Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Rickard H
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Rinner från spolarmunstycket i bromsljuset vid spolning fram - Golf 7

    Hej!

    Jag har ett märkligt problem på min Golf 7:a 2014 årsmodell, där det rinner spolarvätska från spolarmunstycket i bak som sitter i extra bromsljuset på bakluckas topp, och det rinner när jag spolar vindrutan. Så länge jag håller in spaken för att spola vindrutan, fortsätter det att rinna en sträng rakt ner på bakrutan. Det rinner inget i efterhand och inte efter jag har spolat bakrutan heller. Spolningsstrålen till bakrutan är också helt normal när man väl spolar.

    Någon som vet vad problemet kan vara?

    Tack på förhand!

    /Rickard

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Rinner från spolarmunstycket i bromsljuset vid spolning fram - Golf 7

    Trasig backventil i spolarpumpen skulle jag gissa.
    Det är samma pump för fram och bak. Man bara polvänder beroende på vart det ska. Och så backventiler som ser till att det sprutar där det ska.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Rickard H
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Trasig backventil i spolarpumpen skulle jag gissa.
    Det är samma pump för fram och bak. Man bara polvänder beroende på vart det ska. Och så backventiler som ser till att det sprutar där det ska.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Ah tack för svar! Kan man byta bara backventilen eller måste hela spolarpumpen bytas? Någon aning av kostnad för det och vad en verkstad skulle ta för själva arbetet?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Rinner från spolarmunstycket i bromsljuset vid spolning fram - Golf 7

    Om det nu är det felet, så sitter ventilen i pumpen. Så hela byts.

    Har bara gjort det på lite äldre VWś - men där skruvade man ner innerskärmen på den sida som vätskebehållaren satt. Då kom man åt bra och kunde byta.

    Ingen aning vad det kostar. När jag bytte sist (har inte bilen kvar) så kostade den dryga 1000-lappen på VW och en 3-hundring på Biltema.

    En verkstad lär ta en arbetstimme skulle jag gissa, så kanske 1200kr för bytet??? (Så 2000-2500kr totalt).

    Men din Golf 7 kanske har CAN-bus styrning av pumpen. Då lär den säkert vara dyrare.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Rickard H
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Om det nu är det felet, så sitter ventilen i pumpen. Så hela byts.

    Har bara gjort det på lite äldre VWś - men där skruvade man ner innerskärmen på den sida som vätskebehållaren satt. Då kom man åt bra och kunde byta.

    Ingen aning vad det kostar. När jag bytte sist (har inte bilen kvar) så kostade den dryga 1000-lappen på VW och en 3-hundring på Biltema.

    En verkstad lär ta en arbetstimme skulle jag gissa, så kanske 1200kr för bytet??? (Så 2000-2500kr totalt).

    Men din Golf 7 kanske har CAN-bus styrning av pumpen. Då lär den säkert vara dyrare.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Tack för ditt svar!
    Fick idag ett lite annorlunda svar från VW-verkstaden när jag beskrev felet för dem, men blir lite tveksam...

    ”Det låter mer som att du skulle ha ett läckage i någon anslutning på bromsljuset, det händer att kopplingar hoppar isär på just din modell.
    Men det är ju bäst att boka in bilen för en felsökning.
    Ring 011-280104 för att boka en tid om det blir aktuellt.”

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Det håller jag med om, skulle slangarna delat sig - som verkar vara vanligt på tex Passat B7 (inte läst om Golf innan), borde det rinna en stund efter du spolat. Och dessutom skulle inte strålen vara "normal" när du spolar bak. Utan det borde rinna, typ som när du spolar på vindrutan.

    Säger inte att de har fel, men det låter lite osannolikt.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Rickard H
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Det håller jag med om, skulle slangarna delat sig - som verkar vara vanligt på tex Passat B7 (inte läst om Golf innan), borde det rinna en stund efter du spolat. Och dessutom skulle inte strålen vara "normal" när du spolar bak. Utan det borde rinna, typ som när du spolar på vindrutan.

    Säger inte att de har fel, men det låter lite osannolikt.
    Ja precis, det låter osannolikt som du säger tänker jag, då skulle det inte spolas som normal stråle vid spolning av bakrutan om slangarna har delat sig/lossnat från nån anslutning.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    mats
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    61
    Garanterat spolarpumpen som är kass, hade samma fel på min Cupra som blaskade ner bakrutan när man bara vill ha på framrutan. En ny pump kostar runt hundringen hos autodoc.

Liknande ämnen

  1. Justera spolarmunstycket Golf 2010
    Av Gojz i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 20:25
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 15:07
  3. Spolning bakruta Golf 2
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 10:25
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 01:38
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 22:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin