Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Golf 7 Vatten läcker in via bakdörrar. Hur lösa?

    Såg idag att det läcker in vatten via bakdörren på Golfen. Någon som har haft samma problem?


    Det verkar alltså rinna efter dörren någonstans. Över tröskeln. Och sen ner mot mattan. Rättade till gummimattan imorse och såg det av en slump i nu ikväll. Kan vara förklaringen att det är ofta fuktiga rutor i bilen. Troligen samma på båda sidor.
    Tips på lösning?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Högtalarna.
    Tätningen blir dålig och håller inte tätt. 2 högtalare, 8 popnit och eventuellt något clips till dörrsidan. Har bilen god servicehistorik hos auktoriserad verkstad så kan du kolla med dem innan du gör något själv.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Intressant. Det får kollas upp.
    Gått 6000mil nyss inköpt av oss. Första 3000 milen på Bilmetro. Alltså WV. Sen Mekonomen. Kan man få det på någon garanti tror du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    De beror på årsmodell på bilen, de kan ju finnas ngn form av goodwill från vw på det men de får du ta med vw. Kolla kan man ju alltid göra

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    De beror på årsmodell på bilen, de kan ju finnas ngn form av goodwill från vw på det men de får du ta med vw. Kolla kan man ju alltid göra
    Fick mina högtalare bytta på goodwill förra året. 2014 års GTD med 8000 mil på mätaren. Finns en lång tråd om problemet på vwgolf.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Det är en 2014. Var förbi Bilmetro i morse. Bokat in den imorgon. Lät inte helt omöjligt med goodwill. Men dom ville kolla på den först. Håller tummarna på det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Om bilen "nyss är köpt" så är det sannolikt inte aktuellt med Goodwill. Felet fanns helt säkert när du köpte bilen, varpå säljaren bär ansvaret...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Så om man köper en begagnad bil så försvinner goodwillen menar du. Köper inte riktigt det. Finns säkert tyngre argument på att man inte ska få produktionsfel på goodwill. Typ ålder, slitage mm


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Om bilen "nyss är köpt" så är det sannolikt inte aktuellt med Goodwill. Felet fanns helt säkert när du köpte bilen, varpå säljaren bär ansvaret...
    Jag hade ägt min Golf i mindre än en månad när jag fick högtalarna bytta. Så det spelade ingen roll att jag var ny ägare till bilen.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Så om man köper en begagnad bil så försvinner goodwillen menar du. Köper inte riktigt det. Finns säkert tyngre argument på att man inte ska få produktionsfel på goodwill. Typ ålder, slitage mm


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Min erfarenhet är att good will framför allt handlar om att bilen är servad på auktoriserad verkstad (gärna också på samma verkstad som vill ha hjälp av), men skadar som sagt inte att fråga

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Så om man köper en begagnad bil så försvinner goodwillen menar du. Köper inte riktigt det. Finns säkert tyngre argument på att man inte ska få produktionsfel på goodwill. Typ ålder, slitage mm


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Goodwill är precis vad det låter som - ingenting man kan kräva eller har rätt till. Verkstäderna har nog koll på sina TSB om de känner för det, som kund kan man behöva bevisa vad som är produktionsfel. Ett utmärkt hjälpmedel är internet med dess forumsidor.

    Vid något tillfälle var jag riktigt irriterad på en verkstadschef som säger som de lärt sig på någon utbildning att "det är inget fel - det är en egenskap bilen har". Jag skrev ut runt 100 sidor från ett tiotal forum som behandlade samma "egenskap" dessa bilägare hade och monterade omsorgsfullt in dem i *censur* kroppsöppning och då hände det grejer kan jag lova. Ja, bilen blev fixad alltså, utan kostnad för mig. Det andra ni tänker får ni behålla för er själva

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Det är en 2014. Var förbi Bilmetro i morse. Bokat in den imorgon. Lät inte helt omöjligt med goodwill. Men dom ville kolla på den först. Håller tummarna på det.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Jag hade en 1.4 TSI 2014 Variant med detta fel. Det var ganska enkelt att ta bort innerdörrarna samt täta högtalarstosarna. Tyvärr blev bilen inte tät efter VAG åtgärd så jag gjorde det själv en gång till.... Tog bort baksäte och innertrösklar i plast för att kunna kolla om det var fuktigt under golvmattan.

    Han som köpte bilen av mig efter 4 år var arbetsledare på VAG plåtverkstad. Han sade att det fanns en TSB på det men det är ju inte säkert att den gäller längre.

    Var uppmärksam på att bilen inte är genomblöt under golvmattorna. Det är inte lika enkelt att fixa om det är mycket fukt. Det var det inte på min då jag upptäckte det tidigt.

    Som Crille82 skriver så är det säkert en "Sälj" reklamation .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Hade inne min -17(prefacelift) för en månad sen för service.
    Påtalade vid beställningen att den läckte in vatten i bakdörrarna. Sa till dom att det var "Golf-7-sjukan" .
    De sa att de skulle kolla om det var goodwill och återkomma.
    Goodwill blev det.
    De behöll bilen i två dar för att lyfta ur mattor o se till att det var torrt.

    P.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Golf 7 Vatten läcker in via bakdörrar. Hur lösa?

    Återkoppling då.
    Fick en tid redan i morse på Bilmetro. Dom ville ta in den och titta på den först. Vid tolv fick jag ett mess att bilen var klar. Och det var den bokstavligen. Högtalare bytta på Goodwill. Och lite flax att dom hade dom hemma. (Eller då var dom vana)

    Påpekade lite annat jag ville dom skulle kolla. Hade lite problem att bilen pulsade lite vid 1600-1800 varv. Så dom gjorde även enfelkods körning. Och en programuppdatering. Nu verkar även det vara borta. Inte provat så långt. Ska väl påtalas.

    Även det slant med på goodwillen. Så dagens verkstadsbesök 0:- Aldrig hänt förut.

    Vid tillfälle får jag sätta mattorna på rejäl torkning.
    Men det är inte superfuktigt så det får bli till våren.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Som Crille82 skriver så är det säkert en "Sälj" reklamation .

    /Peter
    Köpte bilen privat då det blir nog lite svårt med säljreklamation. Och bilen är såld ny på Bilmetro så då är vi tillbaka på brottsplatsen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det var ju ändå en väldigt bra lösning på problemet.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av matsola Visa inlägg
    Köpte bilen privat då det blir nog lite svårt med säljreklamation. Och bilen är såld ny på Bilmetro så då är vi tillbaka på brottsplatsen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    OK, trodde att den var köpt beg. hos VAG ÅF som nämnts i tråden. Man får gratulera till resultatet!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Passat 2003 läcker in vatten
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-10-19, 14:06
  2. Is skador vw golf 4 , 5 och 6? Hur lösa problemet?
    Av lundqvistarn i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 18:36
  3. Läcker in vatten efter service
    Av jalla i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 00:24
  4. Läcker vatten
    Av Grabben70 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 11:10
  5. Läcker in vatten GOLF MK2
    Av bafvern i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin