Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2008
    Namn
    Ored Oredsson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    46

    Powerbank med jump starter?

    Hej,

    Inte en specifik VW fråga men ändå en bilfråga som kan appliceras på de flesta bilarna. Är det någon som har erfarenhet av en Powerbank (som laddar mobilen) som har jump starter funktion (startkablar)? Är det något att ha och om så är fallet kan ni rekommendera någon bra modell som fungerar med de flesta bensindrivna bilarna?

    /Ored

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av ored Visa inlägg
    Hej,

    Inte en specifik VW fråga men ändå en bilfråga som kan appliceras på de flesta bilarna. Är det någon som har erfarenhet av en Powerbank (som laddar mobilen) som har jump starter funktion (startkablar)? Är det något att ha och om så är fallet kan ni rekommendera någon bra modell som fungerar med de flesta bensindrivna bilarna?

    /Ored
    Jag har ingen egen erfarenhet men har själv funderat på en flera gånger
    Jula har ju tex 2 varianter från Hamron som får bra omdömen.
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...-3-i-1-005332/
    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...-002832/#tab04

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag har en från Biltema men har ännu inte haft tillfälle att prova den skarpt:
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ack-2000035586

    För säkerhets skull innan jag lärt mig att lita på denna så har jag även med vanliga startkablar i bilen.

    Startkablarna kan man ju bara lägga i bagaget och veta att de fungerar om några år när de behövs. Powerpack har en självurladdning och måste laddas ungefär vart tredje månad.

    m v h Henrik

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag har en från Biltema men har ännu inte haft tillfälle att prova den skarpt:
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ack-2000035586

    För säkerhets skull innan jag lärt mig att lita på denna så har jag även med vanliga startkablar i bilen.

    Startkablarna kan man ju bara lägga i bagaget och veta att de fungerar om några år när de behövs. Powerpack har en självurladdning och måste laddas ungefär vart tredje månad.

    m v h Henrik
    Problemet med startkablar är att många inte vill använda dem för rädslan att förstöra elektroniken i bilen.
    Jag själv slutade att hjälpa andra med starthjälp med kablar, vill inte hjälpa någon annan och sen själv stå för riktigt dyra reparationer av egna bilen.

    Men en powerbank/starthjälp är ju perfekt både till sig själv och hjälpa andra

    Ändra: Den från Biltema verkar ju betydligt bättre med mycket bättre kraft i än Julas.
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-01-25 klockan 12:02.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Hittade detta när jag googlade runt lite:


    • Innan du köper en starthjälp bör du kontrollera så att produkten verkligen rekommenderas till din bil. Vissa nya bilar har teknik som kan slås ut. Om det inte står något i handboken, hör med din bilförsäljare.
    • Vissa bilar har särskilda uttag för starthjälp så att man inte kopplar dem direkt till batteriet.
    • Ladda aldrig starthjälpen bland brännbart material eller på natten utan uppsikt. Det finns alltid en brandrisk med litiumbatterier.
    • Man bör helst inte använda ett riktigt nedfruset starthjälpsbatteri eftersom det kan leda till kortslutning med brand som följd. Men det räcker med lite kroppstemperatur under några minuter för att den ska bli tillräckligt varm

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Den från Biltema verkar ju betydligt bättre med mycket bättre kraft i än Julas.
    Verktygsboden har en ännu kraftfullare variant:

    https://verktygsboden.se/batteriladd...-multifunktion

    Men när man läser specarna på de där så skall man ta antalet Ah med en stor nypa salt. Jag har hört att tillverkarna uppger summan av antalet Ah för alla seriekopplade celler i enheten. I verkligheten blir det naturligtvis inte mer än det antal Ah som en cell klarar.

    Man kan också beställa såna här powerbanks från Kina, t ex Aliexpress eller Banggood. Ibland står det i specarna hur många Ampere som krävs vid laddning och hur många timmar som krävs för att ladda fullt. Då kan det bli ganska uppenbart att uppgivet antal lagrade Ah inte kan stämma.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Verktygsboden har en ännu kraftfullare variant:

    https://verktygsboden.se/batteriladd...-multifunktion

    Men när man läser specarna på de där så skall man ta antalet Ah med en stor nypa salt. Jag har hört att tillverkarna uppger summan av antalet Ah för alla seriekopplade celler i enheten. I verkligheten blir det naturligtvis inte mer än det antal Ah som en cell klarar.

    Man kan också beställa såna här powerbanks från Kina, t ex Aliexpress eller Banggood. Ibland står det i specarna hur många Ampere som krävs vid laddning och hur många timmar som krävs för att ladda fullt. Då kan det bli ganska uppenbart att uppgivet antal lagrade Ah inte kan stämma.

    m v h Henrik
    Det är väl som med en powerbank till mobiltelefonen, där ska man dra av 25% på styrkan, då blir det rätt.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det är väl som med en powerbank till mobiltelefonen, där ska man dra av 25% på styrkan, då blir det rätt.
    Fast för dessa powerbanks kan diskrepansen bli betydligt större än 25%, här har vi ett exempel där det snarare skiljer en faktor 20:

    https://www.banggood.com/99800mah-12...r_warehouse=CN

    Ett ganska enkelt räkneexempel:

    Powerpacket sägs rymma närmare 100 Ah
    Laddströmmen är 1A
    Laddtiden är ca 5 timmar.

    En ampere under 5 timmar blir 5Ah, varifrån skulle den då ha fått sina 99800 mAh?

    m v h Henrik

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    De brukar ange mAh vid olika spänning. De laddar med 15V men anger säkert mAh vid lägre spänning. Jag har en vanlig enkel powerbank med texten 10000mAh. Läser man den lilla texten intill så är det vid 3,6V, vilket är ointressant eftersom man använder 5V.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis! I det läget är Wh en betyligt bättre enhet. Alltså hur mycket energi det finns i enheten. Spänningar går alltid att omvandla och då omvandlar man strömkapaciteten också...

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Ja, det är precis det jag menar, när det skiljer en faktor 10 eller mer mellan antalet Ah som krävs för att ladda eller som man kan få ut jämfört med vad som uppges så är det uppenbart att dessa Ah är vid en betydligt lägre spänning, i detta fall sannolikt summan av antalet Ah över spänningen för varje cell i powerbank.

    Det är ungefär som om man för ett vanligt klent blybilbatteri som är på 50 Ah över 12V-polerna i stället skulle ange bilbatteriets kapacitet till 300 Ah då det är summan av de 6 2V-cellernas Ah.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Vad kan gå sönder om man kör med startkablar eller Powerbank??

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Vad kan gå sönder om man kör med startkablar eller Powerbank??
    Typ allt om man gör som jag och polvänder laddkablarna vid start av en Yaris och bränner halva elsystemet


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag har en från Biltema men har ännu inte haft tillfälle att prova den skarpt:
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ack-2000035586
    Nu har mitt bilbatteri dött och jag fick tillfälle att prova min powerbank skarpt... Tyvärr måste jag säga att det blev en besvikelse.

    Jag hade min bil på verkstad i ungefär en månad. När den kom tillbaka fick jag ställa in klocka/datum. Tänkte att de nog kopplat loss batteriet ifall de svetsat, det var rostlagning som de gjorde. Sen körde jag bilen i ungefär en vecka men i fredags morse startade den inte, batteriet var dött. Mätte med multimeter 10.5V. Laddade ca 16 timmar och batteriet visade då 13V och bilen startade. Åkte och handlade på lördagen men när jag skulle hem från affären vägrade bilen starta igen.

    Biltemas Powerbank funkar så att man först kopplar klämmorna till pluspol och jord och därefter kopplas powerbank in. Mellan kontakten till powerbank och klämmor sitter en plastlåda. Denna plastlåda lyser med en röd lampa och piper protestfullt redan när klämmorna kopplas till batteriet. Även efter att powerbank kopplats in fortsätter det lysa rött och pipa och man har ingen hjälp alls när man försöker starta bilen.

    Antagligen har en cell gått i batteriet och Biltemas powerbank vägrar koppla in sig för att spännings-skillnaden är för hög. Det står i bruksanvisningen att batteriet måste ha minst 30% av sin kapacitet. Fast om inte en cell hade gått så hade jag ju inte haft något behov av en powerbank. Nu fick situationen i stället räddas av startkablar.

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 13:02
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-04-17, 00:25
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-13, 20:10
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 22:35
  5. Ni med golf IV GTi från kalmar med omnejd.
    Av Ottosson i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin