vilket är jäkligt mkt bättre än jag trodde vid köpet
    Ok, det förklarar saken. Blir lite fel i min budget när man räknat med ett visst restvärde och när det är dags att göra affär har den stuckit iväg 20 000 kr åt fel håll. Kollar man priserna på liknande bilar är priset på 255 normalt, finns några billigare såklart, så priset är säkert rätt.
    Men det kanske slutar med att man köper något nytt annat spännande istället. Typiskt att begagnatmarknaden är som den är nu.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Nyqvist Visa inlägg
    Ok, det förklarar saken. Blir lite fel i min budget när man räknat med ett visst restvärde och när det är dags att göra affär har den stuckit iväg 20 000 kr åt fel håll. Kollar man priserna på liknande bilar är priset på 255 normalt, finns några billigare såklart, så priset är säkert rätt.
    Men det kanske slutar med att man köper något nytt annat spännande istället. Typiskt att begagnatmarknaden är som den är nu.
    Du borde ju ändå få den för lägre än marknadspriset eftersom vi talar om inbytesvärde. Bilfirman slipper ju rekond och vad de nu gör samt jobbet att hitta annan köpare om du tar den. Men som sagt, efter miljöpartiets senaste skattemanöver så vill alla köpa begagnade bilar som inte har herre-jösses-skatten och priserna blir därefter.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Vispen74 Visa inlägg
    efter miljöpartiets senaste skattemanöver så vill alla köpa begagnade bilar som inte har herre-jösses-skatten och priserna blir därefter.
    Precis som tidigare på Kuba driver politikerna oss idag mot en äldre bilpark:
    https://teknikensvarld.se/kuba-haver...import-117072/

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Precis som tidigare på Kuba driver politikerna oss idag mot en äldre bilpark:
    https://teknikensvarld.se/kuba-haver...import-117072/
    Ja man hade ju hoppats på att man ville få fler att välja ny bil, istället för en begagnad.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 00:21
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-06-16, 07:52
  3. Privatleasing?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-07-25, 22:06
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-10, 11:09
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin