Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42

    Byta batteri Passat TDI -16

    Hej!
    Läste någonstans att man inte bara kunde lyfta ur det gamla och i med ett nytt, utan att nya batteriet måste programmeras in?
    Är det så?
    Något man ska tänka på vid byte?

    Passat 2.0 TDI 2016

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Det där har jag aldrig hört, jag bytte på farsgubbens TDI passat 2012 i alla fall utan problem. Köpte ett på Biltema men kom ihåg att det skall vara ett s.k start/stop om den har den funktionen. Vet inte hur det är med årsmodell 16 om det är nåt special på den eller inte.

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Många nyare bilar har en batteristyrmodul och på dessa ska batteriet kodas in. Skulle tro att detta bara är nåt som finns på bilar med stop/start (min bil har inte det).

    Mer info: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...ry_Replacement
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Hm, vet faktiskt inte om B8 har BMS (adress 61 tror jag). Har några autoscan från B8, kollar vid närmaste tillfälle. Det enda som händer om du byter batteri utan att koda in är att du får felkoder och felmeddelanden men bilen går att använda som vanligt.

    Jag har kodat in batterier på Phaeton, Q7 och Touareg. Köp gärna ett av VW supportat fabrikat så alla data finns för kodningen.

    Frågat din VW verkstad om hur du ska göra för att byta batteri?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Batteriet behöver kodas in och det är olika beroende på vad bilen är utrustad med.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Det där har jag aldrig hört, jag bytte på farsgubbens TDI passat 2012 i alla fall utan problem.
    Passat 2012 är en helt annan bil än Passat 2016, inget gemensamt. Olika generationer, olika plattformar etc.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Åhfan, man behöver alltså lämna in bilen för något sådant simpelt.
    Någon som gjort och vet vad det kostar?

    Aja, Det är inte dags än för mig så den dagen den sorgen

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nytt batteri inkl ur- och inmontering samt kodning = ~ 4500 kr.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Redan till min Audi A4 B7 årsmodell 2007 står det i bruksanvisningen att bilen skall lämnas till verkstad för batteribyte. Men den har åtminstone ingen styrmodul där batteriet måste kodas in utan det räcker att leta lite på nätet efter checklistor med saker som måste göras i samband med batteribyte. Jag har för mig att det handlar om sådana saker som para ihop bilen med nycklarna, kalibrera fönsterhissar samt naturligtvis spara om radiokanalerna i radion. Det värsta med batteribyte på den bilen är att batteriet sitter så långt in från alla kanter att jag behöver en verkstadskran för att lyfta ur batteriet och för att få in en verkstadskran under den låga bilen måste jag köra upp den på ramper...

    m v h Henrik

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Redan till min Audi A4 B7 årsmodell 2007 står det i bruksanvisningen att bilen skall lämnas till verkstad för batteribyte. Men den har åtminstone ingen styrmodul där batteriet måste kodas in utan det räcker att leta lite på nätet efter checklistor med saker som måste göras i samband med batteribyte. Jag har för mig att det handlar om sådana saker som para ihop bilen med nycklarna, kalibrera fönsterhissar samt naturligtvis spara om radiokanalerna i radion. Det värsta med batteribyte på den bilen är att batteriet sitter så långt in från alla kanter att jag behöver en verkstadskran för att lyfta ur batteriet och för att få in en verkstadskran under den låga bilen måste jag köra upp den på ramper...

    m v h Henrik

    Nja det där med checklistan är i alla fall delvis sant. Det lagras felkod för fönsterhissarna och funktionen att öppna och stänga fönstret med ett dutt på knappen brukar inte funka innan man kalibrerat klämskyddet. Men gemene man märker inte det.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:26
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-12, 10:35
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 22:04
  4. Byta batteri i nyckel Golf Mk5?
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 01:34
  5. Golf II diesel.. Byta till passat tdi??
    Av lycosa i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin