Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Anton Lennartsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2

    VW Passat -13, förardörr går ej igen (intermittent)

    Hej!
    Min passat från -13 Ska in på verkstaden i veckan med ett skumt problem, tänkte därför chansa på detta forumet för att se om någon kunnig kanske hört om detta förut och kan peka oss i rött riktning. Förardörren på min passat går ibland ej att stänga efter jag satt mig i förarstolen, den bara studsar ut igen. När detta händer går det oftast att hålla i dörren, öppna och stänga bilen med nyckeln, och sedan öppna den och dra igen den igen så att sen stängs. När detta har hänt så fungerar det inte att öppna den utifrån på ett par dagar, sedan börjar det plötsligt fungera igen ett tag tills det sedan händer igen.

    Senast det hände så slutade även nyckeln fungera, den reagera inte alls när jag tryckte på den för att kunna få igen förardörren. 0 reaktion. sedan fick den stå ett par dagar också börja nyckeln reagera igen. När förardörren bråkar så det bara går att öppna inifrån så ja jag låsa bilen med manuella nyckeln, men inte låsa upp den.

    Nyckelbatteri är bytt, men många andra idéer har jag inte, någon som har erfarenhet av något liknande och kan peka oss i rött riktning innan jag åker in med bilen? Om inte felet är aktivt då kan det ju bli en dyr felsökning utan resultat...

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är det minusgrader när detta inträffar? Har bilen varit ute och inne (varmt/kallt)? Låter som att låskistan fryser, om den är blöt/fuktig eller fettet fryser.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Anton Lennartsson
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    2
    Den står ute, carport, eller helt fritt på jobbet. Nja, det har varit intermittent sedan oktober, så den här bråkat i alla möjliga temperaturer mellan -10 och +10. Jag har inte tänkt på att det ska vara i samband med minusgrader. Låskistan har jag också varit inne på, verkar väll vettigt att börja där.
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-14 klockan 16:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Ja skulle nog börjat med en låskista samt vajern mellan dörrlåset och yttre handtaget.
    Den brukar kunna frysa/hänga sig.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    David Sjöström
    Ort
    Husum
    Inlägg
    2
    Hade samma fel på min passat 2013. Dörren krånglade och studsade bara ut ibland. Lämnade in den och då bytte de låskista och vajer. Året därpå var det samma problem igen. Verkade bli fukt i dörren som aldrig torkade upp.
    Jag hade min bil parkerad i varmgarage +10 grader. Vintertid blev det väldigt fuktigt där när en massa snö och is följde med bilen in. Installerade en luftavfuktare i garaget och efter det hade jag aldrig några mer problem med dörren.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-02, 10:40
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-02-08, 19:42
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 21:24
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-15, 00:17
  5. Problem med framlysen Passat 3B5 (går ej upp)
    Av storsnurra i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 11:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin