Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Bästa Oljesugen. Vad rekommenderar ni?

    Såg att Nisse hade bytt olja med en oljepump/sug i veckan. Min nyfikenhet väcktes och jag har för mig att jag sett en tråd i ämnet tidigare. Men hittar den inte.

    Så vad tycker ni är bästa oljesugen? Biltema, Jula, Annat alternativ?
    Ska även funka på gräsklippare och snöslungan.

    För och nackdelar?

  2. #2
    GTI-nissen
    Gäst
    Jag forskade lite i ämnet innan jag köpte Julas vacuumsug. Vacuummetoden tyckte iallafall de flesta var bättre än en elpump.
    Nackdelen är att man måste pumpa emellanåt eftersom den läcker in luft. Man kan inte åka därifrån och hoppas på att det är klart när man kommer tillbaka alltså.
    Någorlunda varm olja förkortar också tiden, men på det stora hela är jag nöjd.

    Det var nog min gamla tråd som du inte hittade.
    Senast redigerad av GTI-nissen den 2020-02-03 klockan 19:08.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag forskade också en del och kom fram till att jag ville ha en manuell sug. Min måste vara på minst 5.7 liter så det blev en från Jula på 6 liter. Julas är den enda jag testat och den fungerar enkelt och bra, inget spill eller kladd. Väldigt lätt att hälla över spilloljan till dunkar eller flaskor efteråt.
    GTI-nissen skriver att den läcker luft, det stämmer inte med min i varje fall. Gissar på att det tog cirka 5 minuter med ljummen motorolja.
    En kollega lånade min och han var nöjd. Jag hade köpt en likadan idag om jag behövt en ny.
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Bästa Oljesugen. Vad rekommenderar ni?

    Tack för era inputs.
    Åkte förbi Jula idag och klämde lite. Den runda som du hade verkar duga åt mig. Är det 1 liter mellan strecken?

    Hade du samma Nisse?




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Är det 1 liter mellan strecken?
    Kan nog stämma att det är så.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Har bara hört talas om oljesug men aldrig satt mig in i hur dom funkar.

    Ska man sticka ner slangen i röret till oljestickan eller hur funkar det?

    Daniel

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    Har bara hört talas om oljesug men aldrig satt mig in i hur dom funkar.

    Ska man sticka ner slangen i röret till oljestickan eller hur funkar det?

    Daniel
    Ja, det är ett styvt rör man stoppar ner i hålet för oljestickan.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Ja, det är ett styvt rör man stoppar ner i hålet för oljestickan.
    Ok misstänkte det

    Ska snart själv byta olja så det kanske blir ett inköp!

  9. #9
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Tack för era inputs.
    Åkte förbi Jula idag och klämde lite. Den runda som du hade verkar duga åt mig. Är det 1 liter mellan strecken?

    Hade du samma Nisse?




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Ja, den runda och ja, 1 liter mellan strecken.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Då blir det nog en rund rackare. Den andra var väl stor. Blir ett mellanbyte av olja på Golfen nu i vår.
    Ska bli intressant och se hur den funkar på snöslungan och gräsklipparen sen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    I dag åkte jag och handlade Julas runda oljesug och tänkte byta oljan i min Passat 1,8T.

    Vet inte om jag har fel teknik eller om min sug inte fungerar?

    Motorn är varm så olja borde rinna lätt.
    Jag har prövat att pumpa fort som en galning och även väldigt sakta och då även hållit kvar handtaget till pumpen i sitt ytterläge en stund.

    Det är ju lite glapp mellan pumpens cylinder och kolven och prövar jag att dra handtaget lite i sidled när jag pumpar så blir det lite mer motstånd men utan att få upp någon olja.

    Jag har även provat att ha sugslangen olika djupt i röret till oljestickan men utan något vettigt resultat...

    Efter 40 min så hade jag vart fall fått upp en liten mängd olja i den genomskinliga delen av slangen men då gav jag upp.

    Gör jag fel eller kan helt enkelt sugen vara kass?

  12. #12
    GTI-nissen
    Gäst
    Prova att suga upp vatten ur en hink eller liknande till att börja med, då vet vi ju om pumpen funkar eller inte. Slangen kanske fastnar någonstans på vägen ner mot tråget, så var det på kompisens SAAB.
    Det ska kännas tydligt när vacuumet byggs upp, handtaget kommer att gå tyngre och tyngre att dra upp.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av EKAN01 Visa inlägg
    I dag åkte jag och handlade Julas runda oljesug och tänkte byta oljan i min Passat 1,8T.

    Vet inte om jag har fel teknik eller om min sug inte fungerar?

    Motorn är varm så olja borde rinna lätt.
    Jag har prövat att pumpa fort som en galning och även väldigt sakta och då även hållit kvar handtaget till pumpen i sitt ytterläge en stund.

    Det är ju lite glapp mellan pumpens cylinder och kolven och prövar jag att dra handtaget lite i sidled när jag pumpar så blir det lite mer motstånd men utan att få upp någon olja.

    Jag har även provat att ha sugslangen olika djupt i röret till oljestickan men utan något vettigt resultat...

    Efter 40 min så hade jag vart fall fått upp en liten mängd olja i den genomskinliga delen av slangen men då gav jag upp.

    Gör jag fel eller kan helt enkelt sugen vara kass?
    Verkar som om du inte får upp något vakuum. Jag kan inte pumpa så extremt många gånger iinnan jag inte vågar mer. Prova att suga upp vatten i vasken eller något.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Hade faktiskt lite i huvudet å testat pumpen med vatten innan så det var ju dumt jag inte gjorde det

    Bor i lgh så jag vill ju inte klabba inomhus med detta nu när det är lite olja i slangen men kan väl ta en hink med vatten och gå ner på gården och testa.

    Eftersom jag måttade med oljestickan i nivå med slangen så vet jag ju hur långt ner jag ska trycka ner slangen för att nå oljenivån och jag har ju där i från testat att föra ner slangen ett stycke åt gången efterhand som jag testar att pumpa.

    Det känns inte som att det tar i på vägen ner och jag kan föra ner hela den genomskinliga delen av slangen i röret vilket givetvis är för långt.

    Tror nog att pumpen är kass men ska testa med vatten annars åker jag till Jula och byter

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Pumpen ska väl vara på anslutningen på toppen?

    När jag sätter pumpen på toppen så blir det vaccum direkt men jag hade ju satt pumpen innan på sidan...

    Vet inte vad jag tänkte med innan men skyller på att det inte var med någon beskrivning

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Daniel Ekström
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    171
    Har nu testat att suga upp oljan och det funkar klockrent. Tog väl 20 min och pumpen fick nog upp nästan all olja eftersom jag fick i 4 liter ny olja som det ska vara i min motor!

    Tummen upp.

Liknande ämnen

  1. Vad skulle ni betala?
    Av kim_gulle i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 17:34
  2. Vad rekommenderar ni för lufttryck?
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 10:01
  3. Vag-com vad använder ni!?
    Av tjipp i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:48
  4. vad gör ni?
    Av jooeell i forum VW-forum
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 22:42
  5. Vad Har Ni För Frigång?
    Av jönsson i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin