Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214

    Spiralfjäderbrott, varför?

    Jag har en Golf 7 GTI -14 som har gått 9 800 mil, när jag köpte bilen var den bara 6 veckor gammal och hade då gått 250 mil. Förra veckan var den inne på service och då upptäckte verkstaden att jag har spiralfjäderbrott bak, på bägge sidorna dessutom. Är det någon som kan förklara för mig varför fjädrarna har gått av. Bilen gick igenom besiktningen med blankt papper för en månad sedan, men det är möjligt att fjädrarna var trasiga redan då utan att dem upptäckte det.


    Bilen är helt original och jag har aldrig kört bilen tungt lastad. 90 procent av tiden är jag ensam i bilen och baksätet är knappt använt, likaså bakluckan. Jag lossade vänster bakhjul för att kolla på den fjädern och den har gått av längst ner på första varvet. Men det är ingen som helst ytrost på fjädern så jag tror inte på att de har rostat av. Jag har dragit en del släp med bilen den senaste tiden, men det är en bromsad 750 kärra med några hundra kilos last som mest, och det ska väl bilen tåla? Jag har kunna lyfta kärran på plats varenda gång så det har absolut inte varit för högt kultryck som gjort det.


    Kan det vara materialfel på fjädrarna som gjort det? Om man googlar ”broken coil spring golf 7” får man upp att det är en återkallelse i USA för Golf, Jetta och Tiguan med årsmodell 2015-2019 för just problem med fjädrarna bak. Men jag har inte hittat något om det här problemet på något europeiskt bilforum.


    Finns det någon som dels kan förklara för mig varför fjädrarna gått av, och hur jag ska göra för att undvika att fjädrarna går av igen på samma sätt.



  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Låter onekligen skumt. Vad säger VW själva?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Kundmottagningen på min verkstad säger att det är ovanligt men inte unikt att de upptäcker trasiga fjädrar vid servicearbeten. Men att det händer redan efter 10 000 mil och dessutom dubbelsidigt?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Relativt ovanligt, men absolut inget konstigt. Det är ingen särskilt ny bil vi pratar om.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Samma sak hände på min förra Audi A4 (B5 årsmodell 1998), minns dock inte om det bara var ena sidan eller bägge sidorna. Nedersta delen av bakre spiralfjädern gick av och jag märkte det genom att det det var något som skramlade eller snarare klingade när man körde över gupp. Det tog ganska lång tid innan jag äntligen hittade vad det var som orsakade ljudet.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    I så fall antar jag att det bara är vanlig otur som gjort att fjädrarna gått av redan nu.


    Det är väl inget speciellt med fjädrarna bak på en Golf 7? Mina bromsbelägg bak är dessutom dåliga och jag har fått priset 8 200 kr för byte av fjädrar och byte av bromsbelägg hos min vanliga Volkswagen verkstad. Men av ren nyfikenhet så frågade jag på en Mekonomen verkstad vad dem skulle ta för samma sak. De hade svårt att få fram priset på bakfjädrarna i sina datorer så de bad att få återkomma per telefon och när de gjorde det så sa dem att fjädrarna bak kostar 1 500 kr styck!. Totalt vill Mekonomen ha 9 600 kr för byte av fjädrar och belägg så det känns inte aktuellt att göra det hos dem.

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Ja, de där priserna känns lite mer rimliga än de som jag fick från Mekonomen.


    Jag kommer i alla fall låta min vanliga verkstad laga bilen så om några dagar törs man väl köra som vanligt igen.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Orsaken torde vara dålig stålkvallitet! Har med härdningen att göra troligtvis. Det konstiga är att det är så vanligt på tyska bilar, tror inte att jag ägt en enda Mercedes eller Opel som inte drabbats!
    I dag äger jag en Golf-5a och en Mercedes CLK, båda med fjäderbrott på sista varvet ner mot länkarmen. Påverkar ej bilarna, och inget sägs på besiktningen så jag låter det vara!

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag få bra och veta på brusten fjäder hos bilbesiktningen

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Gert Persson
    Ort
    Bohus-Björkö
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Påverkar ej bilarna, och inget sägs på besiktningen så jag låter det vara!
    mjae, rimligen borde väl framvagnsinställningen/hjulvinklar påverkas?

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Inte mycket alls om det bara är sista varvet som på bilden här.

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Man får ett ojämnt fjädertryck jmfr övriga hjul vilket försämrar vägegenskaperna. Märks inte vid vanlig körning skulle jag tro. Lite udda att 2 fjädrar går av samtidigt (om det nu var så).
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Förra sommaren klingade det till under min CC när jag körde på 30 väg, så stannade och backade tillbaka, på vägen låg då ett varv från v-framfjäder. Köpte då en H&R sats till den och bytte alla fjädrar. Upptäckte då att bägge bak också gått av ett varv längst ner. Så hade 3 fjädrar som hade brustit på samma sätt..
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Noja.
    Fjädrar går av. 10000mil är väl inget.
    Vem vet, kan va skada eller dåligt material.
    Kan vara pga något annat.

    Så länge fjädern ligger bra i skålen händer inget alls.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag har kört över 15.000mil med min, inget brott på någon fjäder ännu

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Som sagt, fjädrar går av. Körde av en H&R bakfjäder för några år sedan. Det är alltså lika illa för alla. Som tur är så verkar det ju vara något av ändvarven som går av. Hade de gått av mitt på så kan det ju sluta illa.
    Det är ju ändå mitt på fjädern som tråden vrider sig mest och man kan ju tycka att det är där de borde gå av.
    Ni kan ju kolla med SAAB 9-3-ägare vad de anser om sina framfjädrar.

  18. #18
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Ni kan ju kolla med SAAB 9-3-ägare vad de anser om sina framfjädrar.
    Absolut! Jag fick dubbelt fjäderbrott på min tidigare 9-3:a. Bytte till original Aero-fjädrar från sportchassit och körde sedan 10000 mil till utan fler problem. Det är nog många som är drabbade av detta...

  19. #19
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    För många år sen köpte min fru en ny Clio. Efter mindre än 3000mil så hade det första varvet gått av på 3 fjädrar.....
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    För många år sen köpte min fru en ny Clio. Efter mindre än 3000mil så hade det första varvet gått av på 3 fjädrar.....
    Fast det kan man ju förvänta sig av en fransk bil


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Varför vattentemperaturmätare?
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-03-26, 02:20
  2. Polo? Varför inte...
    Av Siesta ST i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 23:11
  3. Däckstuds - Varför?!
    Av JRJ i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 20:47
  4. Varför inga bilder???
    Av jönsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin